juridisch gevolg fatale aanrijding Speed Pedelecer op snelfietspad

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zoals in het bericht in Media te lezen, is er dinsdagmiddag 23 april 2019 een bestuurder van een Speed Pedelec in botsing gekomen met een auto en hierbij verongelukt.
Op het moment van de botsing fietste de SP'er vanuit Arnhem over het verplicht fietspad deel van het Rijn Waalpad tussen Arnhem en Nijmegen. De auto die bij het ongeval betrokken was stak het Rijn Waalpad over op de Rijkerswoerdsestraat vanaf Rijkerswoerd in de richting Bemmel.

Welk juridisch gevolg heeft dit fatale ongeval van een SP'er die op een verplicht fietspad een ongeval krijgt en aan de gevolgen overlijdt?

Het gaat me bij deze vraag vooral om gedachten over het heroverwegen van de plek die de SP momenteel in de verkeers- en vervoerswet heeft.

Het is natuurlijk triest dat deze vraag opkomt na een dodelijk ongeval maar de vraag zingt natuurlijk al lang rond.

Zijn hier mensen die er een heldere en feitelijke kijk op kunnen geven?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben geen jurist en ik ken de situatie ter plekke niet, maar op basis van de verstrekte informatie zaten beide partijen fout: de SP'er mocht niet op dit fietspad rijden (ik zag geen onderbord met Speed Pedelecs toegestaan) en de automobilist verleende geen voorrang en/of negeerde mogelijk het stopbord (toch?).

Op basis van voorgaande aannames (ik was er niet bij en ik kan het verslag van de VOA niet inzien): wanneer de SP wettelijk als fiets te boek had gestaan, dan was de SP'er de zwakke verkeersdeelnemer geweest en zou de automobilist, ondanks het feit dat beide partijen fout zaten, de schuld bijna automatisch in de schoenen geschoven krijgen. (Zeker ook vanwege dat stopbord.)

Maar aangezien de SP'er geen zwakke verkeersdeelnemer is, zal het aan de OVJ zijn om te besluiten of er überhaupt één partij aangewezen kan worden als schuldige en zo ja, welke van de twee. In werkelijkheid zijn hier alleen maar verliezers en op basis daar zou het mij niet verbazen als de zaak geseponeerd wordt. Maar ik weet niet of in de besluitvorming wordt meegenomen dat één van de partijen het ongeval niet heeft overleefd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Het gaat me eigenlijk niet om de schuldvraag of de afhandeling van de materiele gevolgen maar om het fietspadverbod.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mij ook.

Als we van dat fietspadverbod af willen, dan zullen we toch de (juridische) consequenties erbij moeten halen. Anders komen we niet verder dan: SP'er en automobilist zijn gebotst en SP'er heeft het niet overleefd. Daar is niks juridisch aan. Bovendien reed ie al op het fietspad..

Als er dus al een consequentie is, dan hoogstens dat hij daar niet had moeten zijn?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het zou mooi zijn als er een soort SP-crash investigation komt, net als het tv programma aircrash investigation. Met na onderzoek een dik rapport met dwingende aanbevelingen om de veiligheid te verbeteren. Het slachtoffer heeft er niets aan maar het zorgt wel voor verbeteringen van de veiligheid waar we allemaal wat aan hebben.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De juridische consequentie is inderdaad belangrijk. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat hier uit gaat komen.

Het lullige hier is wel dat wij (een aantal van ons) graag terug op het fietspad zouden willen, omdat we daar veiliger zijn. Maar dat is hier juist de plek waar het ongeluk gebeurd is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Veiliger, veiliger....
Als we op dit fietspad hadden mogen rijden, dan was de situatie volgens mij minder complex geweest.
Het verkeer op het fiets-/brommerpad heeft voorrang op het kruisende verkeer (wat dat kruisende verkeer ook mag zijn).
In dit geval gaf de auto geen voorrang en zit dus fout.
Het probleem is dat het er op lijkt dat het hier niet een fiets-/bromfietspad was, te zien aan het verkeersbord.
Als de automobilist ter verdediging aanvoert dat het geen speed pedelec hier had verwacht met een snelheid van 45 km/uur.... (zijnde kennelijk de enige snelheid die speed pedelecs kunnen rijden)
Laatst gewijzigd door Henry op 25 apr 2019, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 25 apr 2019, 16:02 Als de automobilist ter verdediging aanvoert dat het geen speed pedelec hier had verwacht met een snelheid van 45 km/uur.... (zijnde kennelijk de enige snelheid die speed pedelecs kunnen rijden)
Dan nog vind ik dat een slechte verdediging. Een wielrenner mag daar immers (aannemend dat het buiten de bebouwde kom is) 40 km/h waarbij die wielrenner geen verplichting heeft om zijn/haar eigen snelheid te controleren dus praktisch is er geen snelheidsbeperking.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt.
Het is ook niet dat een fietspad per definitie veiliger of onveiliger is. Gevaarlijke kruisingen en bijvoorbeeld onvoorspelbaar gedrag van de degenen die gebruik maken van het fietspad maken fietspaden onveiliger.
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Amai, in België mogen wij gelukkig wel op het fietspad. De angst zou me om het hart slaan als ik zou verbannen worden naar de baan tussen de auto's...
Fietspaden zijn toch in 90% van de gevallen veiliger dan de openbare weg (zeker op mijn route). Ik mag ook niet denken aan de gefrustreerde automobilist die nog snel willen voorbij steken (want fietsen steek je nu eenmaal voorbij is de mentaliteit) maar daarvoor eigenlijk waanzinnig snel moeten optrekken omdat jij al aan 45 km/u rijdt. Met als gevolg dat ze vaak het inhaalmanoeuvre moeten staken door tegenliggend verkeer en zo in je zij komen rijden... Vreemd dat er in Nederland niet veel meer ongelukken gebeuren dan.

En dan denk ik dat het met een stromer misschien nog net doenbaar is, maar al die speed pedelecs die met moeite 40 halen, daar willen auto's al zeker voorbij...

Ook een goed argument dat renners in groepjes makkelijk 30 a 40km/u halen en wel op het fietspad mogen, dus auto's moeten sowieso uitkijken, ook voor snel aankomende fietsers.

Ik hoop dus dat wij op het fietspad mogen blijven en hoop dat iedere SP zijn/haar verstand gebruikt zodat daar niet veel ongelukken gebeuren.
ST3 black 983wh
Plaats reactie