Brabant wil pedelec terug op het fietspad

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Medic369 schreef: 06 mar 2018, 10:35 Heeft bovenstaande motie nog een vervolg gekregen?
M.a.w. Mag ik in Brabant legaal gebruik maken van het fietspad?
Ik heb nog van niets gehoord, maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je op het fietspad mag. Ik *denk* dat de kans op boete klein is (gezien het aantal bromfietsers die ik op het fietspad zie) maar tegelijkertijd heb ik ook begrepen dat ze in bijvoorbeeld Tilburg gewoon vrolijk boetes uitdelen.

Ik hoorde een paar dagen geleden van iemand die tussen Eindhoven en Geldrop door de politie eerst van het fietspad afgestuurd werd (wel met waarschuwing) en een paar dagen later op bijna dezelfde plek door de politie juist naar het fietspad gestuurd werd. Helaas zitten we met deze irritante praktijk:
- je *moet* wettelijk gezien op de rijbaan, tenzij er een brom/fietspad is (ik zeg bewust niet "binnen de bebouwde kom", omdat er genoeg plekken zijn waar je buiten de bebouwde kom op de weg moet!)
- door de ene agent wordt je van die rijbaan naar het fietspad gestuurd
- door de andere agent wordt je weer met een waarschuwing naar de rijbaan gestuurd
- door weer een andere agent wordt je vrolijk op de bon geslingerd en naar de rijbaan gestuurd

En waar we ook nog niet uit zijn: wat gebeurt er in geval van een ongeluk... Bij mij (nog met de oude wet) is er door de tegenpartij vanalles geprobeerd (o.a. snelheid en positie op de fiets-suggestiestrook) om ervoor te zorgen dat ik 50% aansprakelijk zou zijn. Het ging bij mij om in totaal 5000 Euro of zo schade, dat zou een bijzonder zure maar overkomelijke 2500 Euro zijn. Maar stel je nu eens voor dat het gaat om langere ziekenhuis opname of zelfs blijvende invaliditeit... En omdat je op de verkeerde plek reed ben je 50% aansprakelijk? Dit laatste vind ik best wel eng moet ik zeggen!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Over datzelfde ben ik ook bezorgd en rijd in verhouding daarom meer dan me lief is op wegvakken tussen de auto's. Het zal je gebeuren.
Verzekeringsadvocaten zijn meedogenloze aasgieren.

Daarbij zie ik veel auto's en bestellers met 2 wielen over fietspaden rijden waarbij het lijkt of ze alles op deze rode strook willen opvegen. Soms is maar een derde beschikbaar om op te fietsen. Deze tik ik allemaal tegen hun spiegel of voorruit.

https://www.bndestem.nl/brabant/steeds- ... ~ad38347e/
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 12 apr 2018, 19:45 Daarbij zie ik veel auto's en bestellers met 2 wielen over fietspaden rijden waarbij het lijkt of ze alles op deze rode strook willen opvegen. Soms is maar een derde beschikbaar om op te fietsen. Deze tik ik allemaal tegen hun spiegel of voorruit.
Zijn dat fietspaden of fiets-suggestiestroken?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Fietssuggestiestroken:
"De ervaringen met met name fietssuggestiestroken zijn niet onverdeeld gunstig. Het SWOV stelde al in 2001 (SWOV Rapport R-2001-06) vast dat automobilisten zich door de belijning aan de linkerzijde van de weg naar rechts laten dringen waardoor fietsers in de nasituatie met minder ruimte werden gepasseerd dan in de voorsituatie. In Amsterdam gebeuren vrij veel ongelukken door op de fietssuggestiestroken parkerende auto's. De Fietsersbond is geen voorstander van fietssuggestiestroken.[1]"
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie