Advies gevraagd plaatsing camera

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hallo Stromeraars

Graag zou ik advies vragen over het plaatsen van een dual camera op de Stromer.
Meerderen op het forum rijden met verschillende camera’s zoals de Gopro’s of vergelijkbaar.
Ik wil de fiets upgraden met een dualcamera systeem zoals veel op motoren gebruikt wordt.
Voordeel van dergelijke systemen zijn:
GPS, voor-en achterzijde opgenomen, botsregistratie door G sensor en beveiligd bewaren van beelden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb zo'n dual systeem in de auto, erg fijn inderdaad.

Eentje op het stuur en eentje onder het zadel zou ik doen.
Hoe wordt de cam gevoed? USB? Apart gevoed of via één cam en doorgetrokken naar de andere?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromend, heb je al een merk & type op het oog?
...en heb je al een idee hoe je deze elektrisch gaat koppelen aan je Stromer?
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Er zijn verschillende merken en types mogelijk. Ik oriënteer me momenteel. Wil graag de USB uitgang van de ST2S als voeding gebruiken in combinatie met een accu van het apparaat.

Onder het zadel en ergens op het stuur lijken me de handigste plekken inderdaad.

Een systeem met centrale unit en twee lossen camera’s lijkt me het best te integreren.
Er zijn IP68 spatwaterdichte en niet waterdichte modellen.

In het frame integreren zou het mooist zijn maar daar is denk ik in het ST2 frame geen ruimte meer voor.
Het zal dan dus een waterdichte unit moeten worden die aan het frame, stuur of onder het zadel een plaatsje krijgt.

Het geheel moet natuurlijk niet op de electronica van de Stromer storen.

Ik kijk ook nog naar systemen die met een helm kunnen integreren.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Oke, je hebt dus nog geen keuze gemaakt voor een bepaald merk en type.

Wat ik heb gezien, is dat de er best wel veel bekabeling komt kijken bij zo'n dual camera motor oplossing. Voor montage op een motor is dat niet zo'n probleem, maar ik ben bang dat je bekabeling niet netjes weg zult kunnen werken op een strakke Stromer.

Misschien is een dubbele GoPro dan wel een betere oplossing. Het hoeft niet het allernieuwste model te zijn, maar ik zou ze wel nemen met beeldstabilisatie en dat ze waterdicht zijn. Nadeel van zo'n GoPro setje: wel flink duurder.
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dank voor je tips Henry. Zo ver was ik nog niet met m’n onderzoek.
Heb ook dual camera zoals 2x Gopro of 360 op het oog.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Midland Bike Guardian motor dash cam lijkt me een kansrijk alternatief:
Midland_cam.png
Midland_cam.png (53.11 KiB) 3667 keer bekeken
https://www.gps.nl/action_cams/midland_ ... cificaties

Aan de achterzijde van de camera wordt een kabel geschroefd die op een USB voeding kan worden aangesloten. Ik stel me voor dat je deze kabel doorknipt en dan bij Conrad ofzo een stekkertje haalt zoals bv.
https://www.conrad.nl/p/bkl-electronic- ... uk-1082736

Dan kan je de daglicht U loshalen en de USB kabel openmaken en daarop de verlengkabel solderen, dan heb je 5V beschikbaar in het frame: deze kabel trek je door naar de kabels die vanaf het stuur naar de onderbuis lopen. Zo laat je de verlengkabel langs de originele kabels doorlopen naar onder het stuur waar je de stekker plaatst. De andere kant van de stekker plaats je op de doorgeknipte camera kabel. Dan de camera bv onder de koplamp bevestigen en voilà, je hebt een dashcam waar je geen omkijken naar hebt: die aangaat wanneer je de fiets aanzet en weer uitgaat als je de fiets uitzet.

Voordeel: haalbaar en redelijk eenvoudig project
Nadeel 1: als je een dual cam wil dan moet je er twee kopen, maar de stroomvoorziening naar het zadel krijg je nooit weggewerkt.
Nadeel 2: geen geluid

Ben benieuwd wat de uiteindelijke keuze gaat worden.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Deze midland viel mij ook al positief op. De camera begint te lopen zodra er spanning op de usb poort staat. Gisteren even gekeken wanneer dit bij de st3 het geval is.. Helaas ook in de lock stand. Ik neem aan dat er ook een schakelaar op zit, maar had het wel makkelijk gevonden dat hij automatisch inschakelt bij gebruik van de fiets. Dit gezien de mijne altijd in de lock stand staat (gemak, veiligheid)
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

+/- schreef: 24 jan 2020, 14:20 Deze midland viel mij ook al positief op. De camera begint te lopen zodra er spanning op de usb poort staat. Gisteren even gekeken wanneer dit bij de st3 het geval is.. Helaas ook in de lock stand. Ik neem aan dat er ook een schakelaar op zit, maar had het wel makkelijk gevonden dat hij automatisch inschakelt bij gebruik van de fiets. Dit gezien de mijne altijd in de lock stand staat (gemak, veiligheid)
Een extra relais, gekoppeld aan de spanning van de dagrijverlichting zou dit probleem kunnen oplossen. Nauwelijks extra werk.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dank je Georgio
Dat is een mooi voorbeeld en je geeft handige tips voor automatische inschakeling.

Deze kwam op mijn zoektocht voorbij: https://bullethd.com/en/

Heeft deels dezelfde specs en is er speciaal voor gemaakt.
Vooral de G-sensor en automatisch opslaan zijn me belangrijk.
Dual cam zijn beide niet en de systemen die dat hebben moet ik nog nader onderzoeken. Moet ook de USB inschakeling van de ST2S thuis nog testen. Zit nu even in FR.😀
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie