Speedpedelec mag met ontheffing op fietspad in Rotterdam

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

risp schreef: 05 mar 2020, 19:51
Henry schreef: 05 mar 2020, 19:37 Als dit klopt: Gaan we dan deze manier van straffen/het intrekken van verworven rechten ook doorvoeren op autogedrag?
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Er is een nieuw vervoersmiddel en de overheid heeft moeite de juiste plek hiervoor te bepalen gegeven de huidige infrastructuur. Dat mensen zich niet veilig voelen en dat er dan op deze manier in ieder geval wordt meegedacht hoe het beter zou kunnen kan ik alleen maar positief noemen.

Wet en regelgeving is nu eenmaal aan verandering onderhevig, soms pakt dat goed uit, soms niet.

Edit: het ad meldt het nu ook: https://www.ad.nl/rotterdam/speed-pedel ... ~a498d5d3/ en de gemeente Rotterdam heeft het nu ook op haar website gezet: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/speed-pedelec/
Ik zie het probleem ook niet. We weten dat er op provinciaal niveau hard geworsteld wordt met de positie van de SP op de weg. Rotterdam wil ons SP-rijders kennelijk sneller een oplossing bieden dan de provincies, die feitelijk alleen maar af zitten te wachten op wat Gelderland onderneemt.

Ik vind dit een prima initiatief van de Gemeente Rotterdam. Rotterdam geeft ons de keuzevrijheid waar de meeste SP-rijders al sinds de invoering van de gele plaat om vragen: op de rijbaan als dat moet, of met gematigde snelheid op het fietspad. Het enige wat je ervoor moet doen, is een papiertje aanvragen en je fatsoenlijk gedragen op het fietspad. Wat willen we nou nog meer?

Chapeau voor Rotterdam!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Okkiesenior
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2019, 11:34
Locatie: Rotterdam

Hiermee bespaart de gemeente Rotterdam (voorlopig) veel geld. Het veranderen van borden of plaatsen van onderborden was geraamd op 2 a 3 ton.
ST1X model 2018 orange
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Fiets vier dagen per week door Rotterdam onder andere in de buurt van het Maasstad ziekenhuis langs de rotonde e.d. waar veel autoverkeer rijdt en trams en bussen. Op de Google Maps-foto ziet het er nog rustig uit, maar in de spits is het er druk en veel auto's die met behoorlijke snelheid langsrijden en wisselen/invoegen/uitvoegen/stoppen. Daar zou ik voor zover ik de borden begrijp tussen moeten rijden en dat doe ik dus nooit omdat ik het te gevaarlijk vind om daar tussen te rijden. Dus rijd ik daar illegaal op het naastliggende fietspad. Maar als zo'n ontheffing er is dan is het misschien wel handig om daar over na te denken om aan te schaffen.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

tjeerd schreef: 06 mar 2020, 21:46 om daar over na te denken om aan te schaffen.
Niet nadenken, gewoon aanvragen. Al gebruik je hem nooit...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Iemand al gevonden waar je de ontheffing kan aanvragen ?
Ik zoek me werkelijk kleurenblind op "mijn loket" van de gemeente Rotterdam

Bij "Ontheffing verkeersmaatregelen (RVV) aanvragen" heb ik iets gevonden maar dat is locatie gebonden en moet je voor elk fietspad een ontheffing vragen. Helpdesk van de gemeente kom ik ook niet echt verder mee.

Zou het dan toch een "flauwe" 1 april grap zijn
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Om de gebruikers van speed-pedelecs veilig door de stad te laten fietsen, mogen ze vanaf 1 april 2020 zelf beslissen waar ze willen fietsen; op de rijbaan óf op het fietspad. Om op het fietspad te fietsen, dienen ze in het bezit te zijn van een ontheffing. Deze ontheffing kunt u per 1 april aanvragen p de website met uw persoonlijke DigiD.
Bron : https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/speed-pedelec/
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Galvas dat is hem niet

Daar kan je inloggen op "mijn loket" van de gemeente en dan verdwaal je hopeloos :shock:
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Galvas ? :roll:

We zijn vandaag 11 maart, ontheffing is pas aan te vragen vanaf 01 april.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Lijkt me sterk op 1 april pas aanvragen als de ontheffing per 1 april ingaat.

Ik ga de gemeente nog een keer bellen
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als het klinkt als een 1 april grap, dan...
Nee toch?
Over een paar dagen weten we het. :D
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie