Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Lamkram meldde in deze post dat de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse) de situatie had geanalyseerd en zijn ST5 mee heeft genomen voor nader onderzoek (Lamkram: "Fiets staat nu bij VOA en zij gaan de snelheid analyseren. Ze vroegen mij de code en heb ik dus gegeven").
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Ik bedoel in dit topic eigenlijk een e-bike zonder kenteken.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Beste oplossing is volgens mij

ebike zonder rijbewijs: max 25km/u
ebike met rijbewijs zonder nrplaat: max 32km/u

speedpelec met rijbewijs met nrplaat: max 50km/u
Als je verplicht wordt om op de rijbaan te rijden moet je met het verkeer meekunnen ...
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromend schreef: 03 aug 2019, 08:33 Wordt een e-bike die bij een ernstig ongeluk betrokken was eigenlijk technisch onderzocht door de technische recherche of verzekering?
Stromend schreef: 03 aug 2019, 09:28 Ik bedoel in dit topic eigenlijk een e-bike zonder kenteken.
Waarom zou een e-Bike zonder kenteken niet onderzocht kunnen worden door de technische recherche? Omdat die geen kenteken heeft? :bn:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromend schreef: 03 aug 2019, 09:28 Ik bedoel in dit topic eigenlijk een e-bike zonder kenteken.
Ik denk alleen als de VOA erbij gehaald is en als ze daar reden toe zien (b.v. bij vermoeden van opvoeren). De VOA neemt immers ook geen gewone fietsen mee voor onderzoek.

Ik ben eens betrokken geweest bij een aanrijding, waarbij een e-bike achterop mijn auto reed. Ik trok in mijn auto net op bij een rotonde. De hoogbejaarde e-biker negeerde het verplichte fietspad naast de rotonde en reed de rijbaan op, waar hij achterop mijn auto klapte. Hij is zwaargewond met een trauma heli naar het ziekenhuis afgevoerd.

De VOA is zeer uitgebreid met mijn auto bezig geweest, ik heb ook mijn sleutels moeten afgeven. De e-bike is wel gefotografeerd, maar niet door de VOA meegenomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Henry schreef: 03 aug 2019, 09:16 Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Lamkram meldde in deze post dat de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse) de situatie had geanalyseerd en zijn ST5 mee heeft genomen voor nader onderzoek (Lamkram: "Fiets staat nu bij VOA en zij gaan de snelheid analyseren. Ze vroegen mij de code en heb ik dus gegeven").
Ik weet niet wat VOA met mijn fiets heeft gedaan. Ik heb niet de indruk dat zij mijn gereden snelheid hebben kunnen achterhalen. Ik zal hen dat nog eens gaan vragen. VOA komt bij aanrijdingen waarbij het eerste vermoeden is dat dit een nog al ernstige aanrijding is. Inschatting wordt gemaakt door de centralist van het OC (Operationeel Centrum) maar ook door de collega's die ter plaatse zijn. Bij mijn ongeval is dus de inschatting gemaakt dat VOA diende te komen en dan doen zij uitgebreid onderzoek.

Terugkomend op het onderwerp denk ik dat zowel de verzekeringsmaatschappijen maar dus ook de politie op de hoogte zijn van de mogelijkheid tot opvoeren. Wanneer er dus mogelijk sprake is van een veel te hoge snelheid, bv. door getuigen of schade, kan het voertuig worden onderzocht door politie. Men weet volgens mij nu inmiddels wel waar naar te kijken dus dat is niet heel moeilijk.

Wanneer er dan wordt geconstateerd dat de E-bike is "opgevoerd" dan voldoet die betreffende E-bike niet meer aan de inrichtingseisen. Die inrichtingseisen zijn er juist voor om ervoor te zorgen dat de E-bike blijft zoals hij bij goedkeuring op de weg is gekomen. Een opgevoerde E-bike heeft m.i. niet de banden die het behoort te hebben zoals SP-banden, bestuurder heeft geen kentekenplaat, dus niet verzekerd als SP, en mogelijk geen helm. Voertuig slijt meer dan gebruikelijk doordat er andere krachten ontstaan, vindt de fabrikant ook niet leuk i.v.m. garantie. Wanneer dat dus wordt geconstateerd zal ook de verzekeringsmaatschappij hier iets van gaan vinden. Mocht de verzekeringsmaatschappij twijfelen dan weerhoudt hen dat volgens mij niet om zelfstandig e.e.a. te controleren maar of dat ook praktijk is weet ik niet.

Ik vind het dan ook bijzonder dat er rijwielhandelaren zijn die dit voor de klant verzorgen. Volgens mij is dat een slechte service. Wanneer de klant dan terugkomt omdat er veel slijtage is, gaat deze rijwielhandelaar dit dan herstellen onder garantie en hoe verantwoordt hij dit dan naar de fabrikant?

Groet Mark
Bijlagen
Schermafdruk 2019-08-03 12.12.19.png
Schermafdruk 2019-08-03 12.12.19.png (1.55 MiB) 5565 keer bekeken
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Henry schreef: 03 aug 2019, 10:04
Stromend schreef: 03 aug 2019, 08:33 Wordt een e-bike die bij een ernstig ongeluk betrokken was eigenlijk technisch onderzocht door de technische recherche of verzekering?
Stromend schreef: 03 aug 2019, 09:28 Ik bedoel in dit topic eigenlijk een e-bike zonder kenteken.
Waarom zou een e-Bike zonder kenteken niet onderzocht kunnen worden door de technische recherche? Omdat die geen kenteken heeft? :bn:
De vraag komt op omdat er regelmatig melding gemaakt wordt van onderzoek naar SP’s wanneer ze bij een ongeval betrokken zijn. In verhouding met ongevallen met E-bikes zijn deze ver in de minderheid. Toch hoor ik nauwelijks over VOA onderzoek na een ongeval met een e-bike.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
quacktop
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jan 2019, 20:22
Locatie: De Kempen

Ik heb ook een hekel aan die snorfietsen die te je inhalen of van die fragiele e-bikes die als je ze met moeite inhaalt 18 km/h op hun beeldscherm hebben staan, waarbij op de Omni C 43 km/h staat...

Vroeger trok het frame van de brommers ook krom door de snelheid, omdat ze daar niet voor gemaakt waren. Of je moest de Gilera Runner hebben die hadden hetzelfde frame als de motor variant (50cc).

Die fragiele e-bikes zijn niet voor die snelheden gebouwd en mag leiden dat de natuurlijke selectie in werking treedt. :bu:
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ik vind 't eigenlijk wel fijn dat Stromer de max. snelheid snelheid zo goed dicht getimmerd heeft, ook al merkte ik op m'n test ST3 dat ie qua vermogen en wegligging + remmerij makkelijk 60 à 70 zou kunnen met vertrouwen.

Geen discussie n.l. mocht je iets gebeuren... t'is een Stromer. Genoeg e-bikes waar je best een discussie met de politie en verzekeraar zou kunnen krijgen bij een ongeval tegenwoordig...
Laatst gewijzigd door RikC op 17 aug 2019, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
brommert
Pro
Pro
South Africa
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 aug 2019, 09:38
Locatie: Noord-Brabant

Stromeur schreef: 27 jul 2019, 21:00 Reden: op een illegaal opgevoerde e-bike ga je snel, maar hoef je geen kenteken te plaatsen, je hoeft je niet te verzekeren, je hoeft geen helm te dragen en je hoeft je ook niet te houden aan regelgeving voor speed pedelecs m.b.t. je plek op de weg; je kunt mooi overal op het fietspad rijden.
De wet overtreden kan zo zijn voordelen hebben op de korte termijn. Dat geldt voor alle illegale zaken. Je kan het desondanks ook niet doen.
If it looks like a bike, it moves like a bike and it sounds like a bike...it's probably a bike.
Plaats reactie