Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Wegcode :
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

Dat laatste is ambtenarees voor fietser.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Alex.slaets schreef: 01 feb 2018, 19:37 Wegcode :
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

Dat laatste is ambtenarees voor fietser.
Yup. Maar dat is alleen geldig zolang het een fietspad is, en niet gewoon een fietssuggestiestrook of oversteekplaats voor fietsers. Wat lekker toch, die Belgische wegcode. Maar in 't andere geval zou de Stromer hier voorrang van rechts hebben.
Dus tenzij er een stopteken stond aan 't fietspad, treft de fietser volgens mij geen schuld.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Toch nog even wat bijkomende info, en ik wil hier helemaal niet belerend doen.

Onze snelheid is voor veel andere voertuigen een verrassing. We rijden ook langs opritten uitgevoerd met hoge muren of brede hagen, waardoor we extra kwetsbaar worden.
Zelf kies ik steeds zorgvuldig mijn weg uit, ik probeer een aantal verkeerssituaties gewoon te mijden:
* langs geparkeerde auto's rijden
* langs huizen rijden die tot vlak tegen 't fietspad staan
* wegen buiten de bebouwde kom met fietspad én veel opritten die op die wegen uitgeven

Met de speedbike is de afstand naar 't werk 55 km, de kortste weg is 49 km, maar ik rijd voor mijn eigen veiligheid (en plezier 6 km om). Op de plekken waar ik echt 't gevaar niet kan vermijden, houd ik een beetje in.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wat een naar accident Gillflyer. Sterkte met je herstel en alle rompslomp.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Hoi gillflyer
Ben ook uit de buurt en mijn ST1x komt van dezelfde dealer. Hopelijk geen al te stramme spieren na de klap... Alvast veel beterschap gewenst! Waar ben je precies aangereden? Handig om te weten (en extra uit mijn doppen te kijken) als ik er passeer. Welke omniumverzekering heb je?
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

ST1x-er schreef: 02 feb 2018, 17:25 Hoi gillflyer
Ben ook uit de buurt en mijn ST1x komt van dezelfde dealer. Hopelijk geen al te stramme spieren na de klap... Alvast veel beterschap gewenst! Waar ben je precies aangereden? Handig om te weten (en extra uit mijn doppen te kijken) als ik er passeer. Welke omniumverzekering heb je?
Op de Aarschotsesteenweg kruising Eektweg, tov de Fortis bank in Wezemaal.

Ik heb de BA + omnium genomen bij Assurax Leuven, onderschreven 1 dag voor het ongeval.

Ben vandaag de fiets gaan bekijken, hij is volledig bekrast en zowat elk onderdeel dient dus vervangen te worden. Ik hoop dan ook op een economisch totaal verlies.
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Bedankt voor de info gillflyer! De 'plaats delict' is mij bekend maar ik rijd vooral tussen Leuven en Brussel met de St1x. Succes met de afhandeling en hopelijk snel weer een nieuwe ST1x!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

gillflyer schreef: 02 feb 2018, 19:23
ST1x-er schreef: 02 feb 2018, 17:25 Hoi gillflyer
Ben ook uit de buurt en mijn ST1x komt van dezelfde dealer. Hopelijk geen al te stramme spieren na de klap... Alvast veel beterschap gewenst! Waar ben je precies aangereden? Handig om te weten (en extra uit mijn doppen te kijken) als ik er passeer. Welke omniumverzekering heb je?
Op de Aarschotsesteenweg kruising Eektweg, tov de Fortis bank in Wezemaal.

Ik heb de BA + omnium genomen bij Assurax Leuven, onderschreven 1 dag voor het ongeval.

Ben vandaag de fiets gaan bekijken, hij is volledig bekrast en zowat elk onderdeel dient dus vervangen te worden. Ik hoop dan ook op een economisch totaal verlies.
Even op Google Maps gekeken. Het fietspad loopt door over het kruispunt, en je bent dus volgens mij 100% zeker in je recht.
Nogmaals : beterschap. En ik hoop met je mee dat de fiets 'perte totale' wordt verklaard.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Thanks! Ik hou jullie op de hoogte!
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zowiezo niet echt een tof fietspad met die klinkers en stoeprand naar de weg.
Ook behoorlijk smal om lekker in halen zo te zien.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie