Bekeuringen

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromeur en FreddyH hebben mijn tekst begrepen. Ik zou de agent inderdaad uitleggen waarom ik voor de veilige optie had gekozen (slechte weersomstandigheden, slecht wegdek, weinig accu-capaciteit over waardoor je nog maar maximaal 30 km/uur kon rijden, etc. ). Mocht de agent daar ongevoelig voor zijn en toch de boete uitschrijven omdat je volgens de wet fout bezig was, de boete aannemen om vervolgens bij een rechter in beroep te gaan.

De achterliggende reden: de scheiding der machten. Deze scheiding der machten wordt ook wel trias politica genoemd. Dat betekent dat de wetgevende, de uitvoerende en de rechtsprekende macht in een land bij verschillende instellingen liggen.

Artikel 3 van de Politiewet 2012 (als onderdeel van Hoofdstuk 2. De uitvoering van de politietaak) zegt dat de politie tot taak heeft in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven. De politie is er dus voor de handhaving van de rechtsorde en kan de wet niet voor je veranderen. Als je dus zo’n boete aan wilt vechten, dan is het verstandig om voldoende bewijsmateriaal en/of getuigen te hebben waarmee je een rechter kunt overtuigen dat het op de autoweg blijven fietsen een onveilige en onverantwoorde situatie is en dat je je anderzijds op het fietspad veilig en verantwoordelijk heb gedragen. Bijvoorbeeld doordat je maximaal 25 km/uur hebt gefietst. Een agent kan je helpen door jouw reden(en) als verklaring op te nemen, vaak vraagt de politie al standaard om zo'n verklaring. Je hoeft hier niet uitputtend in te zijn, maar zorg er wel voor dat er geen "domme" dingen in je verklaring staan. Die verklaring van je kan je anders (later in het proces) gaan tegenwerken.

Het is bij het aanvechten van zo'n bekeuring belangrijk om je te realiseren dat je volgens de wet fout zat, maar dat jij van mening bent dat over die wet onvoldoende goed nagedacht is. Een rechter zal in eerste instantie dan ook toetsen of jij volgens de wet fout zat. Ik zou hier ook niet moeilijk over doen en die fout gelijk toegeven, maar "in dezelfde adem" vervolgens wel aangeven waarom je van mening bent dat de wet jouw dwingt tot het rijden in een onveilige- en onverantwoorde situtaties met uiteindelijk jouw leven als inzet.

Het Openbaar Ministerie (OM) wordt in de rechtzaak vertegenwoordigd door een Officier Van Justitie (OVJ). Het OM is belast met de leiding over opsporing en vervolging van strafbare feiten. Let op! De OVJ is in de rechtzaal niet je beste vriend, dus ga er maar vanuit dat die OVJ zal komen met allerlei tegenargumenten die wellicht voor jou (op dat moment) helemaal geen alternatieven zijn of waarbij je nekharen recht overeind gaan staan, zoals bijvoorbeeld:
  • je wist wat je rechten en plichten waren toen je een speed pedelec aanschafte,
  • je had ook op het voetpad met de speed pedelec aan de hand kunnen gaan lopen,
  • je had een andere route kunnen nemen,
  • je had ook (even) kunnen wachten tot de onveilige situatie voorbij was,
  • je had ook kunnen besluiten om de speed pedelec te parkeren, op slot te doen om vervolgens met het Openbaar Vervoer verder te gaan reizen,
  • je had ook een e-Bike of gewone fiets kunnen kopen als je niet over de capaciteiten beschikt om een speed pedelec te rijden op de plek in het verkeer waar die volgens de wet thuishoort,
  • etc. etc.
Laat je door die argumenten niet van de wijs brengen, maar maak de rechter met goed onderbouwde argumenten duidelijk waarom je op dat moment de keuze hebt gemaakt voor het fietspad. Het grote voordeel wat jij hebt ten opzichte van de OVJ: tijd. Je kunt net zoveel voorbereidingstijd stoppen in jouw verdediging als dat je zelf wilt. De OVJ heeft die "oneindige" hoeveelheid tijd niet. Belangrijk is wel dat je jouw argumenten kunt onderbouwen, dus hier is het moment gekomen om je verzameld bewijsmateriaal in te gaan brengen. Misschien ten overvloede, het is goed te beseffen dat jij volgens de wet fout zat en dat jij dus iets te verantwoorden hebt.

