Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor leasen, verzekeringen, RDW, etc.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door Henry » 03 aug 2019, 09:16

Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Lamkram meldde in deze post dat de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse) de situatie had geanalyseerd en zijn ST5 mee heeft genomen voor nader onderzoek (Lamkram: "Fiets staat nu bij VOA en zij gaan de snelheid analyseren. Ze vroegen mij de code en heb ik dus gegeven").

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1385
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door Stromend » 03 aug 2019, 09:28

Ik bedoel in dit topic eigenlijk een e-bike zonder kenteken.
ST2s 2017, Ortlieb Frontrollers HV Neon, Blinkers, Bontrager Flare, Kinetic BodyFloat, Shockstop, Cratoni Vigor, 2x spiegels BM 99, 18.000 + met 7.000 bonus en counting.

BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door BadPritt » 03 aug 2019, 09:46

Beste oplossing is volgens mij

ebike zonder rijbewijs: max 25km/u
ebike met rijbewijs zonder nrplaat: max 32km/u

speedpelec met rijbewijs met nrplaat: max 50km/u
Als je verplicht wordt om op de rijbaan te rijden moet je met het verkeer meekunnen ...

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door Henry » 03 aug 2019, 10:04

Stromend schreef:
03 aug 2019, 08:33
Wordt een e-bike die bij een ernstig ongeluk betrokken was eigenlijk technisch onderzocht door de technische recherche of verzekering?
Stromend schreef:
03 aug 2019, 09:28
Ik bedoel in dit topic eigenlijk een e-bike zonder kenteken.
Waarom zou een e-Bike zonder kenteken niet onderzocht kunnen worden door de technische recherche? Omdat die geen kenteken heeft? :bn:

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door Stromeur » 03 aug 2019, 11:23

Stromend schreef:
03 aug 2019, 09:28
Ik bedoel in dit topic eigenlijk een e-bike zonder kenteken.
Ik denk alleen als de VOA erbij gehaald is en als ze daar reden toe zien (b.v. bij vermoeden van opvoeren). De VOA neemt immers ook geen gewone fietsen mee voor onderzoek.

Ik ben eens betrokken geweest bij een aanrijding, waarbij een e-bike achterop mijn auto reed. Ik trok in mijn auto net op bij een rotonde. De hoogbejaarde e-biker negeerde het verplichte fietspad naast de rotonde en reed de rijbaan op, waar hij achterop mijn auto klapte. Hij is zwaargewond met een trauma heli naar het ziekenhuis afgevoerd.

De VOA is zeer uitgebreid met mijn auto bezig geweest, ik heb ook mijn sleutels moeten afgeven. De e-bike is wel gefotografeerd, maar niet door de VOA meegenomen.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 876
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door Lamkram » 03 aug 2019, 11:57

Henry schreef:
03 aug 2019, 09:16
Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Lamkram meldde in deze post dat de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse) de situatie had geanalyseerd en zijn ST5 mee heeft genomen voor nader onderzoek (Lamkram: "Fiets staat nu bij VOA en zij gaan de snelheid analyseren. Ze vroegen mij de code en heb ik dus gegeven").
Ik weet niet wat VOA met mijn fiets heeft gedaan. Ik heb niet de indruk dat zij mijn gereden snelheid hebben kunnen achterhalen. Ik zal hen dat nog eens gaan vragen. VOA komt bij aanrijdingen waarbij het eerste vermoeden is dat dit een nog al ernstige aanrijding is. Inschatting wordt gemaakt door de centralist van het OC (Operationeel Centrum) maar ook door de collega's die ter plaatse zijn. Bij mijn ongeval is dus de inschatting gemaakt dat VOA diende te komen en dan doen zij uitgebreid onderzoek.

Terugkomend op het onderwerp denk ik dat zowel de verzekeringsmaatschappijen maar dus ook de politie op de hoogte zijn van de mogelijkheid tot opvoeren. Wanneer er dus mogelijk sprake is van een veel te hoge snelheid, bv. door getuigen of schade, kan het voertuig worden onderzocht door politie. Men weet volgens mij nu inmiddels wel waar naar te kijken dus dat is niet heel moeilijk.

