Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
pvg schreef: ↑07 apr 2019, 21:59
Daarnaast zijn er de situaties dat je ruim 40km/u op de rijbaan rijdt terwijl je op enkele meters wordt achtervolgt door een auto. Als je dan met behoorlijke snelheid wilt afslaan
Het is niet mijn bedoeling om je op je nek te zitten hoor, ieder zijn eigen rijstijl.
Laat ik het daarom bij mezelf houden. Mijn stijl: ik laat mezelf op de Stromer niet opjagen door een mafklapper in de auto en op een hogere snelheid de bocht in drukken dan dat IK wil. (Ook niet in de auto trouwens.) Ik ga dan eerder nóg wat langzamer rijden, eens eventjes omkijken, rustig een handje uitsteken, nog eens een keertje omkijken, rustig afslaan en dan pas weer gaat het gas op die lollie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Toch vind ik die richtingsaanwijzers heel zinvol, ook om samen te gebruiken met je arm.
Meestal kan ik met mijn arm duidelijk maken aan de mensen achter me dat ik ga afdraaien. Maar vaak komt een auto of fiets of brommer nog vooraan tegemoet uit de bocht of van te ver om mijn arm te zien, of ze komen pas als ik mijn arm al weer aan mijn stuur heb. Zij zitten knal op die pinkers te kijken en weten dus heel goed wat ik ga doen als ik dan straat over steek. Hoeven ook niet op de rem te staan als ik hen even tegemoet rijdt of kruis omdat ze weten dat ik gewoon wil oversteken. Dus voor mij persoonlijk waren die pinkers wel heel handig. Ook door brede sturen op pedelecs had ik het gevoel (maar dat weet ik niet zeker) dat men die ook achter mij konden zien...
Ik ben ook voor de richtingsaanwijzer. Soms laat de staat van het wegdek en je snelheid niet toe om veilig je hand uit te steken. Terwijl je andere verkeersgebruiks wel wil laten weten dat je afslaat. Zelf irriteer ik mij mateloos aan, vooral fietsers, volvo- en bmw-rijders, mensen die geen richting aangeven. DIt met name op rotondes, je stopt dan om hun voorrang te kunnen geven en slaan ze als nog af.... Ik moet mij dan echt inhouden om niet nog wat te roepen.
Met richtingaanwijzer kun je veel gemakkelijker dit op tijd aangeven en zelfs in de bocht op goede snelheid.
mrstrom schreef: ↑08 apr 2019, 09:59
volvo- en bmw-rijders, mensen die geen richting aangeven.
Blij dat ik nu nog Audi rij.....
(Ik zie totaal geen verband tussenrijgedrag en automerk. Hooguit dat hele snelle dure bolides gemiddeld genomen rustiger en beheerster rijden dan de standaard leasebak die nog iets wil bewijzen).
Stromeur schreef: ↑08 apr 2019, 11:13
Ik heb een leaseGEbakje. Ik wil wel vanalles bewijzen, maar dat gaat gewoon niet want mijn gebakje is niet vooruit te branden.
(Peug 108).
In vrije val gaat ook die best hard
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
mrstrom schreef: ↑08 apr 2019, 09:59
volvo- en bmw-rijders, mensen die geen richting aangeven.
Blij dat ik nu nog Audi rij.....
(Ik zie totaal geen verband tussenrijgedrag en automerk. Hooguit dat hele snelle dure bolides gemiddeld genomen rustiger en beheerster rijden dan de standaard leasebak die nog iets wil bewijzen).
Zou je toch eens beter moeten opletten, deze merken en audi ook, staan hoog in mijn anticipeer-lijstje. Maar zoals dat gaat met vooroordelen, zie je altijd alleen maar de bevestiging van bepaald gedrag he. Dus voel je niet aangesproken . Het zal wel aan mij liggen, maar als dit voor mij werkt, blijf ik daar op scherp. Bedrijfsbusjes vallen er ook nog onder trouwens.
mrstrom schreef: ↑08 apr 2019, 13:20
Zou je toch eens beter moeten opletten, deze merken en audi ook, staan hoog in mijn anticipeer-lijstje. Maar zoals dat gaat met vooroordelen, zie je altijd alleen maar de bevestiging van bepaald gedrag he. Dus voel je niet aangesproken . Het zal wel aan mij liggen, maar als dit voor mij werkt, blijf ik daar op scherp. Bedrijfsbusjes vallen er ook nog onder trouwens.
Het valt mij ook enorm op. Veel mensen die in een dure auto rijden hebben de instelling dat de weg van hen is. Richtingaangeven hoeft daarom niet en op een rustige manier vloeiend invoegen hoeft daarom ook niet (gewoon op een lompe manier ertussen douwen werkt immers ook prima).
Er zijn ook heel veel mensen in een luxe auto die zich wel keurig gedragen, zoals er ook hele volksstammen zijn in de betaalbaardere modellen die vergeten zijn waar die linker hendel aan het stuur voor is. Vooral bij rotondes vind ik het mateloos irritant: je kunt bijna niet anticiperen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Henry schreef: ↑07 apr 2019, 10:21
Als het een snelheids-issue is, dan op snelheid handhaven.
Nu wordt er gehandhaaft op nummerplaat en dus op (mijn interpretatie) schadelijke uitstoot en wellicht herrie in de tunnel.
Dat heb je dan fout geinterpreteerd
Deze maatregel komt voort uit de lobby van de fietsersbond om er een langzaam verkeer passage van te maken om de veiligheid van voetgangers en fietsers te vergroten. Politie was het er zelfs niet mee eens, maar de gemeente en fietserbond wilden het toch. Zie de staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 38404.html
J3R schreef: ↑07 apr 2019, 11:23
Ik verwacht m.i.v. 8 april wel meer verkeerscontroles omdat dan de snorscooters hier ook van het fietspad af moeten en daar hoogstwaarschijnlijk strenger op gehandhaaft gaat worden; de Speed-pedelec worden dan bijvangst...
Gegarandeerd!! Daar heeft een motoragent (die me aansprak toen ik een stukje fietspad meepakte) in Amsterdam me zelfs al voor gewaarschuwd.