trainingsband op racefiets met schijfremmen leggen

Plaats reactie
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Hallo,
Ik heb een trainer aangeschaft met rollen voor zwift omdat ik met dit slechte weer niet buiten wil fietsen met de racefiets.
Ik heb een tacx trainingsband, maar ik krijg die langs geen kanten op mijn velg (voor disc brakes)... Ik heb al op internet gezocht naar tips en tricks, maar die werken allemaal niet bij mij (detergent, band uitrekken, band opwarmen, band naar het midden duwen, met fietshandschoenen aan wringen,...) De velgranden zijn gewoon zo hoog dat ik hem niet genoeg kan rekken om hem er over te krijgen. Zelfs met bandenlichters (wat eigenlijk niet mag voor gevaar perforeren binnenband) krijg ik hem er niet op. Er blijken zo'n bandenhulpjes te bestaan, maar geen idee of die werken? https://www.bol.com/nl/p/bbb-btl-78-eas ... 94QAvD_BwEBen hier al mee dan een uur en half mee bezig geweest.

Zijn er onder jullie die de gouden tip hebben om dit te doen lukken?
ik merk wel dat mijn binnenband ietsje te lang is voor die buitenband, er zit een knik in die ik pas wegkrijg bij wat oppompen, wat me deed vermoeden dat ik een grotere trainingsband nodig heb, maar die tacx trainingsband is one size... 23-622 (700x23c)
ik heb deze velgen: https://www.futurumshop.nl/dt-swiss-e18 ... S0QAvD_BwE die zijn hoog, rond en scherp itt de normale velgrem die laag, afgeplat en vlak is.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Gen ervaring, maar is het niet een optie om een goedkoop achterwiel te kopen voor de tacx? Voordeel is dat je voor ‘echt’ fietsen alleen je wiel hoeft te wisselen,lijkt me simpeler dan de band...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Als de maat correct is moet het toch lukken... ik trek de hiel die in de velg licht altijd zo diep een hard mogelijk in de velg bij een hardnekkige band soms wel een keer of vier-zes dan floept ie er meestal wel in.....nou heb ik wel monteurshanden die misschien wat meer gewend zijn........bij tubes ging ik er wel eens in staan terwijl ze aan de trap hingen (was natuurlijk niet de geëigende manier) maar tot je oren onder de kit is ook wat :aq
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Polling schreef: 06 feb 2020, 19:44 Gen ervaring, maar is het niet een optie om een goedkoop achterwiel te kopen voor de tacx? Voordeel is dat je voor ‘echt’ fietsen alleen je wiel hoeft te wisselen,lijkt me simpeler dan de band...
Kan ik inderdaad overwegen, bedankt voor de tip. Zou me een hoop miserie besparen om telkens te wisselen van band. Wel grotere uitgave, want dan moet ik er ook weer een cassette bijkopen...
WFVst5 schreef: 06 feb 2020, 20:14 Als de maat correct is moet het toch lukken... ik trek de hiel die in de velg licht altijd zo diep een hard mogelijk in de velg bij een hardnekkige band soms wel een keer of vier-zes dan floept ie er meestal wel in.....nou heb ik wel monteurshanden die misschien wat meer gewend zijn........bij tubes ging ik er wel eens in staan terwijl ze aan de trap hingen (was natuurlijk niet de geëigende manier) maar tot je oren onder de kit is ook wat :aq
Ik heb er vandaag terug de continental band opgelegd. Zelfde probleem, die opstaande randen zijn gewoon extreem hoog, waardoor de band er overtrekken heel moeilijk is. Maar die band is rekbaar en heb ik er over gekregen door inderdaad de hiel naar het midden van de velg te trekken en zo meer speling te hebben. Met die keiharde en super stugge taxc band lukt dat me voor geen meter. Ik heb inderdaad wel geen monteurshanden en ik mis wat kracht in mijn vingers denk ik... Ga eens kijken voor die bandentang.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Die blauwe taxc banden zijn een ramp om te monteren.
Gewoon via marktplaats een oud wieltje scoren, wel zorgen dat de juiste body erop zit. En dan 1x tobben, daarna alleen wiel wisselen.
Plaats reactie