Pagina 2 van 10

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 28 jul 2019, 11:18
door Stromeur
Ik vind 32km/u te hard om nog fatsoenlijk tussen de langzamere fietsers op het fietspad te kunnen rijden. In Amerika zijn sowieso nauwelijks fietsers, de situatie is daar totaal anders dan hier.

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 28 jul 2019, 11:21
door FreddyH
Ik vind een Porsche ook niet te snel om ermee door het dorp te rijden... Maar ik snap je punt wel, tieners en veel volwassenen willen overal vol gas doorheen...

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 28 jul 2019, 11:53
door Jins
J3R schreef: 28 jul 2019, 10:00 Heb ook weleens op een 25 km fiets gefietst; merkte dat ik dan nogal onrustig tegen de ondersteuning aan fietste.
Vraag me af of een wettelijke 30 km/u niet beter zou zijn en dan meteen met een helmplicht. Met 30 voorkom je naar mijn ervaring de behoefte om de E-bike op te voeren.
.
De grens van 25 of 30 is volgens mij niet het probleem. Als je zonder veel moeite 30 haalt en de ondersteuning stopt plots springt die olifant er nog altijd achter op. Als je vanaf 25 de ondersteuning afbouwt en 2 of 3 km/h hoger pas geen ondersteuning meer hebt wordt die weerstand niet plots hoger maar langzaam aan hoger en blijf je ergens hangen tussen 25 en 27 afh van je eigen input/tegenwind. Het te plots overgaan van max ondersteuning naar geen ondersteuning gaat nu te snel. En die marge van 2à3 km/h is er wettelijk dus geen nood om bij 25 de ondersteuning uit te zetten maar die marge gebruiken voor een mooie "ramp down".

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 28 jul 2019, 15:50
door Maarten
Ik zou er nog een reden voor het illegaal opdrijven aan toevoegen.
Het prijsverschil.
Een beetje SP scheelt snel €1000 of meer met een 25km/versie.

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 28 jul 2019, 16:07
door FreddyH
Maar die heeft dan gelijk een grotere batterij, betere remmen, degelijker frame en is goedgekeurd voor 45 km/h gebruik?

Plus je hebt bij gebruik boven de 25 km/h gewoon garantie, minder kans op boetes, ...

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 28 jul 2019, 16:12
door Stromeur
Ik denk dat mensen die een e-bike opvoeren alleen geïnteresseerd zijn in een grotere accu. De rest boeit ze niet, qua voertuigveiligheid. Dan zeg je gewoon: dat is allemaal betutteling vanuit de overheid, ik weet wat ik doe. (Not...)

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 28 jul 2019, 16:43
door Henry
...volgens mij willen die mensen in eerste instantie gewoon een hogere maximum snelheid. ;)

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 28 jul 2019, 16:50
door Maarten
Een hogere snelheid.
En de 500w batterij van Bosch zijn voor de 25 en 45 km/u fiets identiek.
Ook de motor is bij sommige modellen hetzelfde.

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 29 jul 2019, 07:33
door RoRo
vroeguh, toen er nog geen speed pedelecs waren heb ik een gewone fiets omgebouwd naar een snelle E-fiets.
Mijn reden om er een te bouwen, naast het het feit dat ik het leuk vond, was snelheid.
De mogelijkheid bij zelfbouw waren (of zijn nog steeds) onbegrensd. Je kan accu's krijgen met 2000 Watt en er zijn snelheden mogelijk die een prof wielrenner haalt in de afdaling van de Tourmalet.

Ik ben overgestapt op een speed pedelec omdat de zelfbouwer toch niet veilig aanvoelde bij de hoge snelheden en heb nog steeds geen spijt van mijn overstap naar Stromer.

Enige nadeel van de Stromer zijn de vele lekke banden :aq
.

Re: Speed Pedelec versus illegaal opgevoerde e-bike

Geplaatst: 29 jul 2019, 07:40
door Tomasj
RoRo schreef: 29 jul 2019, 07:33 Enige nadeel van de Stromer zijn de vele lekke banden :aq
dat kan je voorkomen door aangepaste banden te monteren. We volgen hier op 't forum de performantie van de verschillende banden op, en voor 26" wielen (ST1 ST2) lijken de Contintental Contact City Plus banden zowat helemaal vrij van lekken