Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oi, dat is een flinke klap geweest. Goed om te lezen dat je er toch vrij snel bovenop aan het komen bent.

Na een zwaar ongeval meteen doorgaan, niet wetende dat dat vooral op adrenaline is, dat herken ik wel. De echte klap, fysiek en mentaal, komt later..

Tips heb ik er eigenlijk maar twee: 1. rustiger rijden ;) en 2. kijk rond in wat er in de MTB-wereld te koop is aan b.v. body protectors, handschoenen, scheenbeschermers, kniebeschermers etc. We hebben deze materie hier op het forum ook al weleens besproken, maar de grote meerderheid wil er niet aan.

Zie o.a.:
viewtopic.php?p=77653#p77653

De ST2 staat trouwens niet bekend om zijn meest geweldige koplamp. Als je vaak in schemer of donker rijdt, zou ik er een goede lamp bij opzetten zodat je problemen in het wegdek eerder/beter ziet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Adrenaline is een krachtig dingetje ja... Zo ben ik in 2016 na mijn val ook nog naar huis gefietst terwijl ik mijn schouder uit de kom had :ai

Ik ben blij voor je dat het allemaal goed gekomen is en dat je je er niet door laat stoppen, maar pas aub goed op jezelf: door die adrenaline voel je interne bloedingen ook niet... en dat kan dramatisch aflopen. Ik ben toen door mijn fysio goed op mijn plek gezet over het nog naar huis fietsen.

Persoonlijk fiets ik ALTIJD met handschoenen: je handen vangen bijna altijd de eerste klap op.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

bartje369 schreef: 13 sep 2020, 19:58Tips voor wat extra bescherming (vooral t.b.h van schaafwonden) en beheersing van de snelheid zijn welkom! ;p
Kijk even de avondetappe van gisteren (zo 14-09) terug. Daar zat een stukje in over de kleding van de Sunweb ploeg en over hoe die beschermt tegen schaafwonden, zonder dat het oncomfortabel is bij gebruik.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb ik ook met verhoogde belangstelling zitten bekijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Nu is alleen de vraag of dat spul voor gewone stervelingen ook beschikbaar is en of je het wilt betalen. Ik zou er in ieder geval niet van uitgaan dat wanneer je een setje koopt met Sunweb logo's dat je ook het zelfde spul krijgt. Zeker niet als je bij Wish een setje voor 24 euro aanschaft.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 13 sep 2020, 21:54 Persoonlijk fiets ik ALTIJD met handschoenen: je handen vangen bijna altijd de eerste klap op.
Dat kan ik enkel maar beamen en ik reed ook altijd met handschoenen tot ik ze drieënhalf weken geleden niet vond en ik voor één keer zonder handschoenen ben vertrokken.

Na ruim twintig kilometer was het “prijs” : ik reed op het (dubbele) fietspad dat – vanuit mijn rijrichting gezien - langs de linkerkant van de baan ligt … ik zag een tegenligger (auto) aan komen, ik zag ook dat er aan mijn linkerkant een zijstraat aan kwam en heb mijn snelheid laten zakken naar zo’n 30 à 35 km/h met in mijn achterhoofd het idee : “als die tegenligger die zijstraat inslaat en hij mijn snelheid verkeerd inschat, dan kan dit wel eens gevaarlijk worden” … op dat moment kwam er plotsklaps een auto uit de zijstraat gereden, hij wou naar rechts afslaan, de bestuurder keek enkel naar links, negeerde het verkeersbord B1 (en de driehoeken op het wegdek) en stopte uiteindelijk (omwille van de tegenligger) op het fietspad, wat hij volledig blokkeerde.

Vanaf dan ging het allemaal heel snel … ik heb nog “mogen” kiezen tussen : uitwijken naar rechts en frontaal op de tegenligger rijden of nog vol in de ankers gaan en voor de auto proberen naar links in te draaien … ik heb optie nummer 2 gekozen.

