Visser2800 schreef: ↑18 dec 2019, 20:19
hier wat cijfers over de kosten van zo’n fiets:
https://books.google.be/books?id=YsCrDw ... ts&f=false
Het Ding is dat zowel de fabrikanten als de verdelers hier onder een hoedje spelen. Overal is de prijs kunstmatig hoog gehouden. Stromer heeft vaste prijsafspraken met de verdelers. Ze kunnen dit nog ff volhouden omdat de mensen nog niet goed inzien dat deze prijs echt te hoog is. Maar het zal van korte duur zijn. Het is idd een kwestie van vraag en aanbod. Maar de zak met geld raakt uitgeput. Lang niet iedereen kan dit zich veroorloven. En wanneer de mensen beginnen door te hebben wat het verschil is met een brommer 50cc of 125cc, zullen die prijzen niet lang duren.
Dat artikel geeft duidelijk aan dat je fout hebt, maar doe maar door. De productiekost van een Stromer is dus net geen $2000.
Dan moet je nog de overhead van Stromer AG, de ontwikkelingskost voor de fiets, tech support, en dat soort zaken meetellen. Daar bovenop, de marketing, logistiek,... Stromer heeft vorig jaar voor 't eerst sinds een tijdje winst geboekt, reken er dus maar op dat een Stromer voor minstens 50% van de winkelwaarde verkocht wordt aan de fietshandelaars.
Conclusie : die winstmarge van een factor 6 is dus totale en klinklare nonsens. net zoals de rest van je betoog
Ik rijd nu bijna 3 jaar met de ST1 en ben daar erg tevreden over. Zeker voor de 3500 euro aankoopprijs en volledig afbetaald na 3 jaar met de km vergoeding. Nu is mijn werkgever bezig aan een leaseplan aan het opstellen. Werknemer betaalt bruto loon voor de afbetaling/lease van een fiets. Ik dacht ff een nieuwe Stromer te kopen nu na 3 jaar en 21000km, maar dat lijkt me een dikke streep door de rekening. Ik kan me niet inbeelden dat die reeds ontwikkelde technologie nog zo duur is. Duurder dan 3 jaar geleden. De nieuwe ST1 is technologie van 4 jaar oud.
Er zijn alternatieven die een pak minder duur zijn. Mijn fietsenmaker heeft een backlog van 8 maanden voor Stromers, maw Stromer kan de markt niet volgen. Er is dus geen enkele reden om die fietsen goedkoper te verkopen
Ik kan leven met een degelijke kwalitatieve fiets van 4000 euro, maar 6500 euro is er echt over. Dan ben je veeeeel beter af met een brommer van 50cc of 125cc met veel lagere aankoopprijs, ook 100% aftrekbaar, ook km vergoeding al is dit minder. Lagere onderhoudskosten, grotere autonomie, je kan iemand vervoeren,... tal van voordelen tov een speed pedelec. En ja, brandstof kost ook geld, maar die dingen verbruiken amper en na 3 jaar heb je nog het verschil niet opgereden. En je krijgt veel meer respect van automobilisten die ineens nog niet weten wat een speed pedelec is en je zo van de baan durven rijden. En de elektriciteit is ook niet gratis. Alles bij mekaar is een 45km/h brommer veel voordeliger dan die speed pedelec van >5000 euro.
Wel koop je dan een motorfiets. Probeer ondertussen eens te begrijpen dat je de bal dus duidelijk misslaat, de goedkope speedpedelec producenten zijn zowat allemaal van de kaart geveegd, mensen geven blijkbaar zonder de minste zorgen > 5000 EUR uit aan een speed-pedelec
Ik denk dat de fabrikanten zichzelf een beetje voorbij lopen en denken dat de mensen niet kunnen rekenen.
Stromer en Klever kenden een groei van respectievelijk 300% en 500% in 't eerste kwartaal in België. Dus dat loopt op dit ogenblik wel snor.
En wat ik nog straffer vind is dat de verkopers, zonder schaamte, aan de koper vertelt dat het eigenlijk niet zo duur is als je km vergoeding krijgt. Wel, die km vergoeding is eigenlijk een opslag die je krijgt. En die opslag gaat dan integraal in de zakken van de verdelers/fabrikanten.
Mooi zo. Neen, sorry, voor mij hoeft het niet meer. Dank u wel Stromer, ik geef mijn geld liever aan een eerlijke fabrikant.
Goed zo. Maar zoals al eerder aangegeven, Stromer gaat er waarschijnlijk niet wakker van liggen. In een groeiende markt zoals deze van de speedpedelecs, duurt het even voor dingen normaliseren. Nu nog niet dus. de prijzen zullen over enkele jaren wel zakken, wanneer de markt matuur is.