Verschil al bij al niet zo groot

mrstrom

Het blijft een persoonlijke afweging. Voor mij is het 20km. Ik moet door een dorp met aardig wat stoplichten, op de racefiets glipje daar sneller door en ze gaan voor fietsers eerder op groen. Op de SP sta je dan op de weg te wachten. Door dat dorp heen kan het op de fiets dus zelfs sneller zijn dan de SP. Voor mij scheelt het rond de 10minuten, maar ook voordeel dat je met de SP meer energie overhoudt/dus niet zo bezweet. Maar met mooi weer pak ik ook af en toe de racefiets nog ff, toch gevoel houden he.

Dus ja welke keuze je maakt is persoonlijk. Daarom doet de schimmige tussengroep het ook zo goed, de illegale 32km/u fietsen. Die pakken van beide wat mee.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 25 sep 2019, 07:58 Daarom doet de schimmige tussengroep het ook zo goed, de illegale 32km/u fietsen. Die pakken van beide wat mee.
Precies. Het beste van 2 werelden.
Althans: totdat er een probleem komt, dan blijkt het toch ineens het slechtste van 2 werelden te zijn...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 25 sep 2019, 07:58 Dus ja welke keuze je maakt is persoonlijk. Daarom doet de schimmige tussengroep het ook zo goed, de illegale 32km/u fietsen. Die pakken van beide wat mee.
Die pakken vooral mee dat ze geen helm dragen, geen verzekering afsluiten, geen kenteken voeren en daar rijden waar een SP niet mag komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

mrstrom schreef: 25 sep 2019, 07:58 Dus ja welke keuze je maakt is persoonlijk. Daarom doet de schimmige tussengroep het ook zo goed, de illegale 32km/u fietsen. Die pakken van beide wat mee.
Zo had ik er eergisterenavond wel één willen tegenkomen om tegen de wind in in zijn/haar zog te fietsen. Nu heb ik gedurende 5 km bezig geweest met het bijhalen van een andere racefiets, maar die paljas had dus alles zitten geven om mij voor te blijven en zat helemaal kapot. Ik heb hem na enkele 100den meter los gereden, maar bibi kon dus de volgende 10 km weer alleen tegen de wind inbeuken.

En ik merk dus dat ik wel wat alleen sta met mijn standpunt. Toen ik vorig jaar overwoog om dichterbij te gaan werken (20 km), had ik me voorgenomen de Stromer niet meer te gebruiken voor w-w. Maar uiteindelijk rijd ik nog iedere dag dezelfde afstand bij mijn goede ouwe werkgever (24 jaar nu al )
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
CKR
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2017, 20:11
Locatie: Randstad
Merk SP: ST2S
Km-stand: 19.500

Nee, je staat niet alleen. Mijn ervaring is dat in de stad (12km in Amsterdam) de snellere fietsers even snel zijn als ik op mijn St2S op de weg. Dit door de vele en voor mijn fietsje slecht afgestelde verkeerslichten. In de polder ben ik wel een sneller maar op die afstand (20km) is bij lekker fietsweer (geen tegenwind) een snelle fietser ook niet heel veel minder snel dan ik. Sterker nog, ik ben er een paar x vanaf gereden door thriatleten en andere snelle gasten die wel 46+ rijden.
Mijn voordeel stromer tov mijn racert zijn: niet zweten, in lage hartslagzone rijden (en vet verbranden), tegenwind minder ellendig, lichaam minder belast en bagage gaat makkelijker mee.
St2S met gebruikelijke opties. Woon-werk 35km enkele trip. En een lekkere fully MTB en carbon racert in de garage.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zonder SP zou ik nog elke dag zitten te suffen in mijn auto, dus voor mij is het een hemelsbreed verschil.
En met een gewone (race)fiets rijden, dat heb ik nog nooit gedaan en zal ook niet zo snel gebeuren.
Als ik in de stad moest wonen zou ik inderdaad wel een gewone E-bike kopen.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Grappig, nu mijn Bulls een kapotte motor heeft, heb ik de keuze gehad om die niet te laten maken (1000 euro in de zak houden) en met de gewone fiets naar het station te fietsen (15 km, 45 min), dan met de trein (20 mn). Laatste stukje lopen (15-20 minuten).
Dat zou qua tijd ongeveer 5-10 min minder zijn (enkele reis) en qua kosten iets meer. Ik heb na ampele overwegingen besloten het niet te doen en de SP te laten repareren, maar het was een moeilijke afweging. Als ik toe ben aan een andere SP, zou het zomaar kunnen dat de beslissing de andere kant op valt.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dat het verschil al bij al niet zo groot is verklaart waarom best een grote groep forensen met een racefiets reist.
Daarnaast is een racefiets toegankelijker dan een Pedelec door de regels, risico en prijs.
Tijdwinst is voor mij enkel een factor in vergelijk met de auto. De totale reistijd boeit mij weinig. Vind Stromeren vooral prettig en vlot.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Met een ligfiets of velomobiel scheelt het op andere plekken weer minder als met een racefiets. Maar ja, daar zijn veel wegen weer vrij ongeschikt voor (die ^%*&%$^&* heggetjes van een meter hoog), want er zijn er niet veel van. En er zijn er niet veel van omdat ons slecht ziet door de lage heggetjes, die er zijn omdat er toch niet veel fietsers zo laag zijn, etc (dit is een van mijn frustraties, dat zo'n mooi vervoersmiddel niet echt van de grond komt).

Uiteindelijk is bestaan van de SP een toevoeging in het efficient verplaatsen, het werkt weer op net andere routes, en trekt het weer andere mensen uit de auto, wat volgens mij alleen goed is.
Wel betekend dat dat de keuze voor welke oplossing het beste is voor welke persoon weer een beetje moeilijker is geworden, maar ja.
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Dat is ook mijn ervaring.

Ik pendel nu al drie jaar afwisselend met de racefiets (vooral in de zomer), en met de speedpededec zo'n 2x per week naar het werk.
Afstand is 26.8 km.
Ik doe er met de Stromer zo'n driekwartier over (redelijk constant), met de racefiets zo'n 57 minuten gemiddeld, en waar de windrichting natuurlijk wat meer uitmaakt.
Dat is zo'n 12 minuten enkel, wat eigenlijk best niet veel is.

Ik rij eerlijk gezegd ook liever op de racefiets dan op de stromer. Het is veel lichter, je kan eens uit het zadel optrekken, meer zithoudingen, kortom je voel je veel meer één met de fiets. én bovenal, je bouwt er een goeie conditie mee op. Als ik in de zomer tijd heb voor 3 ritjes woon-werk per week + nog een weekendrit gaat die er zienderogen op vooruit :d3:
Met wat geluk kan ik ook enkele km's achter een collega-pedelecer hangen, wat een leuk gevoel geeft.

Voordeelen van de stromer zijn wel(vooral in de winter) : meer ruimte voor bagage, geen gedoe met verlichting, spatborden, veiliger met brede winterbanden.
Daarnaast ben ik op gezinsgebied gewoon ook gehaast....

Dus racefiets blijft m'n favoriet, maar de Stromer is een goeie 2de keus, beter dan de auto alleszins :)
Plaats reactie