Wanneer er dan wordt geconstateerd dat de E-bike is "opgevoerd" dan voldoet die betreffende E-bike niet meer aan de inrichtingseisen. Die inrichtingseisen zijn er juist voor om ervoor te zorgen dat de E-bike blijft zoals hij bij goedkeuring op de weg is gekomen. Een opgevoerde E-bike heeft m.i. niet de banden die het behoort te hebben zoals SP-banden, bestuurder heeft geen kentekenplaat, dus niet verzekerd als SP, en mogelijk geen helm. Voertuig slijt meer dan gebruikelijk doordat er andere krachten ontstaan, vindt de fabrikant ook niet leuk i.v.m. garantie. Wanneer dat dus wordt geconstateerd zal ook de verzekeringsmaatschappij hier iets van gaan vinden. Mocht de verzekeringsmaatschappij twijfelen dan weerhoudt hen dat volgens mij niet om zelfstandig e.e.a. te controleren maar of dat ook praktijk is weet ik niet.

Ik vind het dan ook bijzonder dat er rijwielhandelaren zijn die dit voor de klant verzorgen. Volgens mij is dat een slechte service. Wanneer de klant dan terugkomt omdat er veel slijtage is, gaat deze rijwielhandelaar dit dan herstellen onder garantie en hoe verantwoordt hij dit dan naar de fabrikant?

Groet Mark
Bijlagen
Schermafdruk 2019-08-03 12.12.19.png
Schermafdruk 2019-08-03 12.12.19.png (1.55 MiB) 739 keer bekeken
:d3: GO-FAST ST5 (L), 25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere :d3:

Stromend
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1385
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door Stromend » 03 aug 2019, 17:29

Henry schreef:
03 aug 2019, 10:04
Stromend schreef:
03 aug 2019, 08:33
Wordt een e-bike die bij een ernstig ongeluk betrokken was eigenlijk technisch onderzocht door de technische recherche of verzekering?
Stromend schreef:
03 aug 2019, 09:28
Ik bedoel in dit topic eigenlijk een e-bike zonder kenteken.
Waarom zou een e-Bike zonder kenteken niet onderzocht kunnen worden door de technische recherche? Omdat die geen kenteken heeft? :bn:
De vraag komt op omdat er regelmatig melding gemaakt wordt van onderzoek naar SP’s wanneer ze bij een ongeval betrokken zijn. In verhouding met ongevallen met E-bikes zijn deze ver in de minderheid. Toch hoor ik nauwelijks over VOA onderzoek na een ongeval met een e-bike.
ST2s 2017, Ortlieb Frontrollers HV Neon, Blinkers, Bontrager Flare, Kinetic BodyFloat, Shockstop, Cratoni Vigor, 2x spiegels BM 99, 18.000 + met 7.000 bonus en counting.

quacktop
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jan 2019, 20:22
Locatie: De Kempen

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door quacktop » 05 aug 2019, 12:58

Ik heb ook een hekel aan die snorfietsen die te je inhalen of van die fragiele e-bikes die als je ze met moeite inhaalt 18 km/h op hun beeldscherm hebben staan, waarbij op de Omni C 43 km/h staat...

Vroeger trok het frame van de brommers ook krom door de snelheid, omdat ze daar niet voor gemaakt waren. Of je moest de Gilera Runner hebben die hadden hetzelfde frame als de motor variant (50cc).

Die fragiele e-bikes zijn niet voor die snelheden gebouwd en mag leiden dat de natuurlijke selectie in werking treedt. :bu:

RikC
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Arnhem

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door RikC » 17 aug 2019, 17:42

Ik vind 't eigenlijk wel fijn dat Stromer de max. snelheid snelheid zo goed dicht getimmerd heeft, ook al merkte ik op m'n test ST3 dat ie qua vermogen en wegligging + remmerij makkelijk 60 à 70 zou kunnen met vertrouwen.

Geen discussie n.l. mocht je iets gebeuren... t'is een Stromer. Genoeg e-bikes waar je best een discussie met de politie en verzekeraar zou kunnen krijgen bij een ongeval tegenwoordig...
Laatst gewijzigd door RikC op 17 aug 2019, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 XL met verhoogde stuurpen & 11-36 casette per september '19! :D

Gebruikersavatar
brommert
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 aug 2019, 09:38
Locatie: Noord-Brabant

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Bericht door brommert » 17 aug 2019, 18:06

Stromeur schreef:
27 jul 2019, 21:00
Reden: op een illegaal opgevoerde e-bike ga je snel, maar hoef je geen kenteken te plaatsen, je hoeft je niet te verzekeren, je hoeft geen helm te dragen en je hoeft je ook niet te houden aan regelgeving voor speed pedelecs m.b.t. je plek op de weg; je kunt mooi overal op het fietspad rijden.
De wet overtreden kan zo zijn voordelen hebben op de korte termijn. Dat geldt voor alle illegale zaken. Je kan het desondanks ook niet doen.
If it looks like a bike, it moves like a bike and it sounds like a bike...it's probably a bike.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten