Fietspaden zijn ontworpen voor snelheden die beduidend onder de 45 km/h van een Stromer liggen. Zowat overal zijn er blinde opritten langs fietspaden (mensen zetten een twee meer hoge haag tot tegen het fietspad, en je kan als fietser dus niet zien of er een auto uit een oprit gereden komt, ofwel een huis dat tot tegen de straat is aangebouwd waarbij er een oprit achter die woning ligt.Bram Roose schreef: ↑25 apr 2019, 16:54 Amai, in België mogen wij gelukkig wel op het fietspad. De angst zou me om het hart slaan als ik zou verbannen worden naar de baan tussen de auto's...
Fietspaden zijn toch in 90% van de gevallen veiliger dan de openbare weg (zeker op mijn route). Ik mag ook niet denken aan de gefrustreerde automobilist die nog snel willen voorbij steken (want fietsen steek je nu eenmaal voorbij is de mentaliteit) maar daarvoor eigenlijk waanzinnig snel moeten optrekken omdat jij al aan 45 km/u rijdt. Met als gevolg dat ze vaak het inhaalmanoeuvre moeten staken door tegenliggend verkeer en zo in je zij komen rijden... Vreemd dat er in Nederland niet veel meer ongelukken gebeuren dan.
Een mooi voorbeeld van een blinde oprit met haag: https://www.google.com/maps/@50.8796901 ... 312!8i6656
Een mooi voorbeeld van een blinde oprit achter gevel:
https://www.google.com/maps/@50.8804474 ... 312!8i6656
Auto's die van zo'n afrit rijden gebruiken het fietspad als bufferzone, indien zij uit hun oprit rijden wanneer jij daar net voorbij rijdt, heb je pech. Op een weg zonder fietspaden zie je zo'n situaties niet, want dan loopt de automobilist zelf gevaar (want als hij zonder te zien op de weg rijdt, kan er een wagen op hem knallen)
Ik rij op zo'n plek dus niet op het fietspad, of beter nog, ik neem een andere weg. Een baan waar bij voorkeur geen fietspad ligt, desnoods zoiets als dit
https://www.google.com/maps/@50.8884897 ... 312!8i6656