Verkeersbesluit Gelderland

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond allemaal,

zojuist in krant en internet het volgende ontwerp-verkeersbesluit mogen lezen: speed-pedelecs mogen in 13 gemeenten (16 wegen) gebruik maken van de fietspaden en zijn derhalve niet meer verplicht om op de rijbaan te rijden.
De keuze is aan de Speed-Pedelecer:
- of max 30 km/h op het fietspad;
- of max 45 km/h op de rijbaan.

https://www.gelderland.nl/speedpedelec

Er wordt uitdrukkelijk gesteld dat over de snelfietsroutes (zoals het Rijn-Waal-pad; F325) nog gesproken wordt. Daar zijn op dit moment nog grote stukken off limits voor Speed-Pedelecers........

Ik beschouw dit als goed nieuws want hiermee gaat een provincie formeel tegen de landelijke richtlijn in.

Stromer-ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Hopelijk wordt dit door andere provincies ook opgepakt
In mijn test week reed ik 1 km op de weg ipv het fietspad. Gelijk getoeter door de auto's.
Ik blijf liever op het fietspad. 30 km/u is een prima snelheid.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 13 sep 2017, 18:15 De keuze is aan de Speed-Pedelecer:
- of max 30 km/h op het fietspad;
- of max 45 km/h op de rijbaan.
Er is dus eindelijk eens iemand met een normaal stel hersenen bezig geweest, helemaal goed. Ik hoop van harte dat de andere provincies, of beter nog de landelijke politiek, hierin meegaan. Reken er maar op dat Gelderland nu goed in de gaten gehouden wordt en als dit allemaal soepeltjes verloopt (eerlijk gezegd verwacht ik niet anders), dan volgen er vast meer regio's.

Nu de snelfietspaden nog, daar líggen die dingen toch voor! :dwarf:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Almere kent een een politieke Markt waar burgers op een wat directere wijze met lokale bestuurders en raadsleden in overleg kunnen treden.

e-pedelecs op fietspad
Aanstaande donderdag wordt een motie van D'66 besproken
De partij pleit voor duidelijke regelgeving voor e-pedelecs
-Bebouwde kom e-pedelecs op het fietstpad met max van 30 km /u ;
-Buiten bebouwde kom mogen e-pedelecs op het fietspad opschalen naar 45 km/u

D'66 pleit verder dat de Gemeente bij de minister om maatwerk voor gemeenten vraagt.


D'66 roept zo veel mogelijk e-pededec gebruikers op om de behandeling van de motie donderdag as. bij te wonen

ik was graag gegaan maar zit na mijn crash nog even thuis .
Voor mogelijk geïntersseerden uit Almere ... je kunt hiervoor -vooraf- contact opnemen met de Raadsgriffie
036-539 9995
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Inmiddels is de bewuste avond geweest en hebben we het volgende bericht kunnen lezen in het lokale nieuws:

De gemeente Almere gaat in gesprek met de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, over het probleem met de zogenoemde 'Speed Pedelecs'. Die elektrische sportfietsen kunnen snelheden van 45 kilometer per uur halen.

Dat de minister met Almere wil praten, onthulde wethouder Frits Huis tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad. Daar spraken verschillende partijen over de fietsen, die net als bromfietsen op de weg moeten rijden.
Dat zorgt in Almere voor unieke problemen omdat de infrastructuur anders is dan in andere steden. Op de dreven, de grote wegen die door de stad lopen, verwacht automobilisten geen fietsers. De Speed Pedelec is eigenlijk te langzaam voor de dreven en te snel voor het fietspad.

Minister vraagt om gesprek
Volgens Huis heeft de gemeente Almere een brief gekregen waarin de minister vraagt om een gesprek met steden die een probleem hebben met de hoge snelheidsfietsen. "Dat gaan wij ook zeker doen", verzekert wethouder Huis.

Volgende week besluit de gemeenteraad over twee moties die door D66 zijn ingediend over het onderwerp. In een van de moties stelt de partij voor om de Speed Pedelecs voorlopig te gedogen op het fietspad. Voor dat voorstel is nog weinig steun.
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Die foto :lol: :lol: :lol:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Ik hoop dat ze in Almere het, gebruik van het fietspad door de speedbike, snel gaan gedogen. Ik waag mij niet op de dreven en rij dus altijd illegaal op het fietspad met gepaste snelheid. Wanneer er nu toch iets fout gaat ben ik altijd het haasje en dat vind ik niet helemaal terecht.

Nu nog een goed verlicht speedpad naar Amsterdam en het Gooi e.o.. Ik denk dat er dan meer mensen overstappen op een speedbike.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Lomito

Ik heb gisteravond het eerste "speed pedelec toegestaan" onderbordje gezien op de N836 ter hoogte van station Zetten, foto is helaas onleesbaar door flits... Niet dat het voor mij van enige waarde is, ik reed hier toch altijd al over het verplichte fietspad.

Grappig detail is dat dit verkeersbord G11 (verplicht fietspad) door het toegevoegde onderbordje formeel een andere betekenis krijgt. In de BABW staat dat onderborden in geval van verbods- en gebodsborden (G11 is gebodsbord) uitsluitend een beperkende werking hebben en dus geen uitbreiding. De tekst "speed pedelec toegestaan" is duidelijk een uitbreiding waardoor het bord met onderbord verwarrende informatie geeft. Dit is overigens geen incident, in NL barst het van de verkeerde onderborden, denk bijvoorbeeld aan de veelgebruikte parkeer- en stopverboden met onderbord "ook in de bermen". Boetes voor automobilisten die toch parkeren (NIET in de berm) worden door de kantonrechter verworpen, zaak geseponeerd. Volgens de beperkende werking mag je met het onderbord "ook in de bermen" wel parkeren op straat. :bj

De G11 met onderbord "speed pedelecs toegestaan" krijgt dan de betekenis: verplicht voor speed pedelecs, gewone fietsen mogen ook op de rijbaan. :ck: :ck:
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Chris,

wat een giller.
Maar zonder gekheid: dit gaat niemand toch snappen ?!
Een bord (of combinatie van borden) moeten direct duidelijk zijn; daar mag geen twijfel over zijn.
Zoals je het nu (hilarisch) beschrijft heb je zo ongeveer een boekje bedoelingen nodig voor de uitleg van een borden-combi.

Ik heb op mijn traject nog geen onderbordjes gezien maar hoop dat die snel komen.....

Grtz, Reinout
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wat een grap :lol:
Op mijn route in Leuvenheim hangen de onderborden na 3 weken nog niet.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie