Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als de mogelijkheid er is blijf ik er sowieso anderhalve meter van af ... helaas is die mogelijkheid er niet altijd ... :shock:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

23 oktober werd er op de spoedeisende hulp van Rijnstate Arnhem een Speed Pedeleccer behandeld aan een gebroken kaak. De fietster droeg tijdens het ongeval een helm. Mevrouw was over bladeren uitgegleden.

Iemand van het Forum?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het viel me in dit topic op dat de berijder van de speed pedelec er vaak slecht vanaf komt, ook bij een botsing met een gewone fietser of een e-biker. De reden daarvoor is dat ons lichaam als we hard fietsen veel kinetische energie bevat en dat ons lichaam onvoldoende elastisch vermogen heeft om een botsing zonder botbreuken door te komen. Ik heb er met "de natte en gladde maanden" in het vooruitzicht even wat theorie bijgehaald....

Kinetische energie of Bewegingsenergie
Als we ons op een Stromer voortbewegen, dan beschikt ons lichaam over kinetische energie of bewegingsenergie. Kinetische energie is een vorm van energie die een bewegend lichaam heeft vanwege de traagheid van massa, en is in niet-relativistische referentiekaders recht evenredig met de massa en het kwadraat van de snelheid. Ze is gelijk aan de arbeid die verricht moet worden om het lichaam vanuit rust in de toestand waarin het verkeert, te brengen.

E(kinetisch) = ½ * m * v * v in Joule, waarbij m = massa en v = snelheid

Conclusie: Als je hard fietst (en de snelheid komt in de formule in het kwadraat terug) bevat ons lichaam veel kinetische energie.

Wanneer twee massa's met elkaar botsen, dan kan men twee fases onderscheiden.
  • De samendrukkingsfase. Wanneer de twee massa's elkaar raken, dan zullen ze elkaar indrukken totdat er geen relatieve snelheid meer is tussen beide massa's, dit is totdat ze beide dezelfde snelheid hebben. Gedurende die tijd ondervinden beide een gelijke en tegengestelde stoot.
  • De ontspanningsfase. De meeste voorwerpen hebben een zekere elasticiteit, zodat ze de deuk proberen te herstellen. Hierbij worden de massa's weer uit elkaar geduwd. Ook tijdens deze fase ondervinden beide massa's een even grootte maar tegengestelde stoot.

Indien de deuk volledig hersteld wordt, dan spreekt men van een volkomen elastische botsing. Als er geen enkel herstel is dan spreekt men van volkomen weke botsing of volkomen inelastische botsing. De beide voorwerpen blijven aan elkaar kleven en bewegen samen verder met de gemeenschappelijke snelheid van het einde van de samendrukkingsfase.
De meeste botsingen liggen echter ergens tussenin.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat van de elastische- en niet elastische fase wordt hier mooi uitgelegd en visueel gemaakt aan de hand van een golfbal:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mooi filmpje, het laat zien wat er bij een botsing gebeurt.

Het lichaam is maar beperkt elastisch en dus zijn we slechts beperkt in staat om in de samendrukkingsfase de energie te absorberen. Het gevolg is dat we al snel te maken zullen krijgen met gebroken botten. Welke? Ik zou haast zeggen: welke niet? Lees de voorgaande berichten in dit draadje er maar eens op na.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Henry schreef: 27 okt 2019, 00:35 Het viel me in dit topic op dat de berijder van de speed pedelec er vaak slecht vanaf komt, ook bij een botsing met een gewone fietser of een e-biker. De reden daarvoor is dat ons lichaam als we hard fietsen veel kinetische energie bevat en dat ons lichaam onvoldoende elastisch vermogen heeft om een botsing zonder botbreuken door te komen. Ik heb er met "de natte en gladde maanden" in het vooruitzicht even wat theorie bijgehaald....

Of in het kort: niet vallen/botsen want het gaat pijn doen! ;p
Een andere manier op het te beschrijven is zoals Jeremy Clarkson het ooit mooi zei:
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.” :bu:

Het is niet altijd mogelijk maar op iets zacht vallen kan je val wat breken. = Meer elestisch vermogen
En mooi uitgelegd Henry!
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Velen komen er inderdaad slecht(er) vanaf.. Ik mag wat dat betreft van geluk spreken na mijn eenzijdig ongeval van twee weken geleden:
viewtopic.php?f=15&t=3074&start=10#p70835

Sleutelbeen rechts, ter hoogte van schouderblad (ac-gewricht) is uit de kom geweest.
Been links had ik na paar dagen geen last meer van (veel gelopen om spierpijn tegen te gaan). Schouder wel nog wat last van gehad, maar kan mijn arm/schouder sinds een paar dagen weer goed gebruiken. Kan niet alles of veel kracht zetten, dan voel ik mn sleutelbeen/schouder wel. Mitella in elk geval bijna niet meer nodig.
Had voor mij ook slechter kunnen aflopen met onder andere zwaarder knie, been en schouder letsel.

Nu nog wachten tot de fiets weer terug is van de FM :D
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bah, pijnlijk... Ik hoop dat het met die 2 mannen spoedig weer goed gaat!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dit soort berichten doet me elke keer weer twijfelen of een speed pedelec nu wel zo'n verstandige keuze is.

Kennen we de formule nog?
Schermafbeelding 2019-11-08 om 20.17.33.png
Schermafbeelding 2019-11-08 om 20.17.33.png (9.62 KiB) 2462 keer bekeken
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie