Is een Stromer gratis als je fietsvergoeding krijgt?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 13 nov 2019, 09:04 Wat de restwaarde betreft, heb ik niet verdisconteerd omdat ik denk dat die nihil te noemen is na 60k km... of niet?
Waarom? Ik weet zeker dat je nog minimaal(!) 2000 euro terug kunt krijgen voor een goed onderhouden ST3 met 60.000km op de teller. Ik denk eigenlijk ook nog wel wat meer. Voor een oude ST1 wordt nog rustig 2750 gevraagd.

De dure elektronica zoals de motor, sensor, OMNI en controller zijn niet aan slijtage onderhevig. De accu zou het grootste struikelpunt kunnen zijn, maar als die nog "goed" is (eerder al eens vervangen dus), dan brengt een ST3 echt nog wel wat op hoor, en ook beduidend meer dan 2k.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Bram Roose schreef: 13 nov 2019, 09:31 Net nog eens opgezocht, ik was fout, je kan wel degelijk je vergoeding van 24 cent per kilometer combineren met je inbreng van 24 cent per kilometer in je belastingen. Dan dien je je woon werkverplaatsingen in als kost aan 24 cent per kilometer.
Dit is inderdaad wat veel mensen onterecht denken, maar zoals je ziet vermeld mijn geciteerde bron dit excpliciet.
Deze kostenaftrek is cumuleerbaar met de eerder besproken vrijstelling van de fietsvergoeding betaald door de werkgever. Die vergoeding moet dus niet worden afgetrokken van de beroepskosten voor het woon-werkverkeer.

Bram Roose schreef: 13 nov 2019, 09:31 Vreemd... Maar dan moet je wel al je kosten bewijzen en stap je af van het forfaitair systeem van belastingsaangifte, wat voor veel loontrekkenden heel moeilijk wordt, want dan moet je nog een vrij hoog aantal andere beroepskosten kunnen bewijzen om hier iets van voordeel in te hebben.
Zoals gezegd hangt dit van ieders situatie af. Vooral voor de kilometervreters zal dit een interessante optie zijn.
Ik heb even de berekeningen gedaan voor verschillende lonen en gereden kilometers.
Rond de 19000 à 20000km per jaar zal het voor de meeste mensen wel interessant beginnen worden.

Afbeelding
Loon is je bruto jaarloon
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Ena1968 schreef: 10 nov 2019, 13:33 Ik zie dat jij óók een ST1X hebt en 32km enkel doet, net als ik. Mijn vraag: hoe zit het met je batterij na bijna 2j? Merk je al veel afname ?
Zie dit topic: Hoe gezond is mijn accu nog?
Zijn accu is binnen voor onderzoek, net zoals de mijne (zelfde batterij, zelfde aantal km's woon-werk, zelfde aantal totaal km's) ;)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

Hallo,

Ik werk als zelfstandige en ben mijzelf aan het oriënteren voor het aanschaffen van een SP. Als ik onderstaande informatie mag geloven dan bied dit met name voor mensen die een eigen bedrijf hebben een flink aantal voordelen om een SP via de onderneming aan te schaffen. Vandaag heb ik een proefrit gemaakt op de ST5 en inderdaad een BIG Smile gekregen van de fiets. Als ik onderstaande berekening mag geloven dan zou een ST5 onderaan de streep je slechts 4349 euro kosten.

Mag je als ZZP-er dan ook je zakelijke gereden km-ers opgeven aan de belastingdienst? Of gaan ze er vanuit dat je heel het jaar op een fiets naar al je klanten gaat?


Prive aanschaf zou ik vanwege dit hoge bedrag nooit doen. Zakelijk gezien wel aangezien je een flink aantal kortingen kan toepassen. Zijn er mensen uit eigen ervaring die zoiets ook hebben gedaan en van al deze regelingen gebruik hebben kunnen maken?


E-bike met subsidie voor ondernemers: een voordeel oplopend tot 54%!


Schaf je als ondernemer een e-bike aan? Dan heb je de mogelijkheid om subsidie aan te vragen waardoor de belastingdienst in feite mee betaalt aan de aanschaf van een e-bike.


Fiscale regelingen: MIA, Vamil en KIA
Bij de aankoop van een elektrische fiets met kentekenbewijs kun je in aanmerking komen voor de volgende fiscale regelingen:

Milieu-investeringsaftrek (hierna: MIA): 50% van de aanschafwaarde komt in aanmerking voor een aftrek. Bij een gewone elektrische fiets is deze aftrek 13,5%. Bij een e-bike van € 9.500 exclusief BTW is de aftrek dan : € 4.750 x 13,5% = € 641.
Versnelde afschrijving milieu-investeringen (hierna: Vamil): 50% van de aanschafwaarde komt in aanmerking voor een aftrek. Op de e-bike kun je extra snel afschrijven mits het bedrijfsmiddel op de milieulijst staat. In het jaar van ingebruikname kun je al 75% willekeurig afschrijven en 25% in de jaren daarna. Dit betekent dat je de kosten dus eerder in aftrek mag brengen dan de aanschafprijs van andere bedrijfsmiddelen en dat levert een timing voordeel op.De Vamil die je ontvangt hangt af van het van toepassing zijnde belastingtarief. Voor de IB ondernemer is dit maximaal 51,95% en voor de BV is dit maximaal 25%. Het bedrag dat je willekeurig in aftrek kunt brengen als je gebruik maakt van de Vamil is dan: € 4.750 (voor 50% in aanmerking) * 75% = € 3.562,50 * het van toepassing zijnde belastingtarief. Dit is € 1.850 voor IB ondernemers en € 890 voor de B.V.
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (hierna: KIA): door het toepassen van deze regeling kun je, mits je aan de voorwaarden voldoet, 28 procent van de totale investering in aftrek brengen. Als we de e-bike uit ons voorbeeld nemen is dat € 2.660 (€ 9.500 x 28%).


Een optelling van dit voordeel is aftrek MIA van € 641, voordeel Vamil van € 1.850 (voor de IB ondernemer)
of € 890 (voor de B.V.) en KIA van € 2.660.

Samengevat betekent dit het volgende:

Voor de IB ondernemer kost de e-bike uiteindelijk slechts € 9.500 – € 5.151 = € 4.349.
Voor de B.V. kost de e-bike uiteindelijk € 9.500 – € 4.191 = € 5.309.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je vergeet toch niet de BTW terug te vragen. Gaat toch om €1.648.
Witte ST3 van maart 2019
wiseguy
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:25

Jazeker die pakken we ook nog ff mee :D
Henry schreef: 16 nov 2019, 20:11 Je vergeet toch niet de BTW terug te vragen. Gaat toch om €1.648.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Conclusie: voor een ondernemer komt een Stromer al heel snel in de buurt van Gratis.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wel ga dan eens naar de winkel en vraag een gratis Stromer omdat je ondernemer bent.






Een stromer is niet gratis, je kan de gemaakte kosten wel terug verdienen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Nog een persoplaatje erop (nog geen SP gezien met eentje ...), voor de volle 100% recupereerbaar als reclamekost. :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie