Speedpedelec mag met ontheffing op fietspad in Rotterdam

risp
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2019, 14:26

Mijn eerste post, had de gemeente al eens gemaild omdat ik me op sommige plekken niet veilig voel in Rotterdam (Maasboulevard bijvoorbeeld) en toen kreeg ik al een reactie terug dat ik op termijn een ontheffing zou kunnen krijgen. Nu is het dus officieel bekend gemaakt: https://www.verkeerskunde.nl/artikel/sp ... -rotterdam

Ik ben er zelf erg blij mee dat ik nu voor sommige stukken op het fietspad kan gaan fietsen zonder in overtreding te zijn :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Waarom dan alleen met ontheffing en niet gewoon voor iedereen :ck:

Hoe gaat men dit handhaven?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ocra

Enerzijds denk ik aan 1 april

Anderzijds kan ik me voorstellen dat individuele ontheffing bij de gemeente ligt en algehele algemene ontheffing niet.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik zou wel eens willen weten welke criteria de gemeente Rotterdam hanteert bij het bepalen of iemand wel of geen ontheffing krijgt. Ik kan me er niks bij voorstellen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je zo’n ontheffing door wangedrag kunt kwijtraken.
Witte ST3 van maart 2019
risp
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2019, 14:26

Dit is de mail die ik destijds van de gemeente kreeg:
Eind 2019 heeft het college van B&W besloten om het voor speed-pedelec gebruikers mogelijk te maken om onder bepaalde voorwaarden in Rotterdam op fietspaden te mogen rijden. Per 1 april is het mogelijk om hiervoor bij de gemeente Rotterdam een ontheffing aan te vragen. De ontheffing kan door individuele gebruikers op basis van het kentekenbewijs en (bromfiets)rijbewijs worden aangevraagd en geldt maximaal 2 jaar. Belangrijke voorwaarden zijn het aanpassen van het verkeersgedrag aan de overige gebruikers van het fietspad, een snelheidslimiet van 30 km/uur en het bij controle (van politie of boa) kunnen overleggen van de ontheffing. Ook worden speed-pedelec gebruikers gevraagd mee te doen aan een monitoringsonderzoek.
Dus de handhaving is redelijk eenvoudig, bij controle dien je de ontheffing bij je te hebben. En ik neem aan dat iedereen een ontheffing kan krijgen maar dat die bij overtreden van bv de snelheidslimiet weer wordt ingehouden. Daarnaast lijkt het me tevens ook vooral een test te zijn van 2 jaar en dat er daarna geëvalueerd gaat worden. Het lijkt me sterk dat er nog bepaalde criteria zijn waaraan je dient te voldoen maar dat gaan we 1 april wel zijn als ik mijn aanvraag ga indien.

Ik vind het in ieder geval een positief bericht vanuit de gemeente omdat je nu zelf kan kiezen voor veiligheid of snelheid zonder in overtreding te zijn. Er zijn ook genoeg stukken waar ik wel prima op de weg durf te fietsen maar vooral de Maasboulevard (2 baans weg waar iedereen 65 rijdt) kan ik nu mooi het fietspad nemen.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

...maar om nu terug te vallen in het stenen tijdperk.... De politie moet toch eenvoudig een “”aantekening” kunnen maken op iemands rijbewijs?

Als dit klopt: Gaan we dan deze manier van straffen/het intrekken van verworven rechten ook doorvoeren op autogedrag?
Laatst gewijzigd door Henry op 05 mar 2020, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
risp
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2019, 14:26

Ik vermoed dat dit de eenvoudigste manier is om een dergelijke wijziging door te voeren zonder meteen wetten aan te passen waarin er een onderscheid gemaakt moet worden tussen een bromfiets en een speedpedelec. Daarnaast doet de ontheffingsperiode van 2 jaar vermoeden dat het dan geëvalueerd wordt, waardoor de gemeente ook niet echt geneigd is om van alles aan te passen voor die 2 jaar.
risp
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2019, 14:26

Henry schreef: 05 mar 2020, 19:37 Als dit klopt: Gaan we dan deze manier van straffen/het intrekken van verworven rechten ook doorvoeren op autogedrag?
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Er is een nieuw vervoersmiddel en de overheid heeft moeite de juiste plek hiervoor te bepalen gegeven de huidige infrastructuur. Dat mensen zich niet veilig voelen en dat er dan op deze manier in ieder geval wordt meegedacht hoe het beter zou kunnen kan ik alleen maar positief noemen.

Wet en regelgeving is nu eenmaal aan verandering onderhevig, soms pakt dat goed uit, soms niet.

Edit: het ad meldt het nu ook: https://www.ad.nl/rotterdam/speed-pedel ... ~a498d5d3/ en de gemeente Rotterdam heeft het nu ook op haar website gezet: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/speed-pedelec/
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Ik moet er niet aan denken om binnen de ring van amsterdam op t fietspad te rijden. Wel fijn als het mag. Buiten de ring is een ander verhaal.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
ocra

Ik zou het heerlijk vinden ken de weg niets eens in adam van het fietspad af.
Plaats reactie