Afbeelding

Mijn lichaam was met linker knie (stram, dik en stijf, amper te plooien), met linker schouder (stram en stijf), met linker handpalm (lag open: stevige schaafwonde waar normaliter de gelpad zit … ) en met hoofd onzacht in aanraking gekomen met de auto en met de grond.

Ik heb enige tijd op de grond gezeten, toen ik wat bekomen was van het gebeurde ben ik rechtgestaan en heb ik de 112 gebeld … de politie is dan ter plaatse gekomen om de vaststellingen te doen.

Mijn vriendin is me komen ophalen met de auto en de fietsendrager … onderweg kwamen de eerste tekenen van de klap op mijn hoofd : op een kruispunt waar ik meerdere keren per week passeer wist ik niet waar ik was … ook de volgende dagen heb ik nog serieuze last gehad (nu nog altijd) : prikkelbaar, futloos, heel moe (veel geslapen), de rolluiken liever naar beneden dan naar boven, geen behoefte aan muziek …

Daags nadien richting spoedgevallen voor een check : hersenschudding, maar gelukkig niets gebroken / gebarsten aan knie, hand, schouder … wel een stevig gekneusde knie die we ook nu nog een vijftal keer per dag behandelen met ijs en zalf … het gaat langzaam, maar het evolueert in de goede richting, hopelijk zonder restletsels.

De interesse in mijn SP is momenteel wat minder … ik heb er sedert het ongeval exact 1x mee gereden : een ommetje van nog geen 3 km waarbij ik nog geen 30 km/u heb durven rijden op een compleet verlaten jaagpad … ik heb hem binnen gezet en daar staat hij nog altijd.

De FM heeft hem ondertussen wel gecheckt en een bestek opgemaakt, het bestek is goedgekeurd door ENRA en de onderdelen zijn in bestelling … op zich valt de schade aan de ST2 best wel mee (mede dankzij mijn Ortlieb zijn frame en vork zijn nog altijd 100% intact, ook wat betreft lakwerk), ik had eigenlijk liever wat meer schade aan de ST2 gehad en wat minder aan mezelf. 😊

Moraal van het verhaal : ik rij geen meter meer op de SP zonder mijn handschoenen en ik fiets - met de stadsfiets en de e-bike - geen meter meer zonder helm.
Laatst gewijzigd door Golvas op 15 sep 2020, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het blijft mazzel dat je het er relatief goed vanaf hebt gebracht. Al is zeker zo'n hersenschudding niet niks. Ik ben blij dat je dit hebt kunnen navertellen, en ik snap het wel, dat de angst er nu even flink in zit.

Beterschap!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Da's niet best. Je probeert het gevaar in te schatten en snelheid aanpassen en dan komt het uit een andere hoek...
Ben je terhoogte van middenstijl op de wagen gebotst en stonden die raampjes ook al open...
Ik hoop dat je snel weer de oude bent.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Is er al een prijs voor meest domme valpartij ooit?
Zo ja, mag ik mezelf dan opgeven hiervoor?

Vanmorgen m'n zoontje op school afgezet. Is maar paar 100m van huis dus heb hem op m'n stuur gezet en met slakkengang naar school gefietst. Spd schoenen niet ingeklikt (gewone zijde van het combipedaal) om het gemakkelijker te maken met stoppen.
Gestopt om hem op de grond te zetten. Halverwege het neerzetten rechts van me begin in m'n evenwicht te verliezen. Wil ik m'n rechtervoet neerzetten, is deze toch aan de spd kant van het pedaal ingeklikt. Zoonlief stond net op de grond, en net daarna lag ik..
Dopje van handvat beschadigd en m'n knie rechts voorzien van schaafwondje.

Dus in volledige stilstand toch weten te vallen. :bu: :bu:
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

TomSP schreef: 17 sep 2020, 19:41 Is er al een prijs voor meest domme valpartij ooit?
...
Dus in volledige stilstand toch weten te vallen. :bu: :bu:
Ben there, done that... Ik doe ook een worp naar de prijzen :bh:

Gelukkig is het bij lichte schade gebleven en is je zoontje ongedeerd!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie