Omzetten blauw naar geel

Lomito

Op 9 mei jl heb ik een brief gekregen van de RDW met de mededeling dat ik over "ongeveer drie weken" de gele kentekenplaat en kentekenbewijs toegestuurd krijg. Morgen (29-05) is het precies 3 weken dus de tijdsaanduiding zal waarschijnlijk opgevat moeten worden als MINSTENS 3 weken. Uiterlijk 1 juli 2017 moeten alle speed-pedelecs een gele kentekenplaat hebben dus dat wordt nog doorwerken voor de RDW.

Niet dat ik er naar uitkijk om de kentekenplaat te verwisselen, met zo'n gele ben je toch vogelvrij verklaard (=niet langer door de wet beschermd). Zoek het maar uit op de rijbaan zolang je maar van het fietspad bent, met dank aan de Fietsersbond en de Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond die graag vasthouden aan het beeld van de fietser uit de jaren '50 van de vorige eeuw.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee dit is niet iets om naar uit te kijken. Omdat ik mijn ST1 X in 2017 heb gekocht kreeg ik meteen die gele plaat. Ik wist wat me te wachten stond en ik heb bewust een keuze gemaakt (wel kopen). Maar dat de overheid de regels van het spel ten nadele van de pedelec rijders heeft veranderd voor iedereen die al midden in het spel zát, dat vind ik knap waardeloos.

Op mijn route rijden drie andere speed pedelecs, dat heb ik inmiddels wel door. Die mannen hebben alle drie nog een blauwe plaat. Ik ben benieuwd wanneer ik hen voor het eerst met geel ga zien rijden, en op welke positie op de weg..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Op 17 januari 2017 ontving ik de brief met als melding binnen 1,5 maand gele plaat, zou dus eind februari moeten zijn.
Op 24 mei de gele plaat ontvangen, bijna 3 maanden later :lol:

Gele plaat zit er op maar ik blijf op het fietspad :o
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij is de RDW met de deadline van 1 juli 2017 in zicht nu zoetjesaan echt begonnen met het uitdelen van gele platen. Ik lees op meer plekken dat gele kentekens bij blauwe rijders binnen komen.

Ik ben benieuwd of het gebrek aan controle, waar ik tot nu toe van heb mogen genieten als gele rijder, op 1 juli ineens verdwijnt, omdat dan iederéén met een speed pedelec van het fietspad af moet. Het heeft dan immers geen zin meer om in een discussie met handhavers op te voeren dat er met twee maten gemeten wordt: twee afzonderlijke wetten voor twee technisch identieke fietsen.

Bij wijze van spreken zou ik nu op het fietspad binnen de bebouwde kom aangehouden mogen worden, en dan moeten aanzien hoe een pedelec rijder met blauwe kentekenplaat fluitend voorbij rijdt terwijl mijn bon wordt uitgeschreven.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het in de periode na 1 juli vast helemaal geweldig fietsweer is, dus het zal één van de maanden in het jaar zijn met het grootste aantal high-speed e-bikes op de weg.

Ik zie het allemaal met zorgen tegemoet. Mèh.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Geen medelijden, toen ik in maart 2017 mijn ST2s kocht (van december 2016 dus met blauwe plaat, en met 300 km op de teller waarvan er zo'n 200 door mij gemaakt zijn en de rest door Joske, goed voor 1K-korting :lol: ) was ik volledig op de hoogte van de wetswijziging en de vóór 1-7-2017 te voltooien blauw-geel-conversie. Dat neemt niet weg dat ik het niet eens ben met die wetswijziging en mij vooraf al heb voorgenomen enkele onderdelen van de nieuwe regelgeving te negeren zoals het verplicht rijden op de rijbaan en het verbod om gebruik te maken van onverplichte fietspaden. De helmplicht heb ik geen moeite mee alhoewel die nieuwe NTA-8776 norm simpelweg geldklopperij is.

Vanaf 1-7-2017 gaan we meemaken wat de NL-handhaving voorstelt, ik schat in vrij weinig en heb me voorgenomen eventuele boetes manmoedig te accepteren om mijn weg/fietspad naar eigen keuze te vervolgen.
Gele plaat zit er op maar ik blijf op het fietspad
Ook op de onverplichte fietspaden?
Laatst gewijzigd door Lomito op 30 mei 2017, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik heb ff een dipje terwijl ik op mijn ST1X zit te wachten.. fietspad langs het kanaal (50% van mijn trip) zou ik helemaal niet meer op mogen.. Zit nu te dubben om de bestelling te annuleren.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah nee toch wat rot dat je nu toch bent gaan twijfelen.. Want de keus voor jou is dus nu annuleren of de wet overtreden begrijp ik? Je hebt geen goeie alternatieve route?

Is dat fietspand langs het kanaal zo’n zogenaamde “snelfietsroute”? Persoonlijk zou ik dan meteen kiezen voor wél de ST1 X aanschaffen, de weg van de burgerlijke ongehoorzaamheid befietsen (op dat fietspad dus), en hopen dat de regelgeving in ieder geval voor snelfietspaden snel wordt aangepast. Ik zie het daar nog wel van komen, als het niet dit jaar is dan wel volgend jaar.

Maar ik snap heel goed dat je baalt, het is links- en rechtsom gewoon een waardeloze keuze om voor te moeten staan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Vanmorgen zat er een zware enveloppe in de brievenbus met daarin de gele kentekenplaat met het verzoek de blauwe plaat te verwijderen en deze terug te sturen naar de RDW. Geen haast, dat doe ik wel op 1 juli a.s., geen dag eerder. Ofwel eerst nog een maandje rondkarren met de blauwe plaat.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Stromeur schreef: 31 mei 2017, 08:49 Ah nee toch wat rot dat je nu toch bent gaan twijfelen.. Want de keus voor jou is dus nu annuleren of de wet overtreden begrijp ik? Je hebt geen goeie alternatieve route?

Maar ik snap heel goed dat je baalt, het is links- en rechtsom gewoon een waardeloze keuze om voor te moeten staan.
To hell with it, no government comes between my midlife crisis purchase and me! Ik zoek wel een alternatieve route of ik monteer een politiescanner op het stuur :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NickV schreef: 31 mei 2017, 14:33 no government comes between my midlife crisis purchase and me!
That's the spirit :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie