Verschil al bij al niet zo groot

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De Stromer had weer een lekke band, en dus ben ik gisteren met de racefiets naar 't werk gereden, terwijl de Stromer naar de FM mocht (ik zou dat perfect zelf kunnen, maar ik wil het achterwiel niet demonteren zolang ik garantie heb).
En achteraf viel me op dat het snelheids- en tijdsverschil niet zo onwaarschijnlijk groot is. Door mijn lange woon-werk afstand bedraagt het verschil voor mij ongeveer 20 minuten. Maar voor een meer normale woon-werkafstand (pakweg 20 km) zou dat tijdsverschil voor mij dus minder dan 10 minuten bedragen...

De gemiddelde snelheid van een Stromerrijder schat ik op 35-37 km/h (gebaseerd op strava-club data). Voor andere speed-pedelecs ligt die snelheid nog een stuk lager (op de speed-pedelec strava club zie ik veel mensen met gemiddeldes van 30-35 km/h per uur). En zo kom ik tot heb besef dat een gewone elektrische fiets toch een alternatief zou kunnen vormen, zonder al te veel tijd te verliezen, vooral voor mensen die door druk stedelijk gebied moeten rijden. Want met een gewone elektrische fiets haal je toch gemakkelijk een gemiddelde van 23-25 km/h, over een afstand van 20km is dat dus maar 15 minuten verschil. Bovendien wordt je door de wet dan overal beschouwd als fiets, dus steeds op 't fietspad. En ja, die fietsen bieden niet het rijplezier van een Stromer... maar dat rijplezier is een gevolg van het grote vermogen en de hoge snelheid die de fiets haalt, en laat ons eerlijk zijn, dat brengt extra risico's met zich mee.

Let wel, ik wil hier niemand 'het recht' om met een speedpedelec te rijden ontzeggen, ik kom na mijn rit van gisteren wel tot de conclusie dat het verschil lang niet zo groot is. En zelf blijf ik dus wel Stromeren, omdat het gewoon comfortabeler is, onder meer omdat ik twee tassen van 20 liter kan vervoeren van en naar 't werk op de Stromer en geen ellendige rugzak mee moet nemen.
Een gewone* elektrische fiets is echt niets voor mij, zolang de racefiets voor mij een pak sneller blijft.

*Ik overweeg wel een elektrische plooifiets te kopen volgend jaar (deze viewtopic.php?f=23&t=2145), om op slechte dagen 5 km met de elektrische plooifiets naar 't station te rijden, de rechtstreekse trein richting werk te nemen , en dan met elektrisch plooifiets 5 km tot aan 't werk te rijden, op dagen dat het weer echt niet fijn is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Kwartiertje enkele reis =een half uur per dag = 2,5 uur per week = 10 uur per maand.

Dat vind ik nogal wat.
In die tijd kun je verdraait veel leukere dingen doen woon werk verkeer afleggen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

LNY schreef: 24 sep 2019, 21:40 Kwartiertje enkele reis =een half uur per dag = 2,5 uur per week = 10 uur per maand.

Dat vind ik nogal wat.
In die tijd kun je verdraait veel leukere dingen doen woon werk verkeer afleggen.
Inderdaad, lekker een stukje fietsen ofzo ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daar waar ik vroeger een 50-55 minuten over een enkele rit deed, daar raffel ik die enkele rit nu af in zo'n 35 minuten. Dat tijdsverschil van zo'n 15-20 minuten op een enkele reis ervaar ik aan den lijve. Lekker als het slecht weer is, maar aan de andere kant is dat ook al snel 35 minuten minder beweging per dag. Elk voordeel heb zijn nadeel.
Witte ST3 van maart 2019
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Wiebe schreef: 24 sep 2019, 21:45
Inderdaad, lekker een stukje fietsen ofzo ;)

Lekker een stukje fietsen is iets voor een moment dat ik zelf uitkies op een route die ik zelf uitkies.
Woon werk is een noodzakelijk kwaad. Stromeren is heerlijk en daarmee de minst kwade optie.
Maar ik zie mijn gezin, familie en vrienden liever iedere dag langer dan dat ik langer onderweg ben.
ST3 cool white - sport - 983Wh
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Vooreerst: ik ben nog in afwachting van mijn stromer, dus ik kan alleen maar dromen van wat een speed pedelec voor mij kan betekenen.
De laatste 3 jaar probeer ik 1 tot 2 keer per week met een racefiets naar werk te rijden (40km enkel). Dat kruipt in de kleren en ik ben er 3u per dag onderweg. Met de Stromer hoop ik:
  • minder vermoeid thuis te komen
  • meer keer per week met fiets te kunnen pendelen
  • meer comfort te hebben
  • meer voorspelbaar op het werk aankomen mocht er meer tegenwind zijn dan voorzien
  • tijdswinst, Ik schat een half uur maar ga me er niet op focussen en veiligheid laten primeren
Dus al bij al voor mij toch nog voldoende redenen om een Stromer te proberen. Ik heb ook nog een testrit met een R&M SP gedaan maar het verschil met een racefiets was voor mij te klein om de extra kosten te rechtvaardigen.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Ik leg de 28km enkel af in ongeveer 45 min. met de ST1X. Heb het ook geprobeerd met een gewone e-bike, deed er dan 1u15 over. En mét de wagen 35min. Geef mij maar de Stromer. Elke dag beweging en toch maar 20min langer onderweg. :ay
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenB schreef: 24 sep 2019, 22:53 Met de Stromer hoop ik:
Gaat zeker weten allemaal lukken :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hierbij maakt het wel een flink verschil dat jij een getrainde fietser bent. Met mijn hybride mountainbike deed ik mijn 24 km in een uur, met mijn SP doe ik het normaal in net geen 40 minuten. Er zijn naast die tijd nog belangrijkere verschillen:
- met de SP kan ik dagelijks fietsen, met de normale fiets kwam het er in de praktijk op neer dat ik dat eens in de paar weken deed
- met de gewone fiets moest ik echt op het werk douchen, met mijn SP hoeft dat niet (opfrissen aan de kraan na het omkleden is voldoende)

Het verschil is voor mij dus veel groter dan alleen de tijd van een enkele reis.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het verschil op mijn 15km ww verkeer is bruto slechts 11 minuten als ik met de e-bike 25 km/u en ST3 35 km/u rijd. Het grote verschil dat ik nu maak is dat ik alles <40 km enkele reis met de ST3 afleg en voorheen bijna alles met de auto of motor reed buiten ww verkeer om. Bij gunstige wind ff knallen op 45 km/u, nog 5 minuten eerder thuis, het zweet eruit maar wel lekker.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie