Motor versus Stromer: overeenkomsten en verschillen

jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

[Afgesplitst van het Welkom-topic. Stromeur.]
Edo schreef: 27 mei 2019, 20:54 @jjj (drie J's fan?)
Nee, zeker niet; het zijn de eerste letters van mijn doopnamen; ik hoop maar dat mijn vader stond te stotteren bij de burgerlijke stand... Het enige verweer dat ik heb is dat is al heel wat langer op wereld ben dat deze (old)boy-band.
Edo schreef: 27 mei 2019, 20:54 Ik heb tot 2014 jaarlijks 12.000km op de motor gereden (naast nog zo'n 10.000km in de auto) en wanneer er een machine is waar je echt enorm defensief en oplettend op moet rijden dan is het wel de motor, en dat is natuurlijk met de SP niet anders.
Omdat ik zelf ook motor rij (ca 10k/j) een herkenbaar verhaal. In mijn hoofd zat wel de foute gedachte dat 45 km/h langzaam is als je normaal (veel) harder kan en mag. Omdat ik regelmatig motor trainingen volg had ik in mijn hoofd dat ik een veilige rijder en defensief ben. De praktijk heeft aangetoond dat een moment van onachtzaamheid het won van mijn normaal zo defensieve rijstijl. Tijdens mijn noodstop vergat ik dat de fiets geen ABS heeft en mogelijk heeft het meegespeeld dat ik de voorrem op de motor aan de andere kant zit dan op de fiets. Ik had van het voorjaar nog een ABS training gedaan waarbij je leert maximaal te remmen en ook hard durft te remmen. oeps :ck:

Intussen is mijn gemiddelde lager en hou me er eigenlijk niet meer mee bezig. Heb gelukkig wel weer lol in het fietsen.
Edo schreef: 27 mei 2019, 20:54 Ik kan niet ontkennen dat ik wel na iedere rit kijk hoeveel kilometer ik heb gereden en met welk gemiddelde, maar tijdens het rijden ben ik daar totaal niet mee bezig. Dan ben ik gewoon lekker aan het fietsen.
Goed te horen; Veel veilige fietskilometers toegewenst!
Edo
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mei 2019, 09:19

Goed om te horen dat je weer fietst. Ik durfde er niet naar te vragen, omdat ik de gedachte had dat dit zo kort na het breken van een ruggenwervel waarschijnlijk niet het geval zou zijn.

Ik moet zeggen dat ik de afgelopen dagen heb gemerkt dat 45 kilometer per uur op de SP zo makkelijk gaat dat wat jou overkwam goed voorstelbaar is.
Een motor remt toch echt stukken beter.
Laatst gewijzigd door Edo op 28 mei 2019, 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
St2. 14km enkele reis.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Edo schreef: 28 mei 2019, 11:51 Een motor remt toch echt stukken beter.
Dat de motor beter remt is het voordeel van vering. Veel beter contact met de weg dan zonder vering. Vering kan veel energie absorberen en zelfs als het voorwiel schuift kan het terug stabiel contact maken met de ondergrond dankzij die vering/demping. Ik rij met voorvering en kan ook met de fiets dat achterwiel gecontroleerd van de grond remmen, zoveel grip dat er vooraan is. Het is echt om meer dan het comfort. Dat iedereen zo een angst heeft van de voorrem is omdat we allemaal hebben leren fietsen zonder voorvering waardoor dat voorwiel veel sneller zijn grip verliest met schuivers en over de kop gaan als gevolg.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Jins schreef: 28 mei 2019, 12:30
Edo schreef: 28 mei 2019, 11:51 Een motor remt toch echt stukken beter.
Dat de motor beter remt is het voordeel van vering. Veel beter contact met de weg dan zonder vering. Vering kan veel energie absorberen en zelfs als het voorwiel schuift kan het terug stabiel contact maken met de ondergrond dankzij die vering/demping. Ik rij met voorvering en kan ook met de fiets dat achterwiel gecontroleerd van de grond remmen, zoveel grip dat er vooraan is. Het is echt om meer dan het comfort. Dat iedereen zo een angst heeft van de voorrem is omdat we allemaal hebben leren fietsen zonder voorvering waardoor dat voorwiel veel sneller zijn grip verliest met schuivers en over de kop gaan als gevolg.
Leuk te horen; ik heb er niet bij stil gestaan dat je vering hier een bijdrage bij heeft. Ik ging uit dat de dikkere banden hier debit aan waren, en doordat je de remdruk, als het goed is, langzaam opbouw dat de voorband nog (wat) breder wordt.

Stel dat je bijvoorbeeld 45 km/h uur fiets; is het dan aan te geven hoeveel meter je je remweg dan verkort? Of beter hoeveel %?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Is van veel factoren afhankelijk, dus denk ik niet in een hard percentage te geven.

Als ik naar de rijvaardigheidstraining terugkijk dan had ik niet de indruk dat ik (met voorvering) en kortere remweg had dan de ST5's en ST3. Maar die Stromers hebben wel betere remmen dus wellicht dat hier wat tegen elkaar wegstreept.

Met voorvering is de kans dat je over de kop gaat wel kleiner, dus in een extreme situatie zou dat het verschil kunnen maken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

FreddