Stromer nadert het einde van de garantie: Hoe sta jij er in?

ocra

Tomasj schreef: 09 feb 2020, 21:28 Stromeur. Ik ben één van die mensen die >15000 km afleggen met een Stromer. Het aantal problemen is gewoon onacceptabel groot.
Ik lijst nog eens alles op: 1 controller, 1 omni, 1 motor, 2 motorkabels, 1 batterij (die trouwens gewisseld werd wegens elektronische problemen).
Dat dat in garantie wordt verholpen is gewoon normaal, meer niet. De fiets is op < 2 jaar minstens 2 maanden immobiel geweest. 2 maanden.

Ik zal wel zien wat ik koop als opvolger. Slechter dan dit is iig niet mogelijk volgens mij.
En dan te bedenken dat Stromer toch wel voor ligt op met name accu capiciteit. Deze fietis dus interessant voor lange afstanden boven de 12,5k km per jaar. Maar ik kom ook tot de conclusie dat hij dit eigenlijk nietaan kan.

Heb overigens ook welindruk dat de FM wel erg makkelijk wisselt. Neem de TMM sensor. Met IDbike mail wisseling over gehad:
We hebben de levensduur zowel berekend als getest. Het minimale aantal wisselingen dat een sensor moet halen is gesteld op 1 miljoen.
Dit wordt getest met een speciale proefstand, waarmee we de krachten op de sensor kunnen simuleren.
Hierbij zijn de krachten te vergelijken met die in een fiets ontstaan bij het beklimmen van een steile helling zoals de Mont Ventoux.
1 miljoen wisselingen zijn hierbij gelijk aan 5000 km, dat is dus de minimale afstand die een fiets met onze sensor moet halen onder volle belasting.
De Stromer sensor hebben we getest tot het 10-voudige, dus tot 50.000 km, zonder enig probleem.
Let wel, de belasting in electrische fietsen met een achterwielmotor is sowieso een factor 2 minder, omdat het motorvermogen niet door de ketting gaat (een groot voordeel van fietsen met een wielmotor), en de gemiddelde belasting op een vlakke weg een factor 5 lager dat bij het beklimmen van een steile helling ( globaal 100 tov 500 watt).
Verder worden onze sensors getest in zout water, in een trillingsopstelling en in een EMC test, en op deze aspecten voldoen ze aan de eisen
Ik vraag me dus ernstig af wat er stuk is aan de vele TMM sensoren die vervangen zijn op dit forum.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fm's doen super makkelijk over vervangen van onderdelen, omdat Stromer dat ook is. Eerst was het de controller die continu werd vervangen, en nu is het ineens de TMM sensor, terwijl die bij de oudere modellen (ST2, ST2 S, ST1 X) juist zelden problemen gaf (daar werd steeds de controller vervangen).

Ik heb niet de indruk dat de gemiddelde Stromer dealer heel goed is in doorzoeken tot aan de root cause. En ik heb ook niet het idee dat de ondersteuning vanuit Stromer op dat vlak echt je-dat is.

Er is dus weinig prikkel voor een FM om door te gaan met foutzoeken. En dat is waarom bij veel mensen zoveel onderdelen zijn vervangen; het is prijsschieten totdat de root cause wordt geraakt. (Daarom kies ik vooralsnog voor een dealer met alle onderdelen op voorraad.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik heb gezien bij mijn FM dat de monteurs onder tijdsdruk moeten werken. Mijn BB is uit elkaar geweest wegens een tik en 1,5 week later verloor ik bijna de linker crank. De monteur had de bout van de crank vet en zonder Loctite gemonteerd. Ik heb wel de klik van de momentsleutel gehoord, ik mag hopen dat die bout met het juiste moment werd vastgezet. Dat alleen is niet genoeg, een nieuwe FSA crankbout heeft een blauwe coating op de schroefdraad voor de borging. Tijdsdruk vergroot de kans op fouten.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Is dat niet gewoon een stukje gebrek aan vakmanschap?
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Krijg net deze mail van mijn FM:
garantie.JPG
garantie.JPG (57.17 KiB) 2759 keer bekeken
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Onderstaande kreeg ik van de FM per mailtje.


Verleng nu de garantie van uw Stromer met 3 jaar!Ik hoor u denken "wat wordt er allemaal gedekt?"

MotorBatterij Display Verlichting Verende voorvork Alle overige elektroniche componenten Koop nu 3 jaar extra voor een scherpe prijs van €249,- (dat is €83,- pj.)!

Hoe werkt het?

Beantwoord deze mail met uw n.a.w. gegevens, vervolgens zullen wij uw aanvraag behandelen en de drie jaar garantie activeren.Onze kleine lettertjes zijn niet zo klein!De kosten voor een nieuwe batterij worden als volgt betaald: 

60% vanaf het begin van het derde gebruiksjaar.
40% vanaf het begin van het vierde gebruiksjaar.
20% vanaf het begin van het vijfde gebruiksjaar.

De drie jaar extra garantie kan alleen afgesloten worden als de twee jaar fabrieksgarantie nog loopt.

De extra 3 jaar garantie gaat automatische in na de fabrieksgarantie. 
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Oeps :d3:
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Needspeed schreef: 13 feb 2020, 17:50Oeps :d3:
Volgens mij hebben wij dezelfde FM :mrgreen:
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Needspeed schreef: 13 feb 2020, 17:49 Koop nu 3 jaar extra voor een scherpe prijs van €249,- (dat is €83,- pj.)!
Oooooh, ik dacht 249 per jaar. 83 per jaar is prima.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dat is pokkeduur in vergelijking met wat Egberts aanbiedt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie