Goeie ervaringen met E-bike’s? (Recreatief gebruik)

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Blue schreef: 18 aug 2019, 20:32 Allesstroomt: toevallig ook de r1 bekeken?
Achterwielmotor en riem (alleen wel maar 1 versnelling)
De rd9 lijkt me ook super.


Ga de link straks eens doornemen!
(Bedankt stromeur)
Probleem is dat je weinig kunt testen bij Qwic omdat de meeste Qwic-dealers, excuse my words, prutsers zijn, kleine middelmatige zelfstandigen, althans toch in België. Ze leggen geen voorraad aan en er is maar 1 model om te testen. De RD9 die we gekocht hebben was het eerste exemplaar in België volgens mij. Die met achterwielmotor en riem dus niet kunnen testen, maar kan ook wel tof zijn. Mijn ervaringen met riem zijn echter niet zo positief (ooit R&M gehad met middenmotor), vooral door de extra weerstand, dus eigenlijk geen aandacht aan gegeven.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De meeste Qwic dealers zijn prutsers? Heb je ze allemaal uitgeprobeerd?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Stromeur schreef: 18 aug 2019, 20:38 De ST1 X is er trouwens ook in een 25km/u variant. Maar wellicht zit die wat te sportief?
Dat wist ik niet.
Dacht dat ze alleen Spedelecs hadden.

Mss komt de nieuwe ST1 dan ook nog in een 25km/h versie?
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee helaas, Stromer brengt inmiddels geen 25km/u e-bikes meer uit.

De ST1 X zal volgend jaar EOL worden (en wordt mogelijk nu al niet meer gemaakt), maar misschien is de 25km/u variant op dit moment nog wel op bestelling leverbaar. Er zijn maar weinig dealers die deze op voorraad hebben genomen.

De geveerde voorvork voor de ST1 X/ST2 wordt momenteel zo her en der afgeprijsd en ik heb ook al afgeprijsde 614Wh accu's voorbij zien komen, dus wie weet valt er nog wel een leuke deal mee te maken.

Maar kan ook zijn dat de 25km/u inmiddels niet meer te krijgen is hoor, geen idee. Rondje bellen en je weet het.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Eurobike is er begin september, tot nu niets vernomen over een ander 25km model van Stromer; is er een voorkeur voor derailleur vs. naafversnelling?
Zou sowieso een voorwiel-aandrijving links laten liggen, al diverse eigenaren gesproken die daarmee onderuit zijn gegaan bij een wat gladdere ondergrond (houten brug, winter, etc.) waarbij het voorwiel/de stuur-inrichting vrij snel schuin onder je wegtrekt en dat had lelijke gevolgen. Zelf ook onder normale zomerse omstandigheden gemerkt dat het geen handige keuze is om te kopen (een dergelijke fiets gehuurd in Valencia).

Verder nagaan hoe de ondersteuning werkt; trapkracht-sensor i.c.m. rotatiesensor? Of anders? Actieradius en laadtijd accu zijn handig om te weten. Belangrijk is vooral garantie en service van de dealer, maar ook zeker van de fabrikant.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromer zal hoogstwaarschijnlijk te sportief zijn qua zithouding voor die leeftijdscategorie.

Absoluut impulse motoren vermijden (zitten in Kalkhof, Raleigh en in oudere gazelles).

Ik zou niet vasthangen aan achterwielmotoren voor je ouders. Als je rustig ritjes wil doen en snelheid niet wil aanhouden over langere perioden is een middenmotor helemaal zo slecht niet, in tegendeel, je krijgt bij start zelfs veel meer koppel dan achterwielmotor. Bovendien wordt ik best moe van rustig meerijden met mijn vriendin die middenmotor heeft. Zij krijgt veel meer ondersteuning dan ik bij 25km.u Ik moet de ketting telkens onder druk zetten voor stromer in actie komt (dit merk je niet bij het zo snel mogelijk woon-werk afleggen, maar wel voor je ouders als ze willen gaan 'cruisen' opt gemak), zij krijgt bij quasi geen torsie al veel ondersteuning. Bovendien, als ik traag rijdt met mijn stromer voor langere periode, vind ik de fiets toch heel onaangenaam qua zitpositie. Dit merk ik niet als ik snel naar het werk rij, daarvoor is die houding ideaal. Maar denk niet dat 65+ers die houding aangenaam zullen vinden

Over bafang middenmotoren lees en hoor ik veel goeds. En is nog eens goedkoop ook (ivm bv bosh).
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Voor de middenmotor is het koppel en vermogen naar het achterwiel afh van de gekozen versnelling. Vertrek vanuit stilstand met de middenmotor in de hoogste versnelling, door de grote overbrengingsverhouding is het achterwielkoppel laag en het motorvermogen laag owv het lage toerental van de motor (motor koppel is wel max). Hetzelfde merk je als je in de laagste versnelling vertrekt, hoogst mogelijk achterwiel koppel en max vermogen van de motor als de cadans maar hoog genoeg is en blijft. Zie ik oudere mensen niet direct doen, 99% die ik zie rijden hebben een heel lage cadans wat voor rustig toeren OK is, ik zie ze dan ook niet terugschakelen om te stoppen/vertrekken maar dat boeit ze ook niet, ze hebben tijd genoeg.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Flyer is al lang geleden begonnen met stevige e-bikes, niet spectaculair, wel betrouwbaar. Met de Panasonic of Yamaha-motor en accu in het frame inmiddesl. Ketting of riem met goede naafversnelling (er is zelfs een Rohloff leverbaar). het kost wat, maar dan heb je een heel goede en stabiele 25 km fiets, heel geschikt voor recreatief en onderhoudsarm gebruik.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Dutch ID?
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Polling schreef: 21 aug 2019, 06:51 Flyer
Wil net lukken dat een tante een Flyer heeft.
Fiets heeft al meer bij de dealer gestaan dan dat ze gefietst heeft dus dat krijg ik niet meer aan hen verkocht.
Maar je kan altijd pech hebben....

Aangezien er zoveel keuze is heb ik ook aangeraden om met zoveel mogelijk fietsen te gaan testen en ook goed na te denken over de dealer en de feeling daarbij.
(Want ebikes kunnen al eens een frequenter bezoek aan de fm nodig hebben :bc )
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Plaats reactie