Hoge prijzen Speed Pedelecs

Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Als jij denkt dat de winstmarge van een fm factor 6 is, dan moet je direct zelf een fietsenhandel starten of overkopen. De marge is echt veel, maar dan ook veel kleiner.
Wel, nu we een expert in ons midden hebben. Vertel ons eens, wat is dan de winstmarge?
Meestal zijn de handelaars daar heel stilletjes over. Precies een geheimpje. Wat is je daadwerkelijke aankoopprijs van een Stromer ST1, ST3? Graag een foto van een factuurtje erbij dan...

En indien ik er ferm naast zit bied ik direct mijn oprechte excuses aan. Ik zeg niet dat fabrikanten en handelaars geen winst mogen maken, maar nog eens, kijkende naar de technologie die op die fietsen zit zie ik niet in dat dit zoooo duur moet zijn.
Laatst gewijzigd door Visser2800 op 19 dec 2019, 07:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 20:19 hier wat cijfers over de kosten van zo’n fiets:
https://books.google.be/books?id=YsCrDw ... ts&f=false

Het Ding is dat zowel de fabrikanten als de verdelers hier onder een hoedje spelen. Overal is de prijs kunstmatig hoog gehouden. Stromer heeft vaste prijsafspraken met de verdelers. Ze kunnen dit nog ff volhouden omdat de mensen nog niet goed inzien dat deze prijs echt te hoog is. Maar het zal van korte duur zijn. Het is idd een kwestie van vraag en aanbod. Maar de zak met geld raakt uitgeput. Lang niet iedereen kan dit zich veroorloven. En wanneer de mensen beginnen door te hebben wat het verschil is met een brommer 50cc of 125cc, zullen die prijzen niet lang duren.
Dat artikel geeft duidelijk aan dat je fout hebt, maar doe maar door. De productiekost van een Stromer is dus net geen $2000.

Dan moet je nog de overhead van Stromer AG, de ontwikkelingskost voor de fiets, tech support, en dat soort zaken meetellen. Daar bovenop, de marketing, logistiek,... Stromer heeft vorig jaar voor 't eerst sinds een tijdje winst geboekt, reken er dus maar op dat een Stromer voor minstens 50% van de winkelwaarde verkocht wordt aan de fietshandelaars.
Conclusie : die winstmarge van een factor 6 is dus totale en klinklare nonsens. net zoals de rest van je betoog

Ik rijd nu bijna 3 jaar met de ST1 en ben daar erg tevreden over. Zeker voor de 3500 euro aankoopprijs en volledig afbetaald na 3 jaar met de km vergoeding. Nu is mijn werkgever bezig aan een leaseplan aan het opstellen. Werknemer betaalt bruto loon voor de afbetaling/lease van een fiets. Ik dacht ff een nieuwe Stromer te kopen nu na 3 jaar en 21000km, maar dat lijkt me een dikke streep door de rekening. Ik kan me niet inbeelden dat die reeds ontwikkelde technologie nog zo duur is. Duurder dan 3 jaar geleden. De nieuwe ST1 is technologie van 4 jaar oud.
Er zijn alternatieven die een pak minder duur zijn. Mijn fietsenmaker heeft een backlog van 8 maanden voor Stromers, maw Stromer kan de markt niet volgen. Er is dus geen enkele reden om die fietsen goedkoper te verkopen
Ik kan leven met een degelijke kwalitatieve fiets van 4000 euro, maar 6500 euro is er echt over. Dan ben je veeeeel beter af met een brommer van 50cc of 125cc met veel lagere aankoopprijs, ook 100% aftrekbaar, ook km vergoeding al is dit minder. Lagere onderhoudskosten, grotere autonomie, je kan iemand vervoeren,... tal van voordelen tov een speed pedelec. En ja, brandstof kost ook geld, maar die dingen verbruiken amper en na 3 jaar heb je nog het verschil niet opgereden. En je krijgt veel meer respect van automobilisten die ineens nog niet weten wat een speed pedelec is en je zo van de baan durven rijden. En de elektriciteit is ook niet gratis. Alles bij mekaar is een 45km/h brommer veel voordeliger dan die speed pedelec van >5000 euro.
Wel koop je dan een motorfiets. Probeer ondertussen eens te begrijpen dat je de bal dus duidelijk misslaat, de goedkope speedpedelec producenten zijn zowat allemaal van de kaart geveegd, mensen geven blijkbaar zonder de minste zorgen > 5000 EUR uit aan een speed-pedelec
Ik denk dat de fabrikanten zichzelf een beetje voorbij lopen en denken dat de mensen niet kunnen rekenen.
Stromer en Klever kenden een groei van respectievelijk 300% en 500% in 't eerste kwartaal in België. Dus dat loopt op dit ogenblik wel snor.
En wat ik nog straffer vind is dat de verkopers, zonder schaamte, aan de koper vertelt dat het eigenlijk niet zo duur is als je km vergoeding krijgt. Wel, die km vergoeding is eigenlijk een opslag die je krijgt. En die opslag gaat dan integraal in de zakken van de verdelers/fabrikanten.
Mooi zo. Neen, sorry, voor mij hoeft het niet meer. Dank u wel Stromer, ik geef mijn geld liever aan een eerlijke fabrikant.
Goed zo. Maar zoals al eerder aangegeven, Stromer gaat er waarschijnlijk niet wakker van liggen. In een groeiende markt zoals deze van de speedpedelecs, duurt het even voor dingen normaliseren. Nu nog niet dus. de prijzen zullen over enkele jaren wel zakken, wanneer de markt matuur is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 11:50 En ik ben ook zelfstandig. Ik weet goed genoeg dat aankoopprijs x2 a 3 wordt toegepast. Maar x6 !! Dat is pure afzetterij. En dat een fietsemaker een winkel, showroom, personeel en wat al niet moet betalen is zijn keuze.
Als jij een hier een Stromer aankoopfactuur van een fietsenmaker kunt overleggen waaruit een marge van 6x de aankoopprijs blijkt dan beloof ik jou dat ik dit weekend mijn schoenen opvreet en het op YouTube plaats.

Als je niet voor dit weekend bewijs levert van je stelling, dan wil ik je vragen om te stoppen met het plaatsen van ononderbouwde uitspraken.

Dat Stromers duur zijn in verhouding tot de kwaliteit van de onderdelen, daar ga ik in mee. Maar er is niemand die je dwingt om er eentje te kopen, dus ik begrijp niet waar je je druk om maakt.

Begin zelf een fietsenwinkel, heb je zoveel ST3's voor 1000 euro als je wil. Verkoop je ze met een nette 20% marge. Het publiek zal je dankbaar zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Tomasj schreef: 18 dec 2019, 20:55
Visser2800 schreef: 18 dec 2019, 20:19 hier wat cijfers over de kosten van zo’n fiets:
https://books.google.be/books?id=YsCrDw ... ts&f=false

Het Ding is dat zowel de fabrikanten als de verdelers hier onder een hoedje spelen. Overal is de prijs kunstmatig hoog gehouden. Stromer heeft vaste prijsafspraken met de verdelers. Ze kunnen dit nog ff volhouden omdat de mensen nog niet goed inzien dat deze prijs echt te hoog is. Maar het zal van korte duur zijn. Het is idd een kwestie van vraag en aanbod. Maar de zak met geld raakt uitgeput. Lang niet iedereen kan dit zich veroorloven. En wanneer de mensen beginnen door te hebben wat het verschil is met een brommer 50cc of 125cc, zullen die prijzen niet lang duren.
Dat artikel geeft duidelijk aan dat je fout hebt, maar doe maar door. De productiekost van een Stromer is dus net geen $2000.

Dan moet je nog de overhead van Stromer AG, de ontwikkelingskost voor de fiets, tech support, en dat soort zaken meetellen. Daar bovenop, de marketing, logistiek,... Stromer heeft vorig jaar voor 't eerst sinds een tijdje winst geboekt, reken er dus maar op dat een Stromer voor minstens 50% van de winkelwaarde verkocht wordt aan de fietshandelaars.
Conclusie : die winstmarge van een factor 6 is dus totale en klinklare nonsens. net zoals de rest van je betoog

Ik rijd nu bijna 3 jaar met de ST1 en ben daar erg tevreden over. Zeker voor de 3500 euro aankoopprijs en volledig afbetaald na 3 jaar met de km vergoeding. Nu is mijn werkgever bezig aan een leaseplan aan het opstellen. Werknemer betaalt bruto loon voor de afbetaling/lease van een fiets. Ik dacht ff een nieuwe Stromer te kopen nu na 3 jaar en 21000km, maar dat lijkt me een dikke streep door de rekening. Ik kan me niet inbeelden dat die reeds ontwikkelde technologie nog zo duur is. Duurder dan 3 jaar geleden. De nieuwe ST1 is technologie van 4 jaar oud.
Er zijn alternatieven die een pak minder duur zijn. Mijn fietsenmaker heeft een backlog van 8 maanden voor Stromers, maw Stromer kan de markt niet volgen. Er is dus geen enkele reden om die fietsen goedkoper te verkopen
Ik kan leven met een degelijke kwalitatieve fiets van 4000 euro, maar 6500 euro is er echt over. Dan ben je veeeeel beter af met een brommer van 50cc of 125cc met veel lagere aankoopprijs, ook 100% aftrekbaar, ook km vergoeding al is dit minder. Lagere onderhoudskosten, grotere autonomie, je kan iemand vervoeren,... tal van voordelen tov een speed pedelec. En ja, brandstof kost ook geld, maar die dingen verbruiken amper en na 3 jaar heb je nog het verschil niet opgereden. En je krijgt veel meer respect van automobilisten die ineens nog niet weten wat een speed pedelec is en je zo van de baan durven rijden. En de elektriciteit is ook niet gratis. Alles bij mekaar is een 45km/h brommer veel voordeliger dan die speed pedelec van >5000 euro.
Wel koop je dan een motorfiets. Probeer ondertussen eens te begrijpen dat je de bal dus duidelijk misslaat, de goedkope speedpedelec producenten zijn zowat allemaal van de kaart geveegd, mensen geven blijkbaar zonder de minste zorgen > 5000 EUR uit aan een speed-pedelec
Ik denk dat de fabrikanten zichzelf een beetje voorbij lopen en denken dat de mensen niet kunnen rekenen.
Stromer en Klever kenden een groei van respectievelijk 300% en 500% in 't eerste kwartaal in België. Dus dat loopt op dit ogenblik wel snor.
En wat ik nog straffer vind is dat de verkopers, zonder schaamte, aan de koper vertelt dat het eigenlijk niet zo duur is als je km vergoeding krijgt. Wel, die km vergoeding is eigenlijk een opslag die je krijgt. En die opslag gaat dan integraal in de zakken van de verdelers/fabrikanten.
Mooi zo. Neen, sorry, voor mij hoeft het niet meer. Dank u wel Stromer, ik geef mijn geld liever aan een eerlijke fabrikant.
Goed zo. Maar zoals al eerder aangegeven, Stromer gaat er waarschijnlijk niet wakker van liggen. In een groeiende markt zoals deze van de speedpedelecs, duurt het even voor dingen normaliseren. Nu nog niet dus. de prijzen zullen over enkele jaren wel zakken, wanneer de markt matuur is.
Dat artikel geeft duidelijk aan dat je fout hebt, maar doe maar door. De productiekost van een Stromer is dus net geen $2000.
Bedankt voor deze eerlijke feedback. Hebben we het dan over een nieuwe ST1 of ST3?
Maw, ik wacht wel even tot de markt matuur geworden is. Mijn ST1 doet het trouwens nog prima en kan nog wel enkele jaartjes mee. Maar toch blijf ik erbij dat die prijzen zot zijn en al wie dit koopt heeft geen besef van geld of heeft niet echt de rekening gemaakt. En, mijn excuses voor de x6 factor. Hier nog een uiteenzetting van een andere producent:

https://www.evelo.com/blog/transparent- ... tric-bike/
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Even ter vergelijk iets anders. Een samenwerking tussen modegigant Louis Vuitton en de wereldberoemde Amerikaanse muzikant Kanye West in 2009 leverde een felbegeerde sneaker op. Het model Jasper was destijds in drie kleuren beschikbaar, maar de grijs-roze versie is veruit de populairste. Deze sneakers zijn met een waarde van 26.000 euro de duurste ter wereld. Oke, leuk, maar dat is niet reëel. Uit onderzoek blijkt dat er jongeren zijn die een kwart van hun kledingbudget aan (luxe) sneakers uitgeven. Sommige 'rich kids' hebben zelfs ruim 700 euro per paar over. Voor de volledige tekst, zie dit artikel op de site van RTL Nieuws van 21 augustus 2019.

Ach, iedereen heeft in dit land de vrije keuze om een product te kopen of om die niet te kopen. Zo lang de business case voor de producent en leverancier nog steeds positief is, kun je springen tot je een ons weegt, de prijs zal niet dalen. Daar komt nog eens bij dat een Speed Pedelec echt een ander product is dan een Brommer of een Scooter. Als het voor jou helemaal niks uitmaakt, dan vooral voor die scooter kiezen (of op je ST1 verder blijven rijden). Door die keuze zul je flink wat geld besparen.
Witte ST3 van maart 2019
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Als jij een hier een Stromer aankoopfactuur van een fietsenmaker kunt overleggen waaruit een marge van 6x de aankoopprijs blijkt dan beloof ik jou dat ik dit weekend mijn schoenen opvreet en het op YouTube plaats.
Heb ik niet, en daarvoor hoef je heus je schoen niet je schoen op te eten.
Als je niet voor dit weekend bewijs levert van je stelling, dan wil ik je vragen om te stoppen met het plaatsen van ononderbouwde uitspraken.
Ik wist niet dat men hier geen overdreven stellingen mocht schrijven. Dit gebeurt nu eenmaal in het heetst van de strijd. Ben ik dan de enige hier die eens overdrijft? :bu:
Dat Stromers duur zijn in verhouding tot de kwaliteit van de onderdelen, daar ga ik in mee. Maar er is niemand die je dwingt om er eentje te kopen, dus ik begrijp niet waar je je druk om maakt.
Ik heb er al een gekocht aan een schappelijke prijs. En ik wil er best nog een kopen, maar dan terug aan een schappelijke prijs. Stromer, mijn duurverdiende centjes zijn van jullie als je je prijzen menselijk houdt.
Begin zelf een fietsenwinkel, heb je zoveel ST3's voor 1000 euro als je wil. Verkoop je ze met een nette 20% marge. Het publiek zal je dankbaar zijn.
Met zulke feedback zal ik zeker geen fietszaak openen. Blijkbaar is het een hel een fietswinkel te runnen. Geen winsten, lastige klanten. Moest ik een fietshandelaar zijn zou ik er nu al direct mee kappen. Waarom blijven die mensen toch zo verder zukkelen. Alle gekheid op een stokje.

Vindt je nu zelf dat 6500 euro een eerlijke prijs is voor een aluminium fiets met een batterij en een elektromotor? Ik kan het niet genoeg zeggen, maak de vergelijking met andere vervoersmiddelen. Ik zie niet in dat mensen dit redelijk vinden, sorry.
Visser2800
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2018, 13:06
Locatie: Belgie
Merk SP: ST1
Km-stand: 21000

Ach, iedereen heeft in dit land de vrije keuze om een product te kopen of om die niet te kopen. Zo lang de business case voor de producent en leverancier nog steeds positief is, kun je springen tot je een ons weegt, de prijs zal niet dalen. Daar komt nog eens bij dat een Speed Pedelec echt een ander product is dan een Brommer of een Scooter. Als het voor jou helemaal niks uitmaakt, dan vooral voor die scooter kiezen (of op je ST1 verder blijven rijden). Door die keuze zul je flink wat geld besparen.
Inderdaad. Gelukkig leven we in een vrij land en mogen we doen en laten wat we willen met ons geld. Uw laatste voorstel is inderdaad de beste. Centjes sparen zolang de fiets het doet. Geen reden voor een nieuwe fiets. Spijtig voor Stromer. Slechts 800 in backorder ipv 801... :az
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Premium producten zijn duur. De praktijk laat zien dat wanneer ze echt onderscheidend zijn van de niet-premium producten, dat er consumenten zijn die er het geld voor willen neerleggen. Heb je wel eens afgevraagd hoe al die miljardairs aan hun vermogen zijn gekomen? Precies! Een product gewoon te duur verkopen aan de consument. Niks nieuws dus.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Apple voor de dorst heet dat :bj
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In de argumentatie van de OP zitten dermate veel vergezochte en tegenstrijdige beweringen dat dit topic nergens heen gaat.

Voor wie een constructieve discussie wil voeren over de prijs/kwaliteit van speed pedelecs in het algemeen en Stromers in het bijzonder op basis van feiten en reële argumenten: open gerust een nieuw topic.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gesloten