Hoeveel overtredingen bega jij op een ritje?

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Vanmorgen op de fiets zat ik zomaar eens het aantal overtredingen te tellen wat ik volgens de wet maak. Best veel eigenlijk.... :roll:
- Fietspad door Bentwoud om 06.15. Geen mens te bekennen, maar officieel moet ik saai langs de N209 rijden
- Het "altijd rode" stoplicht Hazerswoude was wel heeeeeel donker oranje (wel goed gekeken of kruising leeg was)
- Koudekerk ad Rijn: eigenlijk moet ik op onderstaande plek al naar de rijbaan, maar ik doe het pas bij de rotonde in de verte. Verkeer rijdt daar structureel te hard, ga daar er niet tussen voegen.
- fietspad door de polder Koudekerk-richting Woubrugge; dwars door de polder, prachtig stuk. dubbelzijdig fietspad 3.5m breed, maar het mag niet officieel

- Aalsmeerderweg. Ik pak de rijbaan omdat het tegelfietspad echt zeer slecht erbij ligt (niet te zien op deze googlemaps-shot). Hier hoor ik juist weer wel op het fietspad

Geeft wel weer aan hoe lastig het is om je plek te vinden. Oke, dat stoplicht had niet gehoeven, maar de rest is echt het gevolg van een soort van identiteitscrisis. Ik voel mij fiets, maar ben het niet.
Bijlagen
str2.jpg
str2.jpg (511.98 KiB) 3256 keer bekeken
str1.jpg
str1.jpg (423.9 KiB) 3256 keer bekeken
str1.jpg
str1.jpg (423.9 KiB) 3257 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb onderweg drie stoplichten en kruis ik drie keer een busbaan waarbij ik zelden op een bepaalde kleur wacht (ik heb namelijk geen voorkeur voor een bepaalde kleur...). In de ochtend tussen 6 en 7 uur is dat nauwelijks een probleem. In de middag is het een kwestie van goed kijken en goed anticiperen.

Daarnaast rijd ik vaak net iets te hard op het fiets-/bromfietspad (BuBeKo dus harder dan 40 km/uur en BiBeKo dus harder dan 30 km/uur). Met name BiBeKo (voor mij op beide "uiteinden" van mijn WW-traject betreft dit slechts een klein deel) laat ik wel de snelheid zakken naar zo'n 35 km/uur als ik een fietser passeer. BuBeKo passeer ik een fietser gewoon met de maximum snelheid. Ik bel voordat ik passeer wel eventjes. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertellen dat ik op de heenweg slechts zo'n 5 personen passeer. Op de terugweg BuBeKo zo'n 5-10 stuks en BiBeKo (door de aanwezigheid van scholieren) wel ietsje meer.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij mij hangt het heel erg af van drukte en weer. Normaal houd ik me redelijk netjes aan de wet, behalve bij die plekken waar het gewoon "niet kan". Ik heb een paar van die plekken waar:
- brom/fietspad ineens fietspad wordt, zonder invoegstrook naar rijbaan, wettelijk gezien moet ik daar denk ik spontaan verdwijnen of zo :ck:
- ik op de weg moet, maar de detectielussen bij verkeerslichten me niet zien. Dus op de weg en wachten tot je een ons weegt (of er een auto achter je komt staan), illegaal op het fietspad of illegaal door rood... Hier kies ik afhankelijk van drukte en plaats.

Daarnaast, hier rijd ik structureel door het midden, hetgeen strikt genomen wel een overtreding zal zijn. Die bomen zijn ondertussen namelijk zo groot dat over het fietspad rijden overeenkomt met takken wegkoppen:
Screenshot 2019-05-22 at 09.53.15.png
Screenshot 2019-05-22 at 09.53.15.png (2.73 MiB) 3239 keer bekeken
En verder ga ik bij mist, harde regen, harde wind, flinke rukwinden of sneeuw op de meeste plekken gewoon rustigaan op het fietspad.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Die laatste is een interessante... geen borden, dus geen (brom)fietspad, maar welke formele status dan wel? Ik weet het eigenlijk niet.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Stoplichten: ik stop gewoon altijd voor rood. Bij oranje ga ik er wel doorheen.
Op de weg bibuko: zoveel mogelijk. Stukje in Eindhoven (bij Strijp S, onder station door) doe ik op het fietspad.
Tegelpaadje tussen N65 en Oisterwijk is een heel smal bromfietpad, ik rijd daar meestal op de weg.
Fietspad tussen Giersbergen en Drunen rijd ik afhankelijk van de drukte lieft op de weg. Veel boomwortels door het fietspad.
Onverplicht fietspad door de Drunense Duinen neem ik altijd. 6 km omfietsen is me teveel.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Polling schreef: 22 mei 2019, 12:53 Die laatste is een interessante... geen borden, dus geen (brom)fietspad, maar welke formele status dan wel? Ik weet het eigenlijk niet.
Ik ook niet. Je kunt het volgens mij 2 kanten opkletsen:
- in die omgeving zijn alle losliggende fietspaden naast 60km/h wegen echte fietspaden (dus geen brom/fietspad), dus concludeer ik dat dat hier ook zo geldt en dat ik dus door het midden moet
- er staat geen bord bij dat het een fietspad is, dus is het dat ook niet. Als SPer moeten we dus langs de buitenkant

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die laatste de juiste is maar mocht ik ooit aangehouden worden dan doe ik net alsof mijn neus bloedt :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Lastige deze. Bij mij in het dorp ligt ook zoiets maar dan zijn de buitenste banen rood asfalt en het symbool van een fietser erop. Ik pak dus meestal het midden, tenzij ik moet wachten voor een auto en er is geen fietser.

Maar al een keertje ruzie gehad met automobilist die niet wilde wachten, ik was er al bijna door en hij reed stevig door, ging net goed. Was vergeten zijn bumper er af te trappen, zo pissig was ik.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Hoe toevallig: vanmiddag op het fietspad door de polder een motoragent tegemoed. Daar gaan we dan dacht ik...... meneer groette, ik groette uiteraard keurig terug en ieder ging zijn weg :cool2:
Óf hij vond het prima, óf ik moet blij zijn dat het kenteken aan de achterkant zit.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

FreddyH schreef: 22 mei 2019, 15:48
Polling schreef: 22 mei 2019, 12:53 Die laatste is een interessante... geen borden, dus geen (brom)fietspad, maar welke formele status dan wel? Ik weet het eigenlijk niet.
Ik ook niet. Je kunt het volgens mij 2 kanten opkletsen:
- in die omgeving zijn alle losliggende fietspaden naast 60km/h wegen echte fietspaden (dus geen brom/fietspad), dus concludeer ik dat dat hier ook zo geldt en dat ik dus door het midden moet
- er staat geen bord bij dat het een fietspad is, dus is het dat ook niet. Als SPer moeten we dus langs de buitenkant

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die laatste de juiste is maar mocht ik ooit aangehouden worden dan doe ik net alsof mijn neus bloedt :bn:
Geen bord, dus geen fietspad. Geen bord, dus geen bromfietspad. Gewoon onderdeel van de weg. De enige reden dat je buitenom zou moeten, is dan dat je rechts moet houden....
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

ik maak ook wel wat overtredingen op mijn parcour.
Maar deze doe ik dan steeds zo snel mogelijk en enkel als het veilig voor mij is.
Ook zie ik dikwijls fietsers overtredingen doen waarvan ik dan denk, : dit is er over, deze doe ik niet. !

groetjes

Marky
Plaats reactie