ST3 begrenzen tot 25 km/h ?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je hebt ofwel het originele inschrijvingsbewijs ofwel een zgn. "attest verlies" ("onvrijwillig niet meer in het bezit zijnde van ... ") nodig om hem opnieuw in te kunnen schrijven ... kan de politie je niet helpen met dat attest ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Golvas schreef: 29 jun 2020, 20:20 Je hebt ofwel het originele inschrijvingsbewijs ofwel een zgn. "attest verlies" ("onvrijwillig niet meer in het bezit zijnde van ... ") nodig om hem opnieuw in te kunnen schrijven ... kan de politie je niet helpen met dat attest ?
enkel de oorspronkelijke inschrijver kan dit aanvragen, niet onlogisch anders kan je een wagen stelen, en documenten gaan aanvragen bij de politie....
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

https://www.raivereniging.nl/artikel/do ... elers.html
"Op basis van de definities zijn volgende voertuigen van de Europese typegoedkeuring voor gemotoriseerde twee- en driewielers de uitgezonderd:"....

h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt [speed-pedelecs zijn dus niet uitgezonderd!]
M.a.w. je zou dus en de ondersteuning moeten beperken en de motor zo (softwarematig lijkt mij) nooit meer dan 250W continu mogen leveren (à la het 25km/h model van Klever die gewoon softwarematig teruggeregeld is).

Ik weet toevallig van toen ik bij mijn dealer was dat de ST3 firmware d.m.v. een usb-stick aan de voorkant kan worden geupdate. Maar lijkt me stug dat er een speciale firmware in omloop is. Wil je daar überhaupt een kans toe hebben informeren bij een dealer die graag meedenkt zou ik zeggen.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

kcornelis schreef: 30 jun 2020, 09:17 enkel de oorspronkelijke inschrijver kan dit aanvragen, niet onlogisch anders kan je een wagen stelen, en documenten gaan aanvragen bij de politie....
Vandaar mijn eerdere opmerking :
Golvas schreef: 25 jun 2020, 19:20 Kan volgens mij enkel maar als de leasemaatschappij afstand doet van hun eigendom en dat ook op papier zet ... dat hebben ze - tenzij ik dat gemist heb in dit verhaal - niet gedaan.
Dan kan dat wél.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

In principe stop je er natuurlijk zo een andere controller in die je wel gewoon zelf in snelheid en vermogen kunt beperken. Dan kun je er gewoon een 25 km/h fiets van maken. Het gewone Stromer display etc zal dan niet meer werken, maar misschien is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

vincent1981 schreef: 06 jul 2020, 08:54 In principe stop je er natuurlijk zo een andere controller in die je wel gewoon zelf in snelheid en vermogen kunt beperken. Dan kun je er gewoon een 25 km/h fiets van maken. Het gewone Stromer display etc zal dan niet meer werken, maar misschien is dat geen probleem.
Technisch heb je daarin gelijk. Hoe zit dat juridisch?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

@FreddyH Tja, in de geest van de wet is er niets aan de hand. Als je een gewone 25 km/h fiets koopt en je laat hem sneller dan dat lopen, dan ben je illegaal bezig. Doe je het andersom, zou ik zeggen dat het gewoon mag en dat hij niet verzekerd hoeft te zijn. Het vervelende is natuurlijk dat je die gelimiteerde snelheid ook weer terug kunt aanpassen naar boven de 25 km/h, maar als je dat niet doet, ben je gewoon niet illegaal bezig. Hij kan dan niet harder dan 25 km/h en kun je dan gewoon zien als een normale fiets die je voorzien hebt van een 25 km/h max ondersteuning, hetgeen gewoon mag.

Wat misschien logisch is dat je voor zo'n modificatie dan weer richting de RDW (of vergelijkbaar belgische instantie) moet gaan. Zij kunnen daar denk ik ook vrij weinig mee. Het kenteken moet ingenomen worden dan, maar die is er niet, en dan krijg je er niets voor in de plaats.

Het is natuurlijk een raar verhaal dat je een gestolen goed zo maar weer in je bezit krijgt en dat je daar de papier dan niet meer bij krijgt. Ik zou ook denken dat de politie zoiets dan onklaar moeten maken alvorens men dat aan een particulier meegeeft. Stel je wordt staande gehouden door een agent en hij controleert het framenummer, dan heb je al een probleem omdat hij, neem ik aan, nog steeds als gestolen geregistreerd staat.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

vincent1981 schreef: 06 jul 2020, 15:32 @FreddyH Tja, in de geest van de wet is er niets aan de hand. Als je een gewone 25 km/h fiets koopt en je laat hem sneller dan dat lopen, dan ben je illegaal bezig. Doe je het andersom, zou ik zeggen dat het gewoon mag en dat hij niet verzekerd hoeft te zijn.
Helaas, zo werkt het niet. Zo gesteld zou ik een dikke motorfiets kunnen pakken, 50cc blok erin zodat hij maar 50 km/h kan een dan mag mijn neef van 16 met bromfiets rijbewijs erop rijden? Het geheel is nog steeds geregistreerd als motorfiets. Dus: nee.

Als je hem omgekeurd krijgt naar gewone e-bike dan ben je in orde, maar daar zit de crux nou net.

Edit: typo gefixt, ongekeurd -> omgekeurd.
Laatst gewijzigd door FreddyH op 06 jul 2020, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Ik kan je geen ongelijk geven FreddyH, helaas. Het is toch een lastig iets :(. Maar in geval van je motorfiets terug zetten naar 50cc, moet je echt langs de RDW en dan krijg je, als het allemaal in orde is, een nieuw kenteken voor een bromfiets. Dat lijkt mij uitvoerbaar. Echter je moet het nu zo zien: Je hebt een brommer zonder papieren en je wilt er een fiets van maken, waar je geen papieren voor nodig hebt....
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik herhaal mezelf :d3:
FreddyH schreef: 06 jul 2020, 16:22 Als je hem omgekeurd krijgt naar gewone e-bike dan ben je in orde, maar daar zit de crux nou net.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie