Enkele dagen geleden hadden we in 't dorp een beetje (veel) wateroverlast. Normaal moest ik in die hoosbui nog van huis en was eerst van plan de Stromer te nemen. Voor alle zekerheid toch maar de wagen genomen aangezien het water in de straat stilaan de kniehoogte bereikte.
Nu vraag ik me af tot hoever je het water zou kunnen inrijden, aangezien mijn ST1X sinds vorig jaar ook de geroemde krimpkousjes heeft gekregen van de FM.
Waaddiepte van een Stromer?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Geen idee of de elektronische onderdelen van Stromer een IP rating hebben en zo ja, welke. Maar omdat er nergens een IP rating wordt vermeld - en omdat we op zo ongeveer alle onderdelen in meer of mindere mate gehoord hebben van issues door vocht -, ga ik er vanuit dat de onderdelen geen enkele rating hebben.
Rijden in de regen of sneeuw valt onder normaal gebruik. De krimpkous moet ervoor zorgen dat een Stromer bij normaal gebruik geen storingen geeft. Onderdompelen, aka rijden over een weg die zo zwaar overstroomd is als deze, is geen normaal gebruik. Ik zou het er echt niet op wagen.
Ontkom je er niet aan, zorg er dan altijd voor dat de motor en het frame het water niet raken, want zo ongeveer alle prints, kabels, connectoren en ook de accu (!!) zijn in het frame weggewerkt. En als je je Stromer hierin rijdt staat-ie dus ook nog aan, dat is al helemaal geen aanrader. Ik weet dat een Stromer zwaar is, maar ik leg 'm toch nog liever over de schouder dan dat ik zo'n risico neem.
Omdat door een overstroming rijden geen normaal gebruik is loop je ook het risico op problemen met de garantie.
Rijden in de regen of sneeuw valt onder normaal gebruik. De krimpkous moet ervoor zorgen dat een Stromer bij normaal gebruik geen storingen geeft. Onderdompelen, aka rijden over een weg die zo zwaar overstroomd is als deze, is geen normaal gebruik. Ik zou het er echt niet op wagen.
Ontkom je er niet aan, zorg er dan altijd voor dat de motor en het frame het water niet raken, want zo ongeveer alle prints, kabels, connectoren en ook de accu (!!) zijn in het frame weggewerkt. En als je je Stromer hierin rijdt staat-ie dus ook nog aan, dat is al helemaal geen aanrader. Ik weet dat een Stromer zwaar is, maar ik leg 'm toch nog liever over de schouder dan dat ik zo'n risico neem.
Omdat door een overstroming rijden geen normaal gebruik is loop je ook het risico op problemen met de garantie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Zolang je motor volledig boven water blijft zou dat theoretisch gezien geen probleem hoeven te zijn.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Even een correctie op het verhaal van Wiebe. Alles wat te maken heeft met electronica in en rond de fiets moet droog blijven. Water en electronica gaan slecht samen, dus:
- de motor in het achterwiel,
- de controller, die Stromer ergens verstopt heeft in de fiets (volgens mij in de schuine buis waar ook de accu in zit),
- de bedrading + connectoren,
- de accu.
Als de motor boven water blijft, maar door de vele waterspetters loopt de accubak vol, dan heb je volgens mij gewoon kans op een groot probleem. Velen van ons hebben hier de foto's gezien van een afdekplaat onder de schuine buis die niet altijd goed sluit, de accudeur die volgens mij bij de randen ook niet waterdicht is en de toeter die zeker bij de eerste modellen aan vocht de gelegenheid geeft om binnen te komen. Daar komt het (iets) te korte spatbord nog eens bij die niet door iedereen is verlengd met de spatbordverlenger van Van Zijp Techniek.
Als ik moet kiezen tussen het tillen van een Stromer met volle Ortliebtassen of de opblaaskrokodil, dan kies ik toch echt voor de opblaaskrokodil. Groen of paars, het maakt me niks uit.
- de motor in het achterwiel,
- de controller, die Stromer ergens verstopt heeft in de fiets (volgens mij in de schuine buis waar ook de accu in zit),
- de bedrading + connectoren,
- de accu.
Als de motor boven water blijft, maar door de vele waterspetters loopt de accubak vol, dan heb je volgens mij gewoon kans op een groot probleem. Velen van ons hebben hier de foto's gezien van een afdekplaat onder de schuine buis die niet altijd goed sluit, de accudeur die volgens mij bij de randen ook niet waterdicht is en de toeter die zeker bij de eerste modellen aan vocht de gelegenheid geeft om binnen te komen. Daar komt het (iets) te korte spatbord nog eens bij die niet door iedereen is verlengd met de spatbordverlenger van Van Zijp Techniek.
Als ik moet kiezen tussen het tillen van een Stromer met volle Ortliebtassen of de opblaaskrokodil, dan kies ik toch echt voor de opblaaskrokodil. Groen of paars, het maakt me niks uit.
Witte ST3 van maart 2019
Stromer moet eens gaan kijken bij concurrenten en fabrikanten van moto's. Een Bosch middenmotor hangt samen met alle elektronica onder de fiets, blijkbaar zonder vocht problemen (dat ik weet). Bosch heeft dan ook veel ervaring in huis met onderdelen voor voertuigen. Een moto heeft ook elektronica aan boord en kan vlot door de regen met stormwind op de snuit = orkaankracht bij een beetje snelheid, en ook hier geen noemenswaardige problemen met elektronica, stekkers, corrosie,... Ervaring op dit vlak is een +punt en bepaald het aantal storingen/stilstand/.... = bedrijfszekerheid.
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Wellicht had ik het wat duidelijker moeten omschrijven.....
Mijn gedachtengang was dat zolang je de motor boven water houdt, de waterlijn dan onder de elektronische onderdelen zit. En dan moet je idd niet als een malloot gaan sjezen, want dan spuit alles zo hoog op dat waterniveau weer boven de motor zit.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.