Uiteindelijk zal de rechter na beide partijen te hebben gehoord recht spreken. Mocht de boete worden kwijtgescholden, dan hebben we de eerste jurisprudentie op dit vlak binnen en daar kunnen anderen mogelijk weer gebruik van maken. Wellicht leidt dit zelfs tot aanpassing van de wet.

Het is een misverstand dat je in NL tegen een “wetje Mulder”-overtreding niet in beroep kunt gaan.
Laatst gewijzigd door Henry op 03 aug 2019, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt voor deze heldere uiteenzetting, Henry!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Graag gedaan FreddyH.

Om dan toch nog maar even terug te komen op de volgende alinea van het stukje tekst in het aangehaalde artikel: "In één geval had een bestuurder van een speedpedelec, een type elektrische fiets, de kentekenplaat van zijn fiets verwijderd om zo minder op te vallen op het fietspad. Afgelopen week werd er een bestuurder bekeurd die met zijn speedpedelec veel te hard reed op het fietspad. "De bestuurder verklaarde dat hij het eng vond om op de rijbaan te fietsen. Wij vroegen hem waarom hij dan geen e-bike had gekocht. Zijn antwoord: die gaan te langzaam", aldus de wijkagent. Ook in dat geval was de hoogte van de boete 104 euro".

Uiteraard mag de wijkagent je van alles en nog wat vragen, maar pas op met je antwoorden en let op wat de wijkagent als verklaring opschrijft. Als jij laat optekenen dat je veel te hard op het fietspad hebt gereden omdat een speed pedelec je die mogelijkheid biedt (een gewone fiets en een e-Bike gaan te langzaam), maar dat je het te gevaarlijk vind tussen de auto's, dan moet je niet verwachten dat een rechter daar begrip voor zal opbrengen. Zeer waarschijnlijk zal de OVJ je wijzen op het feit dat juist om díe reden een speed pedelec tussen de auto's thuishoort en niet op het fietspad. Het fietspad lijkt te zijn bedoeld voor de zwakke verkeersdeelnemers; mensen op een gewone fiets of een e-Bike die maximaal 25 km/uur gaat maar ook een plek waar kinderen veilig moeten kunnen fietsen. Je kunt er vervolgens vergif op innemen dat de rechter de mening van de OVJ zal volgen, dat de wetgever niet voor niks heeft bepaald is dat de speed pedelec tussen de auto's thuis hoort.

Over de verwijderde of niet-geplaatste kentekenplaat: al kun je "lullen als brugman", ik denk dat je daar hoe dan ook een bekeuring aan overhoudt.


_______________
Update: Typo verwijderd
Laatst gewijzigd door Henry op 04 aug 2019, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

FreddyH schreef: 03 aug 2019, 00:40 In de lente hebben we een paar keren flinke mist gehad, daarbij vond ik het gevaarlijk om op de weg te fietsen.
Met dicht genoege mist word je toch niet gezien op het fietspad :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 03 aug 2019, 19:45 Met dicht genoege mist word je toch niet gezien op het fietspad :cool2:
:lol: :lol: :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Saloe
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:40

Ja hoor,
Na ruim 1000 km de eerste bekeuring te pakken. Reed met mijn fiets in Amsterdam op zaterdagochtend half 8 op een fietspad waar snorfietsers niet zijn toegestaan.
Nu fiets ik dit stukje wel vaker omdat het alternatief mij gewoon te gevaarlijk is.
Ook ik kreeg de opmerking van de handhaver waarom ik dan niet op een e-bike ga fietsen.

Omdat iemand bedacht heeft dat ik mijn leven moet wagen tussen snelverkeer die niet van mij gediend zijn ben ik vandaag 104 euro armer.

Iemand ervaring met het voor laten komen?
Gang is alles, rust kan je redden :lol:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je het gaat laten voorkomen, houdt dan het volgende in gedachten:
  • Volgens de wet zit je fout, of je het leuk vind of niet. De rechter zal als eerste die toets doen. De agent heeft dat geconstateerd en je om die reden een proces verbaal gegeven. Jij zal inderdaad je schuld bevestigen door te melden dat je op het fietspad reed, daar waar je eigenlijk tussen de auto's had moeten rijden.
Uiteraard staat het je vrij om aan te geven waarom je van mening bent dat je op dat specifieke moment hebt gekozen voor het fietsen op het fietspad. In andere omstandigheden had je namelijk wel op de weg tussen de auto's gereden.
  • Je zou bijvoorbeeld kunnen aanvoeren dat je die dag (bijvoorbeeld) al 80km had gefietst, dat de accu van je fiets net als je eigen energie het nulpunt had bereikt. Omdat je op een speed pedelec, in tegenstelling tot een scooter, zelf een flinke eigen bijdrage moet leveren om op de weg "met het autoverkeer mee te kunnen" was je daartoe niet meer in staat. je besloot om met fietssnelheid (zo'n 20-25 km/uur) je weg te vervolgen op het fietspad. De rechter of de Officier van Justitie kan je altijd vragen waarom je niet bent afgestapt en bent gaan lopen, dus daar zul je een goed antwoord voor moeten bedenken. Lopen met de Stromer in de hand mag volgens mij namelijk wel op het voetpad.
  • Dat de weersomstandigheden (het had geregend, de weg was nat en spekglad, het waaide flink van voor en opzij) maakten dat je met hard fietsen op de autoweg tussen de auto's voor jou als persoon (als dat al voor langere tijd mogelijk was...) daarnaast in de situatie bracht waarin het voor jou voelde alsof je met je eigen leven speelde. Uiteraard heb je het nog wel enkele km's geprobeerd, kon je dat tempo niet volhouden en heb je uiteindelijk voor je eigen leven gekozen en hebt op het fietspad je weg vervolgd.
Wellicht helpt dit je.

Ik zit er simpel in: een Nee heb je, een Ja kun je krijgen. De boete zal niet hoger worden, kan wel lager worden of worden kwijtgescholden. Als je deze rechtzaak wint, maak je heel speed pedelec rijdend Nederland erg blij en zijn we weer een stapje dichter bij de situatie waarin we denk ik willen komen. Keuzevrijheid, omdat we anders zijn dan een scooter.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 05 okt 2019, 10:10 Ik zit er simpel in: een Nee heb je, een Ja kun je krijgen. De boete zal niet hoger worden, kan wel lager worden of worden kwijtgescholden.
Dat is inderdaad het hoogst haalbare, want een rechter gaat de wet niet veranderen. Dus de overtreding blijft staan, maar mogelijk wordt de boete kwijtgescholden. Financieel is het sop de kool niet waard, maar principieel zeker wel. Plus:
Henry schreef: 05 okt 2019, 10:10 Als je deze rechtzaak wint, maak je heel speed pedelec rijdend Nederland erg blij en zijn we weer een stapje dichter bij de situatie waarin we denk ik willen komen. Keuzevrijheid, omdat we anders zijn dan een scooter.
Wat Henry hier zegt zou voor mij de meest belangrijke reden zijn om dit voor te laten komen.

Ik ga er hierbij overigens wel vanuit dat er met gematigde snelheid op het fietspad werd gereden (dus <30km/u). Als er met 45 over het fietspad werd gereden, dan vind ik persoonlijk de bekeuring terecht en heeft voor laten komen geen enkele zin. Een rechter heeft geen reden om coulance te tonen en de SP-gemeenschap heeft er niks aan (in tegendeel).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Henry schreef: 05 okt 2019, 10:10 De agent heeft dat geconstateerd en je om die reden een proces verbaal gegeven. .
Ik lees dat hij bekeurd is door een 'handhaver'. Dat zijn BOA's (Buitengewoon Opsporings Ambtenaren) die in dienst zijn van de gemeente en geen onderdeel van de 'echte' politie zijn.
Ook bijv. parkeerpolitie behoort tot deze groeiende groep wetshandhavers die naast de 'echte' politie georganiseerd wordt omdat het politieapparaat te klein is en onder te grote werkdruk gebukt gaat.
Bovendien zijn deze handhavers voor de overheid in personeelskosten aanzienlijk lager: minder startkwalificaties en minder opleiding.
In zijn algemeenheid is de doorsnee handhaver ook aanzienlijk rechtlijniger dan een politie-ambtenaar en staat minder open voor discussie en/of nuances aanbrengen in het toepassen van het verbaliseringsbeleid....
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In de link van het artikel in deze post, vind je genoeg informatie die je (al dan niet verder aangevuld met eigen onderzoeksresultaten) kunt delen in de rechtbank.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie