Fietsdip

Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Vóór de virusproblematiek begon reed ik vier dagen per week zo'n 68 km. (heen en terug bij elkaar opgeteld) per dag naar mijn werk. Van de ene op de andere dag was dit over omdat ik moest thuiswerken. Vind ik niet vervelend dat thuiswerken, maar daarnaast moest mijn sportvereniging ook sluiten. Ik fietste dus ineens niet meer en had geen sporten meer. Om toch beweging te krijgen probeer ik één keer per week een flink stuk te wandelen. Af en toe skeeleren en ik probeer ook één keer per week nog te fietsen, maar dan doe ik hooguit een rondje van een km. of 30.

Zijn er meer mensen die niet meer naar het werk hoeven te fietsen? En hoe compenseer je het niet-fietsen? En als je weer op kantoor màg werken en je zou moeten kiezen zou je dan liever Stromeren naar je werk of toch liever thuiswerken dan?
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik maakte de eerste volledige thuiswerkweek veel te lange dagen: ik begon vroeg (06:00 uur) en eindigde laat. De afstand tot het werk had ik om die reden de tweede week vergroot door de werkplek van de woonkamer naar de oude slaapkamer van mijn inmiddels uitwonende dochter te verplaatsen. Daar stond immers nog steeds haar bureau en bureaustoel. Ook besloot ik om rond 13:00 uur het werk te onderbreken om rustig te lunchen en een rondje te fietsen. De resterende werkuren maakte ik dan wel later in de avond.

Het fietsrondje in de middag begon met een rondje van een uur, maar dat rondje werd door het prachtige weer al snel langer. Inmiddels maak ik regelmatig een fietsrondje van 70-90 km op een dag, daar waar het woon-werk rondje vroeger slechts 47 km bedroeg. De woon-werk afstand raffelde ik af in een ruim uurtje (standje 3 dus), de recreatieve kilometers rijd ik veel rustiger (gemiddelde snelheid zo’n 33 km/uur, hoofdzakelijk via standje 1 en soms standje 2) en die duren dus regelmatig zo’n 2,5 uur. In mijn geval kun je dus niet van een dip spreken.

Het coronavirus heeft ons laten zien dat grote groepen mensen (vele beroepen) makkelijk langere tijd vanuit huis kunnen werken. Ik verwacht dat een gevolg hiervan is dat er ook op dit vlak een nieuwe normaal is ontstaan. Het management van bedrijven ziet dit ook en denkt nu al na over de nieuwe functie van het kantoor, want waarom zou je teruggaan in de tijd en de draad oppakken op het punt “medio maart“? We hebben de draad toch niet losgelaten? Trouwens, voorlopig zijn we nog niet van het coronavirus af!

Het coronavirus heeft laten zien dat vele mensen helemaal niet dagelijks naar het kantoorpand hoeven te reizen om toch hun werk te doen. Een mooiere praktijktest hebben we niet kunnen doen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 18 mei 2020, 03:33 Ik maakte de eerste volledige thuiswerkweek veel te lange dagen: ik begon vroeg (06:00 uur) en eindigde laat.
Zeer herkenbaar.
Henry schreef: 18 mei 2020, 03:33 Het fietsrondje in de middag begon met een rondje van een uur, maar dat rondje werd door het prachtige weer al snel langer. Inmiddels maak ik regelmatig een fietsrondje van 70-90 km op een dag, daar waar het woon-werk rondje vroeger slechts 47 km bedroeg. De woon-werk afstand raffelde ik af in een ruim uurtje (standje 3 dus), de recreatieve kilometers rijd ik veel rustiger (gemiddelde snelheid zo’n 33 km/uur, hoofdzakelijk via standje 1 en soms standje 2) en die duren dus regelmatig zo’n 2,5 uur. In mijn geval kun je dus niet van een dip spreken.
Perfect toch! Klinkt heerlijk. Ik heb het ook weer helemaal te pakken nu hier een leuke test-bike staat. En afstand houden is geen probleem, ik kom hier onderweg toch bijna niemand tegen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ik heb inmiddels ook al twee maanden niet meer gefietst met de Stromer. Na een paar weken inactiviteit heb ik besloten om het hardlopen maar weer eens op te pakken, sinds de geboorte van mijn dochtertje in januari had ik dat eigenlijk niet meer gedaan. Ik loop inmiddels zo'n 30-35 km per week, één week zelfs 60 km (elke werkdag + zondag 10) maar dat was wel wat veel van het goede.
Stromer ST1 2019, rood
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

De Stromer heeft hier een dikke maand ook helemaal werkloos en stil binnen gestaan.
Ook al genoot ik iedere keer als ik er mee naar mijn werk ging enorm, op de een of andere manier ben ik de afgelopen jaren stromeren tussen mijn oren ook gaan verbinden aan werken. Daardoor heb het de eerste maand niet gemist.

De tweede maand kreeg ik gelukkig weer een enorm verlangen om er op te gaan zitten.
Dus sindsdien doe ik om de dag een rondje tussen de 30 en 50 kilometer, Wel op snelheid, want de directe omgeving van mijn huis ken ik wel. Ik vind het heerlijk om binnen korte tijd een heel eind uit de buurt te zijn en dan nieuwe dingen te zien.
Met recreatieve snelheden rondrijden begrijp ik niet zo. Dat is leuk voor mooie routes en paden, maar die zijn meestal formeel niet toegankelijk voor SP's, waardoor je al snel aangewezen bent op bromfietspaden en de rijbaan.

Ons kantoor zit helemaal op slot. Het is dus uberhaupt geen optie om naar mijn werk te gaan op dit moment.
Maar ik mis dat wel. Niet het kantoor, maar de afwisseling in werkomgeving, de sociale contacten en het samenwerken.
Ik zal na de crisis proberen een mix te vinden tussen thuiswerken en op kantoor zijn.

Ik ben wel benieuwd naar hoe het gaat zijn om binnenkort weer naar het werk te stromeren. Ik moet sowieso met een drukke pont (hempont, pont buitenhuizen, NDSM, buiksloterweg, of ijplein) het noordzeekanaal oversteken (of 20 km omfietsen, wat leuk is voor de fun, maar niet voor woon-werk). Tegen de drukte bij de ponten zie ik wel echt op. Op een normale dag is het op die ponten enorm dringen. Dat kan er toe leiden dat ik de eerste periode langer volledig thuis blijf werken.
ST3 cool white - sport - 983Wh
ocra

Ik heb er voor gezorgd dat ik alleen op kantoor zit :). Overigens herken ik wel de fiets dip aangezien ik van 70 per dag naar 35 per dag ben gegaan (met extra rondje) dus dat is wel echt een stuk minder.

@Henry ik betwijfel zeer of dat thuiswerk een blijvertje is. er zijn door veel werkgevers concessies gedaan op verschillende gebieden, IT, data veiligheid, ARBO etc wat op dit moment uiteraard te verdedigen is maar hierna wellicht niet meer. Daarbij zijn huizen over het algemeen simpelweg niet ontworpen voor kantoor functie (verwarming/koeling bijvoorbeeld).
Het is spijtig dat het trein reizen op dit moment zo ontmoedigd wordt dus als NL weer beetje gaat draaien na de zomer ben ik zomaar bang dat er juist meer auto's op de weg zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 18 mei 2020, 09:44 ik betwijfel zeer of dat thuiswerk een blijvertje is. er zijn door veel werkgevers concessies gedaan op verschillende gebieden, IT, data veiligheid, ARBO etc wat op dit moment uiteraard te verdedigen is maar hierna wellicht niet meer. Daarbij zijn huizen over het algemeen simpelweg niet ontworpen voor kantoor functie (verwarming/koeling bijvoorbeeld).
Ook voor deze crisis werkte ik al drie dagen vanuit huis en twee dagen op kantoor.

Bij mijn werkgever, en bij mijn opdrachtgever met wie ik meerdere keren per week contact heb, is thuis werken volstrekt normaal. De benodigde ICT-infra (software, veiligheid, vergadermogelijkheden etc.) is hier volledig op ingericht en het klimaat bij mij thuis is stukken beter dan die bagger-airco op mijn kantoor, waar het altijd te droog en te benauwd is, en waar het in de winter altijd te warm is omdat mijn collega's niet tegen frisse lucht kunnen.

Voor mij persoonlijk was schakelen naar 100% vanuit huis werken dus een eitje, en voor mijn werkgever ook. De collega's die het nu moeilijk krijgen, dat zijn de mensen die veel behoefte hebben aan de sociale contacten die ze op kantoor hebben. Ik behoor niet tot die categorie, dus ook op dat vlak heb ik niks te klagen.

Arbo-technisch: mijn werkgever heeft aan de start van de crisis alle kantoormiddelen te leen aangeboden: in hoogte verstelbare bureaus, bureaustoelen en twee monitoren. (Laptop had iedereen al.) Wat je nu ziet op de vele, vele Teams vergaderingen, is dat collega's die eerst thuis nog niet echt een werkplek hadden ingericht en een beetje weggemoffeld zaten op een hoekje op zolder naast de waslijn, of op de kamer van één van hun kinderen, nu hun werkplek-draai thuis ook aardig beginnen te vinden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Stromeur schreef: 18 mei 2020, 10:12
ocramarco schreef: 18 mei 2020, 09:44 ik betwijfel zeer of dat thuiswerk een blijvertje is. er zijn door veel werkgevers concessies gedaan op verschillende gebieden, IT, data veiligheid, ARBO etc wat op dit moment uiteraard te verdedigen is maar hierna wellicht niet meer. Daarbij zijn huizen over het algemeen simpelweg niet ontworpen voor kantoor functie (verwarming/koeling bijvoorbeeld).
Ook voor deze crisis werkte ik al drie dagen vanuit huis en twee dagen op kantoor.

Bij mijn werkgever, en bij mijn opdrachtgever met wie ik meerdere keren per week contact heb, is thuis werken volstrekt normaal. De benodigde ICT-infra (software, veiligheid, vergadermogelijkheden etc.) is hier volledig op ingericht en het klimaat bij mij thuis is stukken beter dan die bagger-airco op mijn kantoor, waar het altijd te droog en te benauwd is, en waar het in de winter altijd te warm is omdat mijn collega's niet tegen frisse lucht kunnen.

Voor mij persoonlijk was schakelen naar 100% vanuit huis werken dus een eitje, en voor mijn werkgever ook. De collega's die het nu moeilijk krijgen, dat zijn de mensen die veel behoefte hebben aan de sociale contacten die ze op kantoor hebben. Ik behoor niet tot die categorie, dus ook op dat vlak heb ik niks te klagen.

Arbo-technisch: mijn werkgever heeft aan de start van de crisis alle kantoormiddelen te leen aangeboden: in hoogte verstelbare bureaus, bureaustoelen en twee monitoren. (Laptop had iedereen al.) Wat je nu ziet op de vele, vele Teams vergaderingen, is dat collega's die eerst thuis nog niet echt een werkplek hadden ingericht en een beetje weggemoffeld zaten op een hoekje op zolder naast de waslijn, of op de kamer van één van hun kinderen, nu hun werkplek-draai thuis ook aardig beginnen te vinden.
Heb het vooral over de werkgevers die in principe niet al thuiswerk mogelijkheden hadden want de andere die werkte al delen thuis maar dan vooral op de dagen wanneer de kids vrij hadden en kan je dus twijfelen of er in de middag gewerkt zou worden maargoed. Maar wel netjes van de bruikleen dat is wel goed geregeld.

edit:
Ik heb in een OR gezeten waar we dit onderzoek weleens hebben gedaan, toen kwam daar uit dat er teveel concessies gedaan worden op meerdere terreinen. Er zijn toen wel ideeën ontwikkeld voor kleinere kantoren waar je bedrijfsmatig wel invloed hebt op het IT netwerk (dit was in ons geval 1 van de belangrijke dingen). Ligt er natuurlijk aan wat voor informatie je werkt maar het kan wel te grote concessie zijn, Ik weet dat veel psychologen bijvoorbeeld echt alleen fysiek op kantoor de dossier van clienten in kunnen zien, de rest kan wel op afstand.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het helpt denk ik wel dat ik in de juiste sector werk (ICT) en dat mijn werk (engineering) prima vanuit huis kan worden gedaan. Ik heb wel veel overleg met collega's, maar voor dat is het credo: lang leve Teams. Videovergaderen, beelschermen delen, elkaars computer overnemen en samen brainstormen over ontwerpen, virtuele whiteboards; het kan allemaal. Qua beveiliging zit het ook wel goed. Ik heb toegang tot netwerkgegevens die heel zorgvuldig moeten worden afgeschermd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Hier geen fietsdip, mede omdat ik nog 1 dag per week naar verweg fiets (2x46) en 1 dag per week naar kantoor dichtbij (2x6, lopend).
Al het andere doe ik lopend of op de gewone motorloze fiets. We hebben inmiddels redelijke werkplekken, dus dat probleem is er niet. We moeten af en toe op kantoor zijn voor het afwerken van de analoge post, scannen, ondertekenen van contracten enz. Dat kan niet iedereen thuis (er blijven digibeten in de wereld) of het is te duur (iedereen thuis een printer / scanner?).
Ik merk wel de langere werkdagen. De eerste tijd bleef de wekker op dezelfde tijd, en ipv om 06.00 op de fiets, ging ik een kwartiertje later achter de computer... daar ben ik een beetje mee opgehouden, de wekker staat een uur later, zodat ik ongeveer op dezelfde tijd begin als wanneer ik wel naar kantoor rijd. Ik ken mensen die het zo hebben ingericht dat ze ‘s morgens voor werktijd gewoon een uurtje gaan lopen of fietsen, de normale ww-tijd zo invullend.
Ik vind de flexibiliteit heerlijk. Op mijn vrije dag even inloggen en snel wat afwerken, n dat compenseren als het mooi weer is en ik om 16.00 zin heb om in de tuin te gaan zitten. Tussen de middag lekker een stuk lopen.
Enige probleem is de dinsdag. Onze werkkamer is door mijn vrouw bezet, en de werkster is er op dinsdagoctend. Mijn werkplek is goed, maar wel in de huiskamer. Dat gaat dus niet samen met een werkster die rondsjowt met een dweil of stofzuiger... daarom een van de beide kantoordagen op dinsdag. Als dat niet zou kunnen, zou ik mijn werkuren anders indelen en dinsdagochtend toch zorgen niet thuis te zijn.

Toch blijkt het om een of andere reden zo dat er de eerste weken corona-kilo’s zijn bijgekomen, een stuk of vier... dat is gestabiliseerd, maar ze zijn er nog niet af. Ik denk dat het mede te maken heeft met ander slaapritme, een uur langer ‘s morgens betekent ook later naar bed, en dan is het moeilijker om niet iets lekkers te pakken...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie