Achteruitkijkspiegel en wetgeving

Plaats reactie
Rino
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2019, 12:03

Hallo,
Ik ben Rino, nieuw hier, woonachtig in België.

Binnenkort wil ik me een Speed Pedelec aanschaffen, de ST3 van Stromer. Graag wil ik nog enkele punten met jullie bespreken die mij niet duidelijk zijn.
  1. Zijn achteruitkijkspiegels verplicht? Ik vermoed van wel vermits de Speed Pedelec vallen onder Rijbewijs B?
  2. Mogen Speed Pedelec bestuurders fietspaden gebruiken binnen de bebouwde kom?
  3. Hoe kom ik het voordeligst uit met de aankoop van de Speed Pedelec? Ik wou een lening aan willen gaan, maar ik had gehoord dat je de aankoop als particulier in uw belastingen kan brengen maar dat de lening ook een rol hierin speelt.
  4. Fietsers inhalen in een fietsstraat, mag dit met een Speed Pedelec? Want een Speed Pedelec heeft toch een elektrische motor?
    KB 01/12/1975, BS 09.12.1975, II, Art: 22novies. Verkeer in fietsstraten schreef:In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
  5. Wat betreft de verkeerswetgeving? Worden deze nog gewijzigd? Want wat ik hieronder lees, heeft de bromfiets A klassen in mijn woonplaats Ieper meer voordeel van de Speed Pedelecs. Word de wetgeving nog herzien of is dit definitief?
    De Fietsersbond: De wetgeving rond de snelle elektrische fiets, in een notendop schreef:
    • Wat het beperkt éénrichtingsverkeer (BEV) betreft, kan men via onderborden speed pedelecs toelaten. Hetzelfde geldt voor wegen waar enkel plaatselijk verkeer wordt toegelaten.
    • Voor het gebruik van landelijke wegen die worden aangeduid met het bord F99 kan een pictogram worden toegevoegd dat speed pedelecs toelaat.
    • De gemengde voet- en fietspaden, aangeduid met een blauw rond bord met fietsers en voetgangers (D9 en D10 borden), blijven verboden voor speed pedelecs.
Ik hoop hiermee vele antwoorden te krijgen.

Rino
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

1. een achteruitkijkspiegel is verplicht

2. ja, dat mag ... je hebt de vrije keuze, tenzij de wegbeheerder het gebruik van het fietspad ter plaatse expliciet verbiedt

4. je mag als bestuurder van een SP geen fietsers inhalen in een fietsstraat

5. dat vraag je best na bij de plaatselijke wegbeheerder, hij heeft de mogelijkheid om het gebruik van speed pedelecs op zijn eigen wegen in te vullen
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

1. verplicht. Zelf een tijdje zonder gereden omdat ik het niet wist. Maar het is zeer handig, en als de huidige je niet aanstaat er bestaan veel alternatieven. Mijn spiegel hangt onder het stuur.

2. Ja, tenzij een van de volgende borden er hangen: M15,M16,D101D9
of zie onderstaand schema :cool2:
26992031_10213680688685279_2247200256796159272_n.jpg
26992031_10213680688685279_2247200256796159272_n.jpg (52.69 KiB) 2852 keer bekeken
http://www.pznoord.be/index.php/195-vei ... ed-pedelec

3. Geen idee

4. Mijn eerste gedacht was van niet, maar in het onderstaande artikel lijkt me dat het wel mag mits je niet sneller als 30km/h

" In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs."
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... rt22novies
Voor mij is het dus ook nog een beetje een grijze zone, Dus een correct antwoord kan ik je niet geven
Persoonlijk zou ik dus het zekere voor het onzekere nemen en niet inhalen, dan doe je zeker niets fout. :ay

5. Ik zou eens kijken naar de route die je zou nemen en kijken welke verkeersborden er staan.
En goed opletten naar de D9/D10 bordjes, die zijn venijnig. Als je vlot de route kan volgen zonder te veel op bv. drukke banen of omwegen te volgen, zou ik voor de SP gaan. Anders eens kijken naar een elektrische fiets met ondersteuning tot 25km/h? Want een bromfiets klasse a mag ook maar 25km/h :bn:
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Plaats reactie