Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor leasen, verzekeringen, RDW, etc.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Henry » 27 jul 2019, 11:51

Stromerfred schreef:
27 jul 2019, 08:28
De snelheid 20km/uur lijkt me lastig met SP een e-bike rijdt al sneller....
???
Je Stromer in stand 0 of stand 1 zetten en je hormonen even in bedwang houden. Je bent er immers “te gast”. Dat moet toch mogelijk zijn? Zo niet, dan is een SP misschien wel niet het juiste vervoersmiddel voor je.

Stromerfred
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromerfred » 27 jul 2019, 11:58

Henry zoals je eerder hebt kunnen lezen ben ik erg voorstander van snelheidbeperkingen op fietspaden: 25-30km/uur. 20 is erg langzaam ik rijd op een gewone fiets 25 dat was meer wat ik wilde aangeven.
Ik denk ook dat het niet te handhaven is.
Verder is een Stromer prima geschikt om met 45 op de rijbaan te knallen:) hetgeen ik dan ook graag doe:)
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Henry » 27 jul 2019, 12:16

Stromeur schreef:
24 jul 2019, 21:09
Go Antwerpen goooo! :d3:
Ze wil de speed pedelec zoveel mogelijk beschouwen als fiets. Daar staat dan wel tegenover dat de gebruiker zich in de stedelijke omgeving zal moeten gedragen als een gewone fietser, en zich steeds moet aanpassen aan de omgeving en de andere weggebruikers. Dat geldt niet alleen op fietspaden maar op alle andere plekken in de stad, zoals eenrichtingsstraten, parken en voetgangersgebieden, waar fietsers nu al zijn toegelaten mits aangepaste snelheid.

De stad stelt daarnaast ook volgende principes voor:

- Buiten de bebouwde kom waar 70 km/uur geldt, zijn ‘speed pedelec’-gebruikers verplicht op het fietspad te rijden.
- In de bebouwde kom krijgen ze de keuze om het fietspad of de rijweg te gebruiken.
- In eenrichtingsstraten waar dat is toegestaan voor gewone fietsers mogen ook speed pedelecs tegen de richting fietsen.
- Op pleinen en in voetgangersgebieden worden ze stapvoets toegelaten.
- Ze mogen aan maximum 20 km/uur door parken fietsen.
De 20 km/uur geldt voor plekken waar ze nu niet eens mogen fietsen, tenminste... zo had ik het begrepen.
Dat 20 km/uur niet goed valt te handhaven lijkt me logisch, maar een agent kan je altijd staande houden om je (vermanend) een waarschuwing te geven.
Dat gewone fietsen ook harder kunnen dan 20 km/uur doet niet ter zake, ook zij mogen immers maar 20 km/uur.

Stromerfred
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromerfred » 27 jul 2019, 12:57

Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen dacht dat het om fietspaden door parken ging, maar wellicht is het toch iets anders, dan is het überhaupt de vraag of je daar een SP wilt hebben... Ben sowieso geen voorstander van SP (of gewone fiets) die stapvoets fietsen door een voetgangers gebied, dan ga je maar lopen met de fiets aan de hand.

Sowieso is een SP geen gewone fiets, maar een voertuig vergelijkbaar met een brommer die soms net iets trager gaat. Je zult dus beperkt uitzonderingen moeten maken. Maar de basisregel SP op de rijbaan vind ik op zich prima. Ik deel het standpunt van de Fietsersbond hierover.
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Henry » 27 jul 2019, 13:13

Ik ben het helemaal met je eens dat je geen fietsers in een voetgangersgebied wilt hebben. Ook niet als ze “maar” 20 km/uur rijden. In een voetgangersgebied moet je gewoon lopen.

Stromerfred
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromerfred » 27 jul 2019, 13:34

Het lastige is natuurlijk dat DE speed pedelec rijder niet bestaat.
ik gebruik hem als als forens en wil altijd zo hard mogelijk met de maximale ondersteuning. Er zijn natuurlijk zat SP rijders die hem gebruiken voor toertochten etc en dan dus juist trager willen rijden en dan is een rijbaan minder handig. Blijft moeilijk denk ik.
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromeur » 27 jul 2019, 14:43

Ik zie de 20km/-vuistregel als iets dat vergelijkbaar is met regels op een woonerf. Je mag er gemotoriseerd rijden, maar alleen stapvoets.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 955
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Tony Mb » 27 jul 2019, 16:25

Ik vind het prima hoor ik gebruik hem voor ww en rij liefst een stukje door park spoor noord. Nu mag ik daar niet door maar doe het toch en rij daar niet harder dan de andere fietsers, dus als het dan wettelijk geregeld wordt dat het wel mag vind ik het prima. En De speed pedelec rijder bestaat dus niet want ik hoef niet altijd en overal zo hard te gaan als maar kan. Ik houd liever rekening met de andere gebruikers op het fietspad zodat ik daar welkom ben en het voor iedereen een win win is.
En verder zijn de regels duidelijk wil je op de weg knallen geen probleem, wil je op het fietspad doe je het met gezond verstand. Door het park of in een enkelrichtingsstraat, prima doet u maar. En 20 rijden met een SP gaat best hoor, ik zou niet weten waarom niet.
Hoe ze dat gaan handhaven is weer een andere zaak maar dan is het wettelijk kader er tenminste al.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 14500Km... and counting

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromeur » 27 jul 2019, 16:26

Hear hear.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Stromerfred
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromerfred » 28 jul 2019, 11:39

Tony het ging mij ook vooral om de voetgangersgebieden ik vind dat een (welke dan ook) fiets daar niet thuishoort.
En welkom op bepaalde fietspaden ook eens. Maar mijns inziens niet op alle. Maar ben bang dat nooit alle SP rijders daarover op 1 lijn zullen komen:)
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast