Overschrijden wettelijke maximum snelheid van 45km/u

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 01 mei 2019, 09:16 Nee, voor fietsers geldt geen maximumsnelheid. Je kan hiervoor dus ook niet beboet worden. De max 30 op fietspaden is alleen beboetbaar voor voertuigen met kenteken.

Je kan als fietser voor je snelheid alleen maar beboet worden op basis van artikel 5, het in gevaar brengen of hinderen van het verkeer.
Niet helemaal juist: voor een fiets geldt geen maximum snelheid, maar voor een fietser wel. De maximum snelheid van een fietser is die van de plek waar hij/zij rijdt. Op een fietspad binnen de bebouwde kom is die snelheid max 30 km/h en op een fietspad buiten de bebouwde kom is die 40 km/h.

In de praktijk echter ontstaat een probleem dat van een fietser niet geeist wordt dat deze zijn/haar eigen snelheid meet. Daardoor kan in de praktijk inderdaad alleen artikel 5 gebruikt worden als een fietser te snel (en daarmee gevaarlijk) rijdt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In de RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) staat o.a. het volgende:


Hoofdstuk I. Begripsbepalingen
Artikel 1
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
....
bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;

bestuurder van een motorvoertuig:
1. hij die het motorvoertuig bestuurt of
2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet;
....
weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;

wet: Wegenverkeerswet 1994;
....

Hoofdstuk II. Verkeersregels
§ 1. Plaats op de weg
....
Artikel 5
1 Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

2 Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3 Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Bestuurders van snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.

4 Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.

5 Bestuurders vanaf 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet mogen het trottoir en het voetpad gebruiken indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.

6 Bestuurders jonger dan 16 jaar van snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet gebruiken het trottoir of het voetpad indien zij beschikken over een gehandicaptenparkeerkaart of een bij ministeriële regeling aangewezen kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten.

7 Het eerste lid, het tweede lid en het vierde lid gelden niet voor bestuurders als bedoeld in het zesde lid.

8 Bestuurders van snorfietsen gebruiken de rijbaan indien dit bij verkeersbesluit, bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de wet, is bepaald en bij het verkeersteken dat het verplichte fietspad aangeeft een onderbord dit aanduidt.

9 Het achtste lid is niet van toepassing op snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, onder d, van de wet en op bestuurders van snorfietsen zijnde bestuurders als bedoeld in het vijfde en zesde lid van dit artikel.

......

§ 8. Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
3. op het fietspad, voor de hier bedoelde gehandicaptenvoertuigen, 30 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.


Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
3. op het fietspad, voor de hier bedoelde gehandicaptenvoertuigen, 40 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.


Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;

b. voor T100-bussen 100 km per uur;

c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;

d. voor brommobielen 45 km per uur;

e. voor snorfietsen 25 km per uur;

f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

g. voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.

....

Hoofdstuk III. Verkeerstekens
§ 1. Algemene bepalingen
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.

Artikel 63a
Tijdelijke geplaatste of toegepaste verkeerstekens op het wegdek gaan boven ter plekke aangebrachte andere verkeerstekens op het wegdek, voor zover deze verkeerstekens onverenigbaar zijn.

Artikel 63b
1 Wanneer verkeerstekens die een maximumsnelheid aanduiden een hogere snelheid aangeven dan :
a. de in de artikelen 20, onderdeel b, 21, onderdeel b, en 22 vastgestelde maximumsnelheden, of
b. de ingevolge een ministeriële regeling krachtens artikel 86a geldende maximumsnelheid, of
c. de in artikel 45 aangegeven snelheid, geldt de laagste aangegeven snelheid.

2 Indien zowel door verkeerstekens op borden als door elektronische signaleringsborden een maximumsnelheid wordt aangegeven, geldt de laagste aangegeven maximumsnelheid.

Artikel 64
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.



Dus.... laat maar zien waarom je van mening bent dat fietsers zich niet aan een snelheidsbeperking hoeven te houden.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 01 mei 2019, 10:38 Dus.... laat maar zien waarom je van mening bent dat fietsers zich niet aan een snelheidsbeperking hoeven te houden.
Volgens de tekst die je zelf quote heeft een fietser geen snelheidsbeperking, hetgeen anders is dan wat ik geleerd heb:
Henry schreef: 01 mei 2019, 10:38 § 8. Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
3. op het fietspad, voor de hier bedoelde gehandicaptenvoertuigen, 30 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.


Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
1. op het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
2. op de rijbaan 45 km per uur;
3. op het fietspad, voor de hier bedoelde gehandicaptenvoertuigen, 40 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.


Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;

b. voor T100-bussen 100 km per uur;

c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;

d. voor brommobielen 45 km per uur;

e. voor snorfietsen 25 km per uur;

f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

g. voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.
Fietsers staan dus niet genoemd :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Freddy, niet helemaal juist.
Om deze reden heb ik de definitie van een Weggebruiker toegevoegd.

Weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen

....en weggebruikers hebben wel degelijk verplichtingen.

Hoofdstuk III. Verkeerstekens
§ 1. Algemene bepalingen
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden


... of zoals jij het al zei: het gaat niet om de fiets, maar om de fietser.
... en zoals Golvas het opmerkte: uitzondering zijn de circuits op Zolder, Assen en Zandvoort.. :cool2:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gelukkig, ik dacht dat mijn geheugen me in de steek ging laten :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Dat betekent dat je zelfs hardlopend beboet kan worden in een woonerf wegens overschrijding maximumsnelheid :shock:

Oh ja, en zwz alle fietsers, want boven de 15 km/h rij je al snel.
Ik zie een goede inkomstenbron voor het rijk. Wellicht wat protest vanuit de bevolking, maar ja, je kan niet alles hebben ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik wacht nog op 't bord waarop wordt aangegeven, vanaf hier, je auto duwen.. :mrgreen:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dat bord staat al eventjes klaar ... na de verkiezingen haalt Calvo het uit zijn kelder, beloofd ! ... :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH schreef: 01 mei 2019, 10:57...Fietsers staan dus niet genoemd :bn:
Je bent niet de eerste en de enige die in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (kortweg: RVV) er overheen leest en vervolgens de onjuiste conclusie trekt dat de RVV alleen op bestuurders van motorvoertuigen betrekking heeft. Onder de racefietsers heerst namelijk al geruime tijd dit misverstand. In heel veel artikelen (die heb je ook hebt gevonden) wordt gesproken over bestuurders van motorvoertuigen. Echter er zijn twee plekken die laten zien dat het RVV niet alleen betrekking heeft op bestuurders van motorvoertuigen:

Hoofdstuk I: Begripsbepalingen
Artikel 1 kent namelijk:
- bestuurders, zijnde alle weggebruikers behalve voetgangers
- weggebruikers, zijnde voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen.

Hoofdstuk III. Verkeerstekens
§ 1. Algemene bepalingen
Artikel 62 stelt dat Weggebruikers verplicht zijn gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Door met name deze beide artikelen worden voetgangers en fietsers niet buiten/boven de wet geplaatst.


Zoals ook al door jou is aangehaald, hebben fietsers en voetgangers niet de verplichting om een snelheidsmeter "aan boord" te hebben, waardoor het voor een handhaver (oom agent) lastig is om een fietser of voetganger een snelheidsboete te geven. Je kunt uiteraard de verantwoordelijkheid voor het zelf kunnen vaststellen van je snelheid bij de fietser of de voetganger leggen, maar er zijn vele advocaten die daar wel een stokje voor willen steken (denk ik zo).

Waar je wel op kan worden aangesproken is op gevaarlijk gedrag (artikel 5 dus). Dit kan dus bijvoorbeeld ook als je onverantwoord hard door een woonerf loopt/fietst waar op dat moment bijvoorbeeld een groot peuter- en kleuterfestijn gaande is. Een artikeltje 5 zal altijd een gevalletje "interpretatie" blijven, maar als iemand die onder ede staat (zoals een agent) verklaart dat jij je onverantwoordelijk hebt gedragen door etc. etc. (vul zelf maar in), dan zal je er heel wat tegenover moeten stellen om een rechter te overtuigen dat je helemaal niet zo onverantwoordelijk bezig bent geweest. Een artikel 5 zal namelijk niet snel worden uitgeschreven, omdat het anders snel aan kracht gaat verliezen.

In de meeste gevallen zal het er op neerkomen dat de dienstdoende agent je staande zal houden en je vermanend toe gaat spreken en kom je er met een waarschuwing vanaf.
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vermommen als duif helpt ook al niet meer...
BF5B2E8A-31ED-41C5-A8F6-504C86A0674E.jpeg
BF5B2E8A-31ED-41C5-A8F6-504C86A0674E.jpeg (68.79 KiB) 2620 keer bekeken
https://www.gelderlander.nl/duitsland/d ... ~aaab41a2/
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie