Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor leasen, verzekeringen, RDW, etc.
Jonesd
Runner-up | Forum Supporter
Runner-up | Forum Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:09

Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Jonesd » 24 jul 2019, 16:46

https://atv.be/nieuws/toename-speed-ped ... PFI5cW0hNk

Een heel positieve evolutie naar mijn mening. Voor zover een speed pedelecrijder zich gedraagt, is er heel veel mogelijk...

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Henry » 24 jul 2019, 17:39

:ay :ay :ay

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3750
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door FreddyH » 24 jul 2019, 20:55

Netjes. Dat wil ik hier ook wel!
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromeur » 24 jul 2019, 21:09

Go Antwerpen goooo! :d3:
Ze wil de speed pedelec zoveel mogelijk beschouwen als fiets. Daar staat dan wel tegenover dat de gebruiker zich in de stedelijke omgeving zal moeten gedragen als een gewone fietser, en zich steeds moet aanpassen aan de omgeving en de andere weggebruikers. Dat geldt niet alleen op fietspaden maar op alle andere plekken in de stad, zoals eenrichtingsstraten, parken en voetgangersgebieden, waar fietsers nu al zijn toegelaten mits aangepaste snelheid.

De stad stelt daarnaast ook volgende principes voor:

- Buiten de bebouwde kom waar 70 km/uur geldt, zijn ‘speed pedelec’-gebruikers verplicht op het fietspad te rijden.
- In de bebouwde kom krijgen ze de keuze om het fietspad of de rijweg te gebruiken.
- In eenrichtingsstraten waar dat is toegestaan voor gewone fietsers mogen ook speed pedelecs tegen de richting fietsen.
- Op pleinen en in voetgangersgebieden worden ze stapvoets toegelaten.
- Ze mogen aan maximum 20 km/uur door parken fietsen.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 955
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Tony Mb » 25 jul 2019, 00:18

De speed pedelec zoveel mogelijk beschouwen als fiets.
En dat is het ook. :cool2:
Antwerpen mijn Stad :ba

Als we ons inderdaad gedragen is er heel veel mogelijk. Nu snel toepassen die handel
ST1 Step Through, 2017, zwart, 14500Km... and counting

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromeur » 25 jul 2019, 00:41

Tony Mb schreef:
25 jul 2019, 00:18
Als we ons inderdaad gedragen is er heel veel mogelijk.
Daar staat of valt inderdaad alles mee. Maar ik vind het al zo geweldig dat de gemeente Antwerpen SP-rijders het voordeel van de twijfel gunt. In NL is de SP uit pure angst en met name onder druk van de fossiele achterban van de Fietsersbond eenzijdig naar de rijbaan verbannen, nog voordat "het" serieus groot kon worden.

Het Antwerpse beleid geeft elektrisch fietsen een enorme voorsprong op de auto op de korte en middellange forens-afstand en een reële kans om zich snel door te ontwikkelen, met alle voordelen van dien: gezondheid, file, milieu, mobiliteit etc.

Feitelijk is dat al aan het gebeuren: Stromer zet inmiddels meer in BE af dan in legendarisch fietsland NL. Er waren in BE al fiscaal zeer interessante lease-mogelijkheden en nu is er dit beleid in Antwerpen als kers op de taart. Bij succes volgen ongetwijfeld meer BE gemeenten. Nou de kwaliteit van de Belgische fiets-infra nog fors verbeteren en Nederland heeft het definitief voor het nakijken.

Je zou toch zeggen dat dit de NL overheid tot nadenken moet stemmen.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

emeryf
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2019, 14:33

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door emeryf » 25 jul 2019, 00:52

blij dat je niet meer gestraft zou worden met het rijden door het park als je 'normaal' doet. Nu is er een wirwar een fietsers die wél door het park mag op een gevaarlijke manier (e-fietsen 25 km/u, wielertoeristen 40 km/u, en speedelecs worden geweerd, ondanks dat ze bv 20 km/u zouden fietsen). Het enigste lijkt dat verbalisering moeilijker lijkt te gaan dan ("meneer u reed volgens ons sneller dan 20").

Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Berichten: 770
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Free2be » 25 jul 2019, 07:54

Nu nog hopen op ieders gezond verstand, zodat ze het niet verklooien voor diegene die het dagelijks toepassen. :ay
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.

Stromerfred
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door Stromerfred » 27 jul 2019, 08:28

De snelheid 20km/uur lijkt me lastig met SP een e-bike rijdt al sneller....
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Gebruikersavatar
J3R
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Re: Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen

Bericht door J3R » 27 jul 2019, 11:36

V.w.b. de Nederlandse wetgeving, zijn dit de regels voor de SP:
Voor speed-pedelecs gelden dezelfde regels als voor bromfietsen.

Een speed-pedelec rijdt op een fiets/bromfietspad of op de rijbaan, dus niet op een fietspad.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:
- Op de rijbaan 45 km/u.
- Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u.
- Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
🇳🇱 🚲 Stromer ST3 🔋 Li-ion 983Wh

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast