Typegoedkeuring, keuringseisen en modificaties

SuperStroom
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2019, 11:09

Beste stromers,

In veel posts lees ik de waarschuwing dat je allerlei modificaties niet mag maken aan de fiets vanwege de europese typekeuring. Misschien terecht, maar misschien ook wat te zwart/wit.

samenvatting:
Ik begin maar even met de highlights van mijn bevindingen want mijn zoektocht is wat lang geworden.:
1. zadel en stuur mogen door andere vervangen worden zonder herkeuring.
2. reminstallatie aanpassen: waarschijnlijk laten herkeuren. Heb ik niet tot de bodem uitgezocht.
3. banden: alle banden smaller dan 67mm mogen gemonteerd worden. Geen eisen t.a.v. keurmerken. (Wat me verbaast).
4. Een bel mag. Het is me niet helemaal duidelijk of een "hoorn" en een bel tegelijk op de fiets mag zitten.

De speurtocht:
Even een disclaimer. Ik ben geen jurist. Ik heb wat "regels" gelezen, en zeer waarschijnlijk nog wel een puntje of wat gemist. Dit gezegd hebbende, stel ik wil een ander stuur of zadel. Dan moet ik
1. Aan de keuringseisen voldoen.
2. Een herkeuring, alleen op het punt van de wijziging, als de wet daar om vraagt.


De wet:
Nederlandse Regeling Voertuigen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20

Ik wil mijn fiets aanpassen:
Hoofdstuk 6 Regeling voertuigen - Wijzigen Constructie https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2018-05-20
Hierbinnen tekst vantoepassing op bromfietsen van het soort als ander zadel of stuur:
- paragraaf 2, artikel 6.3 lid 7: "voldoen aan de in bijlage IX, hoofdstuk 5, titel 2, artikel 6, "
Dit gaat over het vergoten van de wielbasis, dus dit raad ik af. Niet van toepassing op sturen en zadels.
- paragraaf 2 artikel 6.4 lid 1a,b,c: zeggen iets over remsysteem, stuurinrichting en zitplaatsen. "bijlage IV voor het betrokken voertuig opgenomen eisen, voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging"
6.4.1a: "het remsysteem van voertuigen, voor zover deze van invloed is op de bedieningsplaats, bedieningsmanier en bedieningskracht;"
6.4.1b "de stuurinrichting van voertuigen, met uitzondering van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, voor zover deze van invloed is op de bedieningsplaats, bedieningsmanier en bedieningskracht;"
6.4.1c "de bevestigingspunten van de zitplaatsen van voertuigen die in gebruik zijn genomen na 28 april 2009;"

1b en 1c zijn niet van toepassing op bromfietsen. 1a wel.
Voor wijzigingen inde reminrichting: bijlage iV beschrijft keuringseisen voor kleine series of individuele keuringen.
Hierbinnen somt artikel 2b.2 (toelating van 2018) en 2b.3 (toelating vanaf 2015 t/m 2017) alle plekken op waar eisen beschreven staan. Zie verder in het deel of de keuringseisen.

Wat ik uit de wet haal is dat voor een ander zadel of stuur er geen nieuwe keuring vereisd is.

Keuringseisen - Waar de fiets altijd aan moet voldoen:
Bijlage IV volgend, de relevante delen genoemd:
a. Europese kaderverordering (EU) 168/2013 https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj
Hierin staat welke functies aan eisen onderhevig zijn, bv stuurinrichting. Geen technische eisen.
b. (EU) 901/2014 - verwijst door naar andere verordeningen:
remsystemen - Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 3/2014 van de Commissie — Bijlage III
zitplaatsen - Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 3/2014 van de Commissie — Bijlage XIII
bestuurbaarheid - Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 3/2014 van de Commissie — Bijlage XIV
montage banden - Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 3/2014 van de Commissie — Bijlage XV
b1: (EU) 3/2014
Hierin staan specifieke eisen. Maar voor bromfietsen (Cat. L1e) stelt het vaak weinig voor. Zitplaatsen als voorbeeld. De meeste artikelen/leden niet van toepassing (want over stoelen en gordels). Dit blijft over:
1. Voorschriften voor de goedkeuring van een voertuigtype wat zitplaatsen betreft
1.1. Voertuigen moeten zijn uitgerust met ten minste één stoel of zadel.
1.1.1. Alle zitplaatsen moeten naar voren zijn gericht.
1.2. Voertuigen zonder carrosserie mogen zijn uitgerust met zadels.

Voor bestuurbaarheid zijn de eisen dat je rondjes moet rijden en daar ook weer recht uit moet komen zonder trillingen.

In Bijlage XV over banden kwam ik nog een interessant artikel tegen:
1.1.2. Op voertuigen van de categorieën L1e, L2e en L6e met een technisch toelaatbare maximummassa van ≤ 150 kg
mogen banden met een sectiebreedte van ≤ 67 mm worden gemonteerd waarvoor geen typegoedkeuring is
verleend.

Tot zover europese regels. Niet erg specifiek of beperkend dus. Verder met bijlage IV artikel 2b.2:
c, d n.v.t.
e: verwijst weer naar bijlage IX, maar die is n.v.t (wielbasis blijft gelijk toch?)
f: elektrische aandrijving, bijvoorbeeld kleuren van de draden
g: permanente eisen

De permanente eisen is waar het eigenlijk om draait

Hoofdstuk 5 van het reglement voertuigen. Naast de algemene eisen, voor interessant is Afdeling 6 over Bromfietsen https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2018-05-20
- banden en vering: paragraaf 6 - ophanging - geen eisen tav keurmerken banden?
- paragraaf 7 stuurinrichting
- paragraaf 8 reminrichting
- paragraaf 9 carroserie - artikel 5.6.46: zadel!
Over het zadel wordt het volgende gezegd:
Eisen: De zitplaats of zitplaatsen van bromfietsen moeten deugdelijk zijn bevestigd.
Wijze van keuren: visuele controle.

Over het stuur:
Eisen:
1.
Van bromfietsen met twee wielen:
a. moeten de voor de overbrenging van de stuurkrachten noodzakelijke onderdelen deugdelijk zijn bevestigd;
b. moet de voorvork zonder zware punten in het balhoofd kunnen draaien, en
c. mag de balhoofdlagering geen zichtbare speling vertonen.
Wijze van keuren:
– Onderdeel a: visuele controle.
– Onderdeel b: visuele controle, waarbij het voorwiel naar de uiterste linker- en rechterstuurstand wordt bewogen, terwijl de massa van de bromfiets op de grond rust.
– Onderdeel c: visuele controle, waarbij de bromfiets voorwaarts wordt bewogen en de voorwielrem in werking wordt gesteld, dan wel het voorwiel wordt ontlast en de voorvork wordt bewogen.

Merk op dat de wijze van keuren niet impliceert dat bij een ander stuur of zadel er door de RDW gekeurd moet worden. Als het een nieuw toelating is wordt het zo gekeurd. Als Stromer eigenaren worden wij geacht ten alle tijden aan deze eisen te voldoen, en dat kan je zelf zo keuren om te zien of je er aan voldoet.

Hoofdstuk 5 afdeling 6 is interessant genoeg om een keer door te nemen.

Ik kwam ook dit nog tegen in paragraaf 12 - diversen:
Eisen: Bromfietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.

In tegenstelling tot regels voor auto's of aanhangers ben ik nergens tegengekomen dat onderdeel X voorzien moet zijn van een eurpoees merkteken (bv E4). Dit zal overigens voor de verlichting wel gelden (in ieder geval voor auto's) maar de verlichtingsparagraaf heb ik niet bekeken.

Dit was een lang en moeizaam verhaal, maar mijn conclusie is dat er veel meer mag en kan dan de meeste mensen denken. Dat de echte eisen en manier grondigheid van keuren in veel gevallen vrij ligt zijn. Maar ik heb niet de hele wet gelezen, en er kan best nog ergens een reden zijn waarom het anders zit dan ik denk.
Stromer ST3 2019 Cool white - ww 32,5km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is inderdaad hele taaie stof. Ik ben er ook weleens mee bezig geweest en ik zal er zodra ik tijd heb ook weer eens opnieuw in duiken.

Een aantal punten wil ik m.b.t. bovenstaande wel alvast aanhalen:

- Dat je in je zoektocht (nog) geen bevestiging hebt gevonden voor bepaalde wettelijke eisen, wil niet zeggen dat er geen wetgeving is en dat je bepaalde eisen dus naast je neer kunt leggen. Het kan net zo goed betekenen dat je de wettekst in kwestie nog niet gevonden hebt. (M.b.t. de banden bijvoorbeeld is nog veel meer te vinden, en dat geldt ook voor andere onderdelen op de Stromer.)

- Een Stromer is geen fiets (niet in NL en niet in BE). Wetgeving m.b.t. fietsen is dus niet relevant.

- Stromer levert in Europa bikes af die voldoen aan de EU typegoedkeuring. Dit betekent dat elke Europese Stromer in de staat zoals-ie uit de fabriek komt in elk EU land mag rijden.

- Naast EU wetgeving bestaat er nog lokale (landelijke) wetgeving. Bij modificaties dient ook met deze wetgeving rekening te worden gehouden.

- Bij aanpassingen krijg je ook al snel te maken met de garantievoorwaarden van Stromer zelf. Als je iets aan je Stromer wilt aanpassen, dan dien je dus altijd rekening te houden met zowel EU als landelijke wetgeving, en als je je fabrieksgarantie niet wil verliezen, dan ook met de garantievoorwaarden van Stromer. (Fabrieksgarantie moet bovendien niet verward te worden met wettelijke garantie.)

- Houd bij modificaties niet alleen rekening met je eigen veiligheid, maar ook met de gevolgen voor de veiligheid van anderen en ook: jouw risico op aansprakelijkheid en consequenties voor de dekking van je verzekering wanneer je bij een ongeval betrokken raakt. Het gaat echt alleen maar goed zolang het goed gaat en teveel mensen draaien die redenering onterecht rond: het gaat toch goed dus gaat het goed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SuperStroom
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2019, 11:09

Stromeur, ik onderschrijf alles wat je zegt. Alle regelgeving die ik doorgenomen heb ging over bromfietsen (NL) en categorie L1e (EU). Niet over fietsen.

Zelf spreek ik wel over de fiets af en toe als ik het over (mijn) Stromer heb. Maar wettelijk een bromfiets.

Ik was zelf erg verbaasd over die Europese regel die op ons soort fietsen, pardon bromfietsen expliciet stelt dat alles er om mag. Kan het bijna niet geloven maar het staat er!

Overigens zijn er ook gebieden waar het lastig wordt. Bijvoorbeeld vering. Als je zelf een verende voorvork monteert moet je bewijs leveren dat hij 150000 keer ingedrukt kan worden zonder dat er delen oververhitten of iets dergelijks. Beter wachten op de vork van Stromer met Europesche typegoedkeuring.

Garantie is een ander verhaal. Stromer geeft fabrieksgarantie en stelt daarbij dat je vrijwel niks mag veranderen. Stromer mag met de fabrieksgarantie echter niet de wettelijke garantie inperken en dat zouden ze wel doen als je door het monteren van een stuur alle garantieaanspraken zouden afwijzen.

Even terug naar de wet omtrent voertuigeisen. Ik zou wel eens een spreekbeurt willen horen van een expert van bv de RDW, Bovag of misschien de Fietsersbond.
Stromer ST3 2019 Cool white - ww 32,5km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SuperStroom schreef: 20 apr 2019, 19:41 Garantie is een ander verhaal. Stromer geeft fabrieksgarantie en stelt daarbij dat je vrijwel niks mag veranderen. Stromer mag met de fabrieksgarantie echter niet de wettelijke garantie inperken en dat zouden ze wel doen als je door het monteren van een stuur alle garantieaanspraken zouden afwijzen.
Fabrieksgarantie is iets anders dan wettelijke garantie.

De wettelijke garantie behelst (in NL) alleen het recht op een deugdelijk product. Die deugdelijkheid wordt vaak gekoppeld aan de te verwachten economische levensduur van dat product. Over de te verwachten economische levensduur zijn in NL echter geen "harde" regels opgesteld. (Er zijn wel richtlijnen, maar die zijn wettelijk niet direct bindend.)

Wettelijke garantie is alleen van toepassing op het originele, ongewijzigde product. We hebben als consument dus niet alleen rechten, maar ook plichten.

Fabrieksgarantie is een extraatje bovenop de wettelijke garantie en daarvan mag de fabrikant (in dit geval Stromer) de spelregels bepalen, mits de fabrieksgarantie niet in strijd is met de wettelijke garantie. In dat laatste geval geldt natuurlijk de wet. Maar zoals gezegd: die wet is in NL niet mega-omlijnd.

Als er geen (aanvullende) fabrieksgarantie is of een defect valt volgens de garantievoorwaarden niet onder de fabrieksgarantie dan zul je, als een dealer/fabrikant bij een garantieclaim niet meewerkt, na het eerste half jaar (want op dat moment verschuift de bewijslast voor het ontstaan van een defect wettelijk van de fabrikant naar de consument) naar de rechter moeten stappen om je gelijk te halen.


Mijn ervaring tot nu toe is trouwens dat Stromer zeer coulant is bij garantieclaims. Een claim op een defecte motor afwijzen omdat het stuur niet meer origineel is, is dan ook puur hypothetisch. Ik zie dat Stromer echt niet doen.

Wat ik Stromer bijvoorbeeld wel heb zien doen: een ST2 met terugkerende issues is door Stromer meegenomen voor onderzoek. Op deze ST2 was een BodyFloat gemonteerd en deze combinatie is (zowel qua typegoedkeuring als fabrieksgarantie) niet toegestaan. De medewerker van Stromer mocht daarom geen testritten uitvoeren met deze ST2.

Overdreven? Niet als je bedenkt dat er eens een Stromer frame is uitgescheurd door een - weliswaar foutief gemonteerde - BodyFloat en dat ook de EU typegoedkeuring deze combinatie niet toestaat. Ik snap wel dat de Stromerbaas het niet toelaat om met deze, feitelijk illegaal gemodificeerde, Stromer testritten uit te voeren. Soms zijn consequenties voor garantie dus heel anders dan dat je op voorhand kunt bedenken.

Iets onverwachts gebeurde ook met veelvuldig gemonteerde winterbanden die een tikkie breder zijn dan dat Stromer in de handleiding bepaalt Beetje maar, moet kunnen riepen velen. Totdat bleek dat de afgietsels ("haartjes") van deze banden sleuven sleepten in de lak én het aluminium van de liggende achterbrug. Geen garantie natuurlijk.
SuperStroom schreef: 20 apr 2019, 19:41 Even terug naar de wet omtrent voertuigeisen. Ik zou wel eens een spreekbeurt willen horen van een expert van bv de RDW, Bovag of misschien de Fietsersbond.
De Fietserbond zou ik hier niet over raadplegen, die doen weinig meer dan het veilig stellen van het watergolfje van oudere e-bikers (dit is namelijk het merendeel van hun achterban, en die zijn zeer anti-SP). De publieke standpunten van de FB zijn in de regel oerconservatief en niet gehinderd door enige kennis van de SP-praktijk.

De andere organisaties kun je natuurlijk altijd eens bellen voor meer informatie. Ik ben ook erg benieuwd wat ze hierover te zeggen hebben, dus deel de opgedane kennis vooral met ons.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nog iets leuks om op te kauwen: de regelgeving m.b.t. de EU typegoedkeuring is vastgelegd in Regulation 168/2013. Ik denk dat we hier de meeste antwoorden moeten terugvinden:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 68&from=NL

Wie zin heeft om mee te kijken, graag. Vooral het nalezen van de verwijzingen naar andere geldende richtlijnen is wel even werk. Ik ben er een jaar of twee terug halverwege mee gestopt en heb besloten om (grotendeels) de adviezen van Stromer op te volgen. Dat lijkt me sowieso nog steeds het beste.

Maar als we nu op een missie gaan om te bekijken of er gaten geschoten kunnen worden in de richtlijnen die Stromer in de gebruikershandleidingen vermeldt i.v.m. garantie en typegoedkeuring, dan wil ik wel dat dit volledig en correct gebeurt. Er is een hoop onvrede over de beperkingen die we krijgen opgelegd, en iedereen kletst er maar een eind in om op basis van eigen boerenverstand. Maar zo werkt het niet.

Ik wil weleens precies weten wie we waarop aan moeten kijken. Mijn gevoel zegt me namelijk dat Stromer regelmatig de schuld krijgt voor zaken waar zij niks aan kunnen doen. Maar dit gevoel deelt lang niet iedereen, dus laten we de feiten er maar eens op los laten ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SuperStroom schreef: 20 apr 2019, 00:42 In Bijlage XV over banden kwam ik nog een interessant artikel tegen:
1.1.2. Op voertuigen van de categorieën L1e, L2e en L6e met een technisch toelaatbare maximummassa van ≤ 150 kg
mogen banden met een sectiebreedte van ≤ 67 mm worden gemonteerd waarvoor geen typegoedkeuring is
verleend.

Tot zover europese regels. Niet erg specifiek of beperkend dus.
Sorry, maar je uitzoekwerk is incompleet en te gefragmenteerd om dergelijke standpunten hard te kunnen maken. De EU wetgeving m.b.t. banden bijvoorbeeld - daar ben ik maar eens mee begonnen - is juist wel zeer specifiek.

Voor de toelating van je speed pedelec (het op kenteken zetten zodat je er de openbare weg mee op mag) geldt:
"Regulation (EU) No 168/2013":

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 68&from=NL

Volgens deze regeling (Artikel 4, lid 1 en lid 2, sub a en Bijlage I) valt de speed pedelec in de bromfietsklasse, subcategorie L1e-B. Dat weten de meesten onder ons inmiddels wel.

Op voertuigen in de categorie L1e-B is o.a. de volgende wetgeving van toepassing:
"Reglement nr. 75 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van luchtbanden voor motor- en bromfietsen":

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2)&from=EN

Lang verhaal kort: het is wettelijk verplicht om op de speed pedelec banden te monteren met ECE-R75 keurmerk. De lijst met criteria op grond waarvan het ECE-R75 keurmerk wordt afgegeven is lang en (opnieuw) zeer specifiek.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SuperStroom schreef: 20 apr 2019, 00:42 De wet:
Nederlandse Regeling Voertuigen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20
Wellicht vragen mensen zich af wat nu eerst komt: Nederlandse Wetgeving of de EU typegoedkeuring. Welnu:

Regulation (EU) No 168/2013 (zie hierboven) is een Europese Kaderverordening. Zie voor de definitie van "kaderverordening" (versus b.v. "Richtlijn" of "Aanbeveling"):

https://europa.eu/european-union/eu-law/legal-acts_nl
Verordeningen
Een "verordening" is een bindende rechtshandeling die in de hele EU van toepassing is.
(EU) 168/2013 is dus niet vrijblijvend. Zelfs als conform NL wetgeving allerlei modificaties lijken te zijn toegestaan (en ook op dit vlak vind ik de openingspost van dit topic onvoldoende overtuigend), dan zijn bepaalde modificaties alsnog niet toegestaan op basis van deze Europese Kaderverordening.

De regels m.b.t. de typegoedkeuring die ik hierboven heb uitgespit en aangehaald zijn dus bindend in alle EU landen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In Nederland is de RDW belast met de toelatingskeuring van o.a. speed pedelecs. Ook op hun site is veel informatie te vinden, met opnieuw de gebruikelijke verwijzingen naar de van toepassing zijnde wetten.

Onderstaand document gaat over de keuring van L1e t/m L7e voertuigen (waar de Stromer als L1e-B voertuig ook onder valt):

https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... 8-2013.pdf

In bovenstaand document wordt punt voor punt uitgelegd waarop gekeurd wordt, en conform welke wetten en regels. Vervolgens wordt het weer stapje voor stapje spoorzoeken naar de artikelen waarnaar verwezen wordt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jo!
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jul 2017, 23:27
Locatie: Gelderland

Keuringseisen en modificaties. Ja om kruis dol van te worden.

Nu ben ik van plan om mijn st1x te voorzien van een geveerde voorvork, dit door een opgelopen blessure.
Heb hiertoe de kit van de st2 welke tegenwoordig betaalbaar wordt aangeboden in gedachten.

Ben dus een zoektocht begonnen of dit zo maar kan,
of dat de fiets een nieuwe keuring nodig heeft niet dat je onverzekerd rond fietst.

Nou persoonlijk ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
:ck: :bn:

Nu hoop ik dat hier iemand mijn van het juiste advies kan voorzien.
Jo!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De officiële geveerde voorvork van Stromer (een SR Suntour Epixon met Stromer logo erop) heeft een typegoedkeuring en mag legaal/verzekeringstechnisch op je Stromer ST1 X worden gemonteerd.

De ST2, en daarmee de geveerde voorvork voor de ST2, was eerder op de markt dan de ST1 X. Omdat de frames identiek zijn kan de geveerde vork voor de ST2 ook op de ST1 X en hoefde er geen aparte ST1 X vork te worden uitgebracht. (Ik heb die combi zelf ook gehad.)

Zelf monteren is niet heeeeel moeilijk, maar je moet wel weten wat je doet. Zie hieronder mijn how-to:

viewtopic.php?p=7#p7

Twijfel je, laat het dan door je dealer doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie