Het grote ongevallen topic

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Allereerst veel sterkte en beterschap! Wat een nare klapper.......ergens hoop ik toch echt niet dat de stuurpen spontaan is afgeknapt door een knip in de weg........dat zou niet best zijn zo'n pen mag nooit breken ook al zit je ver naar voren. :!:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ai, sterkte! Een gebroken heup is vervelend... Hopelijk valt het bij jou mee!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Allesstroomt,

alvast de beste wensen met de operatie - herstel - revalidatie.....
Een gebroken heup kan een onhandig lange tijd duren.....genoeg tijd om het forum helemaal door te werken.....

Ben zelf natuurlijk ook geïnteresseerd in die breuk voorop je fiets. Niet om sensatie te zoeken maar ALS er een fotootje ter beschikking kan komen dan graag. Je geeft zelf al aan even "weg" geweest te zijn dus de informatie van je aangehaalde stuurpen is van buitenstaanders. En de meeste buitenstaanders weten niet eens het verschil tussen een voorvork, stuurhuis en stuurpen. Laat staan wat een rechte breuk bij een stuurpen betekent.
Ik zie nu al reacties van materiaalfouten etc......hellep….rust......even eerst de feiten op een rij. Als er een defect product is afgeleverd zal ik de eerste zijn die dat erkent. Het is me nogal een dingetje: je stuur is letterlijk je houvast aan de fiets.

Een materiaalfout is een ONTWERP-fout waarbij een onjuiste materiaalkeuze of bevestiging is gebruikt voor een specifieke toepassing. Als dit het geval is lijkt het me een tikje raar dat Allesstroomt (pas......) de eerste is met zo'n breuk.
Gelukkig maar hoor !!!!!!!!! Iedere gebroken heup of ander kwetsuur is er eentje te veel.
Als Allesstroomt's voorval inderdaad een materiaalfout is het tijd voor een controle/terugroep/herstelactie voor alle Stromers van dat type/groep/whatever.

Een productiefout is een fout welke gemaakt is tijdens de fabricage. Het ontwerp en materiaal klopt wel....maar is foutief in elkaar gezet of er is een kwaliteitscontrole-probleem want er is een defect onderdeel gebruikt. Bijvoorbeeld een stuurpen of voorvork met een interne breuk. Die had NATUURLIJK nooit gebruikt mogen worden. Ook hier kan een controle/terugroepactie worden uitgevoerd maar in principe is hier geen herstel bij. Het voorval is namelijk de uitzondering (nog steeds even pijnlijk voor Allesstroomt).

Stromer heeft bijvoorbeeld bij de St1X (model 2017) de eerste batches rechtstreeks uitgeleverd. Er blijken opeens in de dagelijkse praktijk problemen met het (recht) plaatsen van het achterwiel. Vervolgens heeft Stromer dat met een terugroep/controle/herstel-actie rechtgetrokken door een passtukje op de achteras te plaatsen waardoor deze nog maar op 1 manier in de fiets gezet kon worden: de goede.
Niet iedereen met het oude model had last van dit euvel maar het was een inherent probleem wat er dus nu uit is gewerkt. Een "mooi" voorbeeld van een materiaal/ontwerp-fout. Ik weet niet eens of het 2018-model standaard dat as-dingetje geplaatst heeft of dat dit nu helemaal anders is aangepakt.....

Waarom mijn veeeeeeeel te lange mail: omdat ik zo angstig ben voor onjuiste conclusies. Onjuiste conclusies leiden vooral tot onduidelijkheid en spookverhalen. Spookverhalen helpen nooit bij het oplossen van het probleem. Het stuur van een fiets is RETE-belangrijk (effe iets anders dan een bidonhouder-schroefje....). Ik mag aannemen dat er meerdere partijen onderzoek willen doen naar deze ST5 ?
- mogelijk de politie want dit voorval kan mogelijk hebben geleid tot een gevaarlijke verkeerssituatie. En in Nederland kan dat zo maar leiden tot de risico regelreflex (zie Stint).
- mogelijk de ziektekosten-verzekering want de operatie van Allesstroomt is niet gratis. Als Allesstroomt ook bij zijn verzekering aangeeft dat er iets met de fiets aan de hand was......gaat die verzekering heus wel een claim/onderzoek starten.
- mogelijk de FM (importeur ?).
Mij lijken genoeg partijen betrokken.

Vandaar mijn verzoek naar de feiten/conclusies zodat wij, zeker als Stromer-forum, van dit voorval kunnen leren.
De eerste les had Jeroen (JJJ) ook al lijfelijk ondervonden: helm = noodzaak. Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds speed pedeleccers zijn die rondrijden zonder goedgekeurde helm. Ik denk dat ik het wel weet: dan doen die roekelozen (heeft iemand een ander woord ?) net of ze een 25 km/h e-bike zijn en hoeft de helm niet op. Vervolgens scheuren ze je voorbij.....en verpesten het voor de grote groep die wel met helm rondrijdt.
Die Abus helm heeft nu wel pijnlijk goed bewezen te werken. Een sippe maar succesvolle "test" waar ik nooit aan mee hoop te doen maar wel weet dat die helm goed werkt.
De tweede les.....volgt als we weten wat er nu precies is mis gegaan met Allesstroomt's ST5.

Nogmaals excuses voor de veel te lange reply. Ik wil alleen maar spookverhalen de kop indrukken nog voor ze ontstaan.
En nogmaals een succesvolle operatie - herstel - revalidatie toegewenst.
Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Even op Reinout inhakend: en productiefout hoeft zeker niet tot terugroepactie te leiden. Bij mij is keer mijn voorvork spontaan afgebroken. (tijdens noodstop, gelukkig toen ik bijna stil stond, had zelf niks maar fiets best wel).

Mag nooit gebeuren uiteraard, maar omdat dit bij Suntour nooit eerder is gehoord is er niets preventiefs gebeurd bij andere, reeds geleverde vorken.
Einde van het verhaal: Suntour is aansprakelijk gesteld en heeft netjes alles vergoed, fiets is hersteld en ik fiets weer lekker rond.

Ik ben het helemaal met Reinout eens dat het verhaal van de stuurpen verhaal pas verder moet gaan als de feiten bekend zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Allesstroomt,

Een gebroken heup, dat is nog wel wat. Heel veel succes de komende tijd en neem de tijd voor je revalidatie.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Tjemig Allestroomt :ai wat een pech!
Een spoedig herstel gewenst!
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Beterschap! Nare ervaring.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Oh jee, die opmerking is blijkbaar onjuist geinterpreteerd, sorry Reinout!!

Ik bedoel fouten in het materiaal, zoals holtes, insluitsels en scheuren, (vast te stellen met non-destructief onderzoek vooraf).

Hier is niets verwijtbaar aan Stromer.CH niets aan doen, sorry voor de verwarring. (Vakblindheid) :oops:
+ST2S and n-joying it to the max...
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Nog een praktische vraag: mijn verzekering gaat enkel de factuurprijs uitbetalen. Dus met korting. En een helm en tassen zijn niet gedekt. Vooral de helm vind ik heel vreemd. Bij jullie? Ik zit bij aedes, pfiets.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Discussie incl. foto's van de beschadigde ST5 op verzoek van allesstroomt afgesplitst naar een eigen topic:

viewtopic.php?f=20&t=1907#p39657
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie