Is een Stromer gratis als je fietsvergoeding krijgt?
Geplaatst: 10 nov 2019, 10:51
Kort antwoord: ja, als je er meer dan 50 000km mee kan doen.
Mijn vorige fiets was gemakkelijk terugverdienbaar in een jaar of 3. Ik vraag me af of een stromer ST3 uberhaupt ooit terugverdiend kan worden gegeven het feit dat er veel slijtage onderdelen de prijs blijvend opdrijven als het aantal jaren dat je moet 'afschrijven' langer wordt. Anderzijds is er ook een limiet aan het aantal km dat je er mee kan doen denk ik?
Ik doe het hieronder in aantal kilometers dat je moet doen om je stromer terug te verdienen en niet in jaren omdat iedereen hier een ander aantal km per jaar doet. Bovendien gaat een stromer niet x jaar mee, maar x aantal km (met uitzondering van de accu die wel verouderd door tijd alleen).
Hieronder een overzicht van kosten en inkomsten. Ik neem hier een soort doorsnee van de forummer, sommige zaken high end, sommige zaken medium of low end. Ik doe ook alsof je alles perfect onderhoudt zodat elk onderdeel maximale levensduurte heeft, want niet geheel realistisch is. Veder reken ik heel conservatief: nooit echt dure onderdelen vervangen. Ik doe ook alsof je kledij niet moet vervangen over de jaren. Ik ga er ook van uit dat de motor blijft gaan. Ongetwijfeld ben ik ook nog uitgaven vergeten. Alles in euro's.
ST3: 7000
Jas en broek: 150
Jas 2 en broek 2: 150
zomerbroeken 2: 80
zomertruitjes: 60
onderlijfjes (3): 300
klein materiaal (tangetje, pompje, bandenlichters, borstel, shampoo, olie, wax, ontvetter, pons,...): 150
spurcycle: 65
binnenbanden: 40
Nummerplaat: 60
helm: 150
omnium (3j): 252
Abus slot: 84
handschoenen (3p): 150
sjaaltjes (2) 40
banden 1/10k km (5x): 900
Wipperman connex sx ketttingen 1/10k km (5x): 350
tandwieltjes: 2 per 5k km (10x): 200
nieuwe accu: 2000 (want je komt er niet met 1 accu voor het aantal km dat de afschrijving bedraagt).
elektriciteit 30 c/kw 50km/kw: 40
cassettes (1/20k km) 3x: 450 euro
werkuren FM (ruwe schatting: 100 euro/10k): 600
TOTAL COST OF OWNERSHIP: 13271 euro
En nu de opties:
1. je krijgt 23cent per km en het alternatief is de trein die 100% terugbetaald wordt door je wg: je moet 58k km doen om je fiets terug te verdienen. Indien je accu het volhoudt: 50k km
2. je krijgt 15 cent en het alternatief is trein 100% terugbetaald: Je moet 88k km doen om hem terug te verdienen.
3. je krijgt 23 cent en het alternatief is je auto. Veronderstel dat je je auto privé nodig hebt dus enkel niet uitgegeven diesel kan rekenen: 13271 - 3650 euro diesel = is 42k km*
4. je krijgt 15 cent en het alternatief is je auto: enkel niet uitgegeven diesel gerekend (auto niet weggedaan). 13271 - 5000 = 55k km*
Een ST3 (met alle toebehoren) is dus gratis als je er in slaagt in elk geval >50 000 km uit je machien te puren. Of maak ik ergens een denk of rekenfout?
Tot nu toe is dit forum enkel tot aan 20k geraakt, dus de tijd zal het uitwijzen. Ik denk wel dat 50k ergens wel al de limieten opzoeken is, maar weet het niet zeker natuurlijk.
Bij mij zou dat iets van een 8 jaar duren om puur woon werk aan 50k te geraken.
*deze berekening klopt eigenlijk niet, want dieselopbrengst is volledig afhankelijk van aantal km die je moet rijden met je stromer, en dit bedrag verhoogt heel de tijd als je aantal kilometers toenemen waardoor je aantal kilometers dat je moet rijden om terug te verdienen terug afnemen. Ik kan dit niet berekenen, dit zal met limieten zijn of zo iets? heb gewoon een schatting gemaakt).
PS: als je een auto kan wegdoen is het echt een no brainer natuurlijk, dan is ie zeker 'gratis'.
Mijn vorige fiets was gemakkelijk terugverdienbaar in een jaar of 3. Ik vraag me af of een stromer ST3 uberhaupt ooit terugverdiend kan worden gegeven het feit dat er veel slijtage onderdelen de prijs blijvend opdrijven als het aantal jaren dat je moet 'afschrijven' langer wordt. Anderzijds is er ook een limiet aan het aantal km dat je er mee kan doen denk ik?
Ik doe het hieronder in aantal kilometers dat je moet doen om je stromer terug te verdienen en niet in jaren omdat iedereen hier een ander aantal km per jaar doet. Bovendien gaat een stromer niet x jaar mee, maar x aantal km (met uitzondering van de accu die wel verouderd door tijd alleen).
Hieronder een overzicht van kosten en inkomsten. Ik neem hier een soort doorsnee van de forummer, sommige zaken high end, sommige zaken medium of low end. Ik doe ook alsof je alles perfect onderhoudt zodat elk onderdeel maximale levensduurte heeft, want niet geheel realistisch is. Veder reken ik heel conservatief: nooit echt dure onderdelen vervangen. Ik doe ook alsof je kledij niet moet vervangen over de jaren. Ik ga er ook van uit dat de motor blijft gaan. Ongetwijfeld ben ik ook nog uitgaven vergeten. Alles in euro's.
ST3: 7000
Jas en broek: 150
Jas 2 en broek 2: 150
zomerbroeken 2: 80
zomertruitjes: 60
onderlijfjes (3): 300
klein materiaal (tangetje, pompje, bandenlichters, borstel, shampoo, olie, wax, ontvetter, pons,...): 150
spurcycle: 65
binnenbanden: 40
Nummerplaat: 60
helm: 150
omnium (3j): 252
Abus slot: 84
handschoenen (3p): 150
sjaaltjes (2) 40
banden 1/10k km (5x): 900
Wipperman connex sx ketttingen 1/10k km (5x): 350
tandwieltjes: 2 per 5k km (10x): 200
nieuwe accu: 2000 (want je komt er niet met 1 accu voor het aantal km dat de afschrijving bedraagt).
elektriciteit 30 c/kw 50km/kw: 40
cassettes (1/20k km) 3x: 450 euro
werkuren FM (ruwe schatting: 100 euro/10k): 600
TOTAL COST OF OWNERSHIP: 13271 euro
En nu de opties:
1. je krijgt 23cent per km en het alternatief is de trein die 100% terugbetaald wordt door je wg: je moet 58k km doen om je fiets terug te verdienen. Indien je accu het volhoudt: 50k km
2. je krijgt 15 cent en het alternatief is trein 100% terugbetaald: Je moet 88k km doen om hem terug te verdienen.
3. je krijgt 23 cent en het alternatief is je auto. Veronderstel dat je je auto privé nodig hebt dus enkel niet uitgegeven diesel kan rekenen: 13271 - 3650 euro diesel = is 42k km*
4. je krijgt 15 cent en het alternatief is je auto: enkel niet uitgegeven diesel gerekend (auto niet weggedaan). 13271 - 5000 = 55k km*
Een ST3 (met alle toebehoren) is dus gratis als je er in slaagt in elk geval >50 000 km uit je machien te puren. Of maak ik ergens een denk of rekenfout?
Tot nu toe is dit forum enkel tot aan 20k geraakt, dus de tijd zal het uitwijzen. Ik denk wel dat 50k ergens wel al de limieten opzoeken is, maar weet het niet zeker natuurlijk.
Bij mij zou dat iets van een 8 jaar duren om puur woon werk aan 50k te geraken.
*deze berekening klopt eigenlijk niet, want dieselopbrengst is volledig afhankelijk van aantal km die je moet rijden met je stromer, en dit bedrag verhoogt heel de tijd als je aantal kilometers toenemen waardoor je aantal kilometers dat je moet rijden om terug te verdienen terug afnemen. Ik kan dit niet berekenen, dit zal met limieten zijn of zo iets? heb gewoon een schatting gemaakt).
PS: als je een auto kan wegdoen is het echt een no brainer natuurlijk, dan is ie zeker 'gratis'.