Het grote ongevallen topic
Als de mogelijkheid er is blijf ik er sowieso anderhalve meter van af ... helaas is die mogelijkheid er niet altijd ...
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Veteraan
- Berichten: 1707
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
23 oktober werd er op de spoedeisende hulp van Rijnstate Arnhem een Speed Pedeleccer behandeld aan een gebroken kaak. De fietster droeg tijdens het ongeval een helm. Mevrouw was over bladeren uitgegleden.
Iemand van het Forum?
Iemand van het Forum?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Het viel me in dit topic op dat de berijder van de speed pedelec er vaak slecht vanaf komt, ook bij een botsing met een gewone fietser of een e-biker. De reden daarvoor is dat ons lichaam als we hard fietsen veel kinetische energie bevat en dat ons lichaam onvoldoende elastisch vermogen heeft om een botsing zonder botbreuken door te komen. Ik heb er met "de natte en gladde maanden" in het vooruitzicht even wat theorie bijgehaald....
Kinetische energie of Bewegingsenergie
Als we ons op een Stromer voortbewegen, dan beschikt ons lichaam over kinetische energie of bewegingsenergie. Kinetische energie is een vorm van energie die een bewegend lichaam heeft vanwege de traagheid van massa, en is in niet-relativistische referentiekaders recht evenredig met de massa en het kwadraat van de snelheid. Ze is gelijk aan de arbeid die verricht moet worden om het lichaam vanuit rust in de toestand waarin het verkeert, te brengen.
E(kinetisch) = ½ * m * v * v in Joule, waarbij m = massa en v = snelheid
Conclusie: Als je hard fietst (en de snelheid komt in de formule in het kwadraat terug) bevat ons lichaam veel kinetische energie.
Wanneer twee massa's met elkaar botsen, dan kan men twee fases onderscheiden.
Indien de deuk volledig hersteld wordt, dan spreekt men van een volkomen elastische botsing. Als er geen enkel herstel is dan spreekt men van volkomen weke botsing of volkomen inelastische botsing. De beide voorwerpen blijven aan elkaar kleven en bewegen samen verder met de gemeenschappelijke snelheid van het einde van de samendrukkingsfase.
De meeste botsingen liggen echter ergens tussenin.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Kinetische energie of Bewegingsenergie
Als we ons op een Stromer voortbewegen, dan beschikt ons lichaam over kinetische energie of bewegingsenergie. Kinetische energie is een vorm van energie die een bewegend lichaam heeft vanwege de traagheid van massa, en is in niet-relativistische referentiekaders recht evenredig met de massa en het kwadraat van de snelheid. Ze is gelijk aan de arbeid die verricht moet worden om het lichaam vanuit rust in de toestand waarin het verkeert, te brengen.
E(kinetisch) = ½ * m * v * v in Joule, waarbij m = massa en v = snelheid
Conclusie: Als je hard fietst (en de snelheid komt in de formule in het kwadraat terug) bevat ons lichaam veel kinetische energie.
Wanneer twee massa's met elkaar botsen, dan kan men twee fases onderscheiden.
- De samendrukkingsfase. Wanneer de twee massa's elkaar raken, dan zullen ze elkaar indrukken totdat er geen relatieve snelheid meer is tussen beide massa's, dit is totdat ze beide dezelfde snelheid hebben. Gedurende die tijd ondervinden beide een gelijke en tegengestelde stoot.
- De ontspanningsfase. De meeste voorwerpen hebben een zekere elasticiteit, zodat ze de deuk proberen te herstellen. Hierbij worden de massa's weer uit elkaar geduwd. Ook tijdens deze fase ondervinden beide massa's een even grootte maar tegengestelde stoot.
Indien de deuk volledig hersteld wordt, dan spreekt men van een volkomen elastische botsing. Als er geen enkel herstel is dan spreekt men van volkomen weke botsing of volkomen inelastische botsing. De beide voorwerpen blijven aan elkaar kleven en bewegen samen verder met de gemeenschappelijke snelheid van het einde van de samendrukkingsfase.
De meeste botsingen liggen echter ergens tussenin.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Witte ST3 van maart 2019
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dat van de elastische- en niet elastische fase wordt hier mooi uitgelegd en visueel gemaakt aan de hand van een golfbal:
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Mooi filmpje, het laat zien wat er bij een botsing gebeurt.
Het lichaam is maar beperkt elastisch en dus zijn we slechts beperkt in staat om in de samendrukkingsfase de energie te absorberen. Het gevolg is dat we al snel te maken zullen krijgen met gebroken botten. Welke? Ik zou haast zeggen: welke niet? Lees de voorgaande berichten in dit draadje er maar eens op na.
Het lichaam is maar beperkt elastisch en dus zijn we slechts beperkt in staat om in de samendrukkingsfase de energie te absorberen. Het gevolg is dat we al snel te maken zullen krijgen met gebroken botten. Welke? Ik zou haast zeggen: welke niet? Lees de voorgaande berichten in dit draadje er maar eens op na.
Witte ST3 van maart 2019
- SamG
- Expert
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
- Locatie: Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 15.000
Henry schreef: ↑27 okt 2019, 00:35 Het viel me in dit topic op dat de berijder van de speed pedelec er vaak slecht vanaf komt, ook bij een botsing met een gewone fietser of een e-biker. De reden daarvoor is dat ons lichaam als we hard fietsen veel kinetische energie bevat en dat ons lichaam onvoldoende elastisch vermogen heeft om een botsing zonder botbreuken door te komen. Ik heb er met "de natte en gladde maanden" in het vooruitzicht even wat theorie bijgehaald....
Of in het kort: niet vallen/botsen want het gaat pijn doen!
Een andere manier op het te beschrijven is zoals Jeremy Clarkson het ooit mooi zei:
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
Het is niet altijd mogelijk maar op iets zacht vallen kan je val wat breken. = Meer elestisch vermogen
En mooi uitgelegd Henry!
ST3 wit, 983 Wh Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
- TomSP
- Expert
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
- Merk SP: Stromer ST3 Pinion
- Km-stand: 23276
Velen komen er inderdaad slecht(er) vanaf.. Ik mag wat dat betreft van geluk spreken na mijn eenzijdig ongeval van twee weken geleden:
viewtopic.php?f=15&t=3074&start=10#p70835
Sleutelbeen rechts, ter hoogte van schouderblad (ac-gewricht) is uit de kom geweest.
Been links had ik na paar dagen geen last meer van (veel gelopen om spierpijn tegen te gaan). Schouder wel nog wat last van gehad, maar kan mijn arm/schouder sinds een paar dagen weer goed gebruiken. Kan niet alles of veel kracht zetten, dan voel ik mn sleutelbeen/schouder wel. Mitella in elk geval bijna niet meer nodig.
Had voor mij ook slechter kunnen aflopen met onder andere zwaarder knie, been en schouder letsel.
Nu nog wachten tot de fiets weer terug is van de FM
viewtopic.php?f=15&t=3074&start=10#p70835
Sleutelbeen rechts, ter hoogte van schouderblad (ac-gewricht) is uit de kom geweest.
Been links had ik na paar dagen geen last meer van (veel gelopen om spierpijn tegen te gaan). Schouder wel nog wat last van gehad, maar kan mijn arm/schouder sinds een paar dagen weer goed gebruiken. Kan niet alles of veel kracht zetten, dan voel ik mn sleutelbeen/schouder wel. Mitella in elk geval bijna niet meer nodig.
Had voor mij ook slechter kunnen aflopen met onder andere zwaarder knie, been en schouder letsel.
Nu nog wachten tot de fiets weer terug is van de FM
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting