De politie weet het ook niet meer

Plaats reactie
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Vanmorgen door centrum antwerpen, Rubenslei langs stadspark. Is een fietspad voor gemengd gebruik dus daar mag ik niet fietsen en er zit een politiebureau, ik rij op de rijbaan, ja hoor, busje wat daar staat draait achter me uit en blijft achter me hangen paar straten, dan bij stoplicht komen ze langszij, raampje open.
'Meneer mag ik wat vragen, wij weten eerlijk gezegd de regels niet, maar moet u niet op het fietspad rijden' :-)
Heb ze de regels uitgelegd waarna ik vriendelijke bedankt werd. Agente merkte nog op ' lijkt me gevaarlijk, ik zou toch op het fietspad willen rijden', waarop ik zei ' ach ja, ik reed langs het politiebureau dus dacht 'laat ik me maar aan de regels houden' .
Gisteren trouwens een buschaufeur op hetzelfde punt die VLAK achter ging rijden en bleef gebaren. Ik ga express niet aan de kant rijden want het is daar smal en als hij me inhaalt kan hij nooit voldoende afstand houden, dus ik blijf mijn ruimte nemen en rij met 40km/u midden op het rijvak. Begint hij te toeteren. Ik snap best dat dat irritant is maar ik volg de regels, kan er ook niks aan doen.

Bij het stoplicht weigerde hij eerst zijn raam te openen maar ik hield vol en heb hem beleefd de regels uitgelegd, waarna ik gelukkig excuses en een prettige rit verder kreeg. :ay
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

Defensieve houding hanteren zoals jij nu deed, lijkt me alleszins het beste wat je kan doen. Toen ik begon met drone vliegen, stond dat eveneens als advies wanneer mensen je aanspreken, gesticuleren of niet opgezet zijn met je aanwezigheid.

Misschien wordt het toch eens tijd om examenvragen rond SPs in het rijexamen te steken, zodat we opkomende weggebruikers toch alleszins weet krijgen van de regels. Misschien is zo'n verplichte rijbewijs opfriscursus waar ze al een aantal jaar over spreken nog niet zo'n slecht idee. :geek:

Ik ben alleszins aan het overwegen om een action cam te installeren omdat ik vrees vroeg of laat tegen niet zo'n aardig of agressief rijgedrag aan te lopen.
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
Plaats reactie