Onderzoek SWOV Speed pedelecs op de rijbaan

Plaats reactie
Lomito

Het onderzoek is afgerond en gepubliceerd: https://www.swov.nl/publicatie/speed-pe ... de-rijbaan

Ik heb nog geen tijd gehad om er in te duiken maar weet zeker dat er veel te smullen valt...
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ben ik al weer te oud om met zo'n onderzoek mee te doen... :bh:
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Veel tekst een een onduidelijke conclusie.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb het helemaal doorgelezen. Er vallen gaten te schieten in het onderzoek/de onderzoeksmethode, maar voor een verkennend onderzoek is het helemaal niet zo slecht uitgevoerd. Alles waar wij hier over praten komt aan bod: rijden we sinds de nieuwe wetgeving wel of niet op de rijbaan, hoe hard rijden we waar, wat vinden we van de wetgeving (plaats op rijbaan/helmplicht), hoe reageert het andere verkeer op ons etc. Ik herken mezelf op alle fronten in de statistieken/metingen/bevindingen.

De conclusie ontbreekt inderdaad totaal. Men sluit af met dat het "een forse uitdaging" is om de speed pedelec veilig in het Nederlandse wegverkeer in te passen. JOH!! :bu: Wat een halfbakken afsluiting is dat nou.

Wat wel interessant is, en ik denk echt dat we het van die constatering moeten hebben als het gaat om een oplossing die haalbaar en veilig is voor de meeste weggebruikers, is dat "de speed pedelec-rijder" niet bestaat. We maken allemaal significant andere keuzes in ons rijgedrag. En we hebben nu dus te maken met wetgeving die gebaseerd is op wat een speed pedelec KAN, niet op wat we ermee DOEN.

Om die reden blijft mijn voorkeur: laat ons zelf kiezen waar we rijden. 30km/u max op het fietspad (voor mijn part 25km/u), 45km/u max op de rijbaan i.c.m. uitgebreide voorlichtingscampagnes voor alle mafklappers die meteen agressief worden als ze iets onderweg tegen komen dat ze niet kunnen bevatten (veelal volk dat sowieso niet zo Heel veel kan bevatten).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Chris,

duidelijke onduidelijke conclusie. "halfbakken" zoals Chris het hierboven omschrijft.
Wat mij wel opviel is het snelheidsverschil SP - auto (rijbaan) en SP - fietser (fietspad).
Er wordt door velen aangehaald dat het snelheidsverschil van de SP op het fietspad met de overige gebruikers aldaar zo vreselijk gevaarlijk is en dat daarom de SPer de rijbaan op moet.
En nu laat bovenstaand onderzoek zien dat het snelheidsverschil daar nog groter is........

Mogelijk dat dit minder belangrijk is omdat de andere partij op de rijbaan beschermt rondrijdt terwijl op het fietspad alle partijen onbeschermd zijn maar dat soort argumenten lees ik nergens. Puur op snelheidsverschillen is het fietspad veiliger want de verschillen zijn minder groot.

Groetsels, Reinout
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ook erg interessant is het begeleidend memo van de minister. In dit artikel zit een link naar dat begeleiden memo van de minister (even zelf downloaden),

Reinout, het snelheidsverschil wordt echter wel anders uitgelegd. De tekst in het begeleidend memo hierover luidt:

Het onderzoek laat zien dat de speed-pedelec rijder zich vaak (±25% van alle afstanden) op het vrijliggende fietspad begeeft en daar met een hoge gemiddelde snelheid (29 km/u) rijdt. Dit bevestigt de inschattingen van het eerdere onderzoek (Kamerstukken II, 2015-2016 29398 nr.508 blg-774262 ‘Effecten van mogelijke gedragsregels voor speed-pedelecs’) dat ik aan uw Kamer heb gestuurd en betekent een verhoging van het risico op een ongeval voor de andere kwetsbare verkeersdeelnemers en de speed-pedelec rijder. Verder laat het SWOV-onderzoek zien dat op de rijbaan de gemiddelde snelheid ligt op 32 km/u. Dit is fors lager dan de maximumsnelheid van 50 km/u. Ook dit ondersteunt de conclusie uit het eerdere onderzoek1 dat dit snelheidsverschil minder risico geeft op een ongeval dan met vergelijkbare snelheden op een fietspad te rijden.


Voor iedereen die snel de aanbeveling wilt lezen die in dit begeleidend memo staat, heb ik hem even hieronder geplakt:

SWOV doet de volgende aanbevelingen: goede voorlichting over de nieuwe situatie aan zowel automobilisten als speed-pedelec rijders, speed-pedelecs uitrusten met remlichten en richtaanwijzers en aanpassing van de infrastructuur.

Deze aanbevelingen omarm ik met de volgende aanvullingen. Voor de korte termijn zie ik als belangrijk punt het vergroten van de herkenning van de speed-pedelec rijder door andere weggebruikers en dan vooral de automobilisten. Met ongeveer 13.000 geregistreerde speed-pedelecs is dit nu nog een relatief kleine groep tweewielers tussen de fietsen (meer dan 22 miljoen), snorfietsen (±680.000) en bromfietsen (±470.000). Daarom heb ik infographics en ander beeldmateriaal laten maken, zodat gemeenten via allerlei mediakanalen het fenomeen ‘speed-pedelec’ onder de aandacht kunnen brengen en zodoende voor duidelijkheid richting de andere weggebruikers zorgen. Ik ga hier een extra impuls aan geven. Voor goede voorlichting aan de speed-pedelec rijder ben ik al een pilot gestart. Op mijn initiatief ontwikkelt de Fietsersbond een speed-pedelec routeplanner in de provincie Gelderland, zodat geschikte routes eenvoudig gevonden kunnen worden.
Remlichten zijn al verplicht volgens de nieuwe Europese kaderverordening en richtingaanwijzers zijn voor alle bromfietsen optioneel. Ik ga verkennen of in Europees verband draagvlak is voor een verplichting.
Aanpassing van de infrastructuur gaat niet van vandaag op morgen. Binnen de huidige regelgeving zie ik ook mogelijkheden om het veiliger te maken. Een wegbeheerder kan overwegen het fietspad om te zetten in een bromfietspad. Ook hebben wegbeheerders de mogelijkheid om snelheden op de rijbaan aan te passen door enerzijds de snelheid te verlagen en/of maatregelen te treffen waardoor automobilisten de verleiding weerstaan om harder dan de maximumsnelheid te rijden. Ik ben blij dat een aantal gemeenten al actief meedenkt en mij vraagt mee te kijken om binnen de huidige kaders de speed-pedelec een duidelijke plek in het straatbeeld te geven. Ik ga met deze gemeenten aan de slag. Een nieuw innovatief idee is om via geofencing de maximumsnelheid van speed-pedelecs locatiespecifiek aan te passen. Ik ben voornemens samen met de Nederlandse fietsindustrie de mogelijkheden van deze technieken in de Nederlandse praktijk te onderzoeken. Alles overziend vind ik dit innovatieve voertuig nog steeds een aanwinst voor onze mobiliteit.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Louis_ST? schreef: 18 sep 2017, 19:54 Ben ik al weer te oud om met zo'n onderzoek mee te doen... :bh:
In het onderzoek wordt vermeld dat 80% van de speed pedelec bezitters man is, en maar liefst 20% van de speed pedelec rijders is 60 jaar of ouder. In het onderzoek is bewust gekozen voor een jongere groep, maar met voorgaande is wel rekening gehouden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Verder laat het SWOV-onderzoek zien dat op de rijbaan de gemiddelde snelheid ligt op 32 km/u. Dit is fors lager dan de maximumsnelheid van 50 km/u. Ook dit ondersteunt de conclusie uit het eerdere onderzoek1 dat dit snelheidsverschil minder risico geeft op een ongeval dan met vergelijkbare snelheden op een fietspad te rijden.

Dus als ik die logica even doortrek is het best acceptabel dat je op de snelweg 70 gaat rijden, dat geeft veel minder risico op een ongeval :bu:
Plaats reactie