juridisch gevolg fatale aanrijding Speed Pedelecer op snelfietspad

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 25 apr 2019, 16:54 Amai, in België mogen wij gelukkig wel op het fietspad. De angst zou me om het hart slaan als ik zou verbannen worden naar de baan tussen de auto's...
Fietspaden zijn toch in 90% van de gevallen veiliger dan de openbare weg (zeker op mijn route). Ik mag ook niet denken aan de gefrustreerde automobilist die nog snel willen voorbij steken (want fietsen steek je nu eenmaal voorbij is de mentaliteit) maar daarvoor eigenlijk waanzinnig snel moeten optrekken omdat jij al aan 45 km/u rijdt. Met als gevolg dat ze vaak het inhaalmanoeuvre moeten staken door tegenliggend verkeer en zo in je zij komen rijden... Vreemd dat er in Nederland niet veel meer ongelukken gebeuren dan.
Fietspaden zijn ontworpen voor snelheden die beduidend onder de 45 km/h van een Stromer liggen. Zowat overal zijn er blinde opritten langs fietspaden (mensen zetten een twee meer hoge haag tot tegen het fietspad, en je kan als fietser dus niet zien of er een auto uit een oprit gereden komt, ofwel een huis dat tot tegen de straat is aangebouwd waarbij er een oprit achter die woning ligt.

Een mooi voorbeeld van een blinde oprit met haag: https://www.google.com/maps/@50.8796901 ... 312!8i6656

Een mooi voorbeeld van een blinde oprit achter gevel:
https://www.google.com/maps/@50.8804474 ... 312!8i6656

Auto's die van zo'n afrit rijden gebruiken het fietspad als bufferzone, indien zij uit hun oprit rijden wanneer jij daar net voorbij rijdt, heb je pech. Op een weg zonder fietspaden zie je zo'n situaties niet, want dan loopt de automobilist zelf gevaar (want als hij zonder te zien op de weg rijdt, kan er een wagen op hem knallen)

Ik rij op zo'n plek dus niet op het fietspad, of beter nog, ik neem een andere weg. Een baan waar bij voorkeur geen fietspad ligt, desnoods zoiets als dit
https://www.google.com/maps/@50.8884897 ... 312!8i6656
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Daar maak je een aantal goeie punten Tomasj.
Mijn grootste angst en probleem is ook dat automobilisten het fietspad gebruiken als buffer (oprijlaan) om te kijken of er geen autos komen. Vreselijk gevaarlijk. Maar soms kunnen ze ook moeilijk anders. Daarom rem ik wel bij die kruispunten. Maar in rechte stukken voel ik me heel veilig op mijn fietspaden, maar die zijn echt goed afgeschermd van auto's en komen weinig zijstraten tegen, terwijl de auto's tussen de 70 en 90 rijden...

https://www.google.be/maps/@51.2169301, ... 312!8i6656

Het grootste deel is dit zalig pad, geen auto's behalve aangelanden. :
https://www.google.be/maps/@51.20103,3. ... 312!8i6656
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Misschien een botte onderbreking van dit (verder zinvolle) topic: is het in dit geval ook niet een beetje toeval dat het een SP betreft? Had net zo goed een wielrenner kunnen zijn of een gewone ebike.
Ik ben het ook niet eens met de rijbaanverplichting, maar soms voel ik mij er juist wel meer op mijn gemak. Uitritten, zwalkende scholieren, niet oplettende ouwetjes op een ebike; fietspaden zijn ook niet echt de hemel op aarde voor ons als SP-er.
Nu met bijna 2.000km SP-ervaring merk ik dat ik vooral heel anarchistisch mijn eigen regels toepas; ik fiets daar waar IK mij het meest veilig voel. Dat is soms de rijbaan, soms het fietspad. Ik weet het, heel fout, maar ik voel mij er prima bij. Er komt bij mij meer en meer het besef dat de overheid niet goed KAN doen, want beide verplichtingen hebben voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 26 apr 2019, 11:57 Misschien een botte onderbreking van dit (verder zinvolle) topic: is het in dit geval ook niet een beetje toeval dat het een SP betreft? Had net zo goed een wielrenner kunnen zijn of een gewone ebike.
Hangt af van de snelheid waarmee de SP'er reed, of het net zo goed een andere fiets had kunnen zijn.

Ik kan me zo voorstellen dat een automobilist bij het kruisen van een verplicht fietspad niet verwacht dat er iemand met 45km/u aan komt jakkeren. (Even los van het verplichte stopbord, goed kijken etc.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 26 apr 2019, 11:57 Er komt bij mij meer en meer het besef dat de overheid niet goed KAN doen, want beide verplichtingen hebben voor- en nadelen.
Jawel hoor: keuze vrijheid. Met fatsoenlijke snelheid (kruissnelheden van 40 km/h of hoger) op de rijbaan of met max 30 km/h op het fietspad (dat laatste kan je dan als het rustig is in de praktijk wat oprekken, maar als regel prima).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daniel1975 schreef: 26 apr 2019, 11:57...Nu met bijna 2.000km SP-ervaring merk ik dat ik vooral heel anarchistisch mijn eigen regels toepas; ik fiets daar waar IK mij het meest veilig voel. Dat is soms de rijbaan, soms het fietspad. Ik weet het, heel fout, maar ik voel mij er prima bij. Er komt bij mij meer en meer het besef dat de overheid niet goed KAN doen, want beide verplichtingen hebben voor- en nadelen.
Ik pas ook mijn eigen regels toe (en dat is inderdaad heel erg fout), dus voor mij op het fietspad daar waar het kan en waar het veilig is en voor mij tussen de auto's op de weg als het fietspad te onveilig voor me is. Die onveiligheid kan veroorzaakt worden door andere fietspadgebruikers, maar ook door de verkeerssituatie.
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Volgens mij rijden Freddy, Daniel1075, Henry, en velen hier waaronder ondergetekende met dezelfde keuze op fietspad en rijbaan.
Het is inderdaad jammer dat de keuzevrijheid zoals deze in België geldt hier niet is.
Deze keuzevrijheid ligt moeilijk want daarmee zou de SP eigenlijk een aparte voertuigcategorie worden. Iets waarvan ik begreep dat de wetgever het wil voorkomen.
Gelderland doet het met de 16 uitzonderingstrajecten dus eigenlijk naar de zin van velen.
Juridisch heeft het alleen geen enkele status (volgens mij...).
Daarom wordt de afhandeling van het incident boeiend voor de SP-community.
Voor zover je over boeiend kunt spreken na een fataal verlopen ongeval....
Zoals Stromeur al schreef: “ iets met een kalf...”
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

FreddyH schreef: 25 apr 2019, 15:40 Het lullige hier is wel dat wij (een aantal van ons) graag terug op het fietspad zouden willen, omdat we daar veiliger zijn. Maar dat is hier juist de plek waar het ongeluk gebeurd is.
Dat is juridisch best een interessant gegeven.
Het ongeval is gebeurd exact binnen het vierkante vlak waar fietspad en rijbaan elkaar kruisen.
Is het ongeval dan op de rijbaan of het fietspad gebeurd?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 26 apr 2019, 11:47 Daar maak je een aantal goeie punten Tomasj.
Mijn grootste angst en probleem is ook dat automobilisten het fietspad gebruiken als buffer (oprijlaan) om te kijken of er geen autos komen. Vreselijk gevaarlijk. Maar soms kunnen ze ook moeilijk anders. Daarom rem ik wel bij die kruispunten. Maar in rechte stukken voel ik me heel veilig op mijn fietspaden, maar die zijn echt goed afgeschermd van auto's en komen weinig zijstraten tegen, terwijl de auto's tussen de 70 en 90 rijden...

https://www.google.be/maps/@51.2169301, ... 312!8i6656

Het grootste deel is dit zalig pad, geen auto's behalve aangelanden. :
https://www.google.be/maps/@51.20103,3. ... 312!8i6656
De situatie die ik schets zijn geen kruispunten, maar gewoon uitritten van woningen langs fietspaden. Auto's hebben daar wel een keuze, of beter de autobestuurders: geen asociale haag zetten die fietsers in 't gevaar brengt
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromend schreef: 26 apr 2019, 13:49
FreddyH schreef: 25 apr 2019, 15:40 Het lullige hier is wel dat wij (een aantal van ons) graag terug op het fietspad zouden willen, omdat we daar veiliger zijn. Maar dat is hier juist de plek waar het ongeluk gebeurd is.
Dat is juridisch best een interessant gegeven.
Het ongeval is gebeurd exact binnen het vierkante vlak waar fietspad en rijbaan elkaar kruisen.
Is het ongeval dan op de rijbaan of het fietspad gebeurd?
Niet relevant. Wat telt is waar beide betrokkenen vandaan kwamen en heen reden (plus op welk deel van de weg ze dat deden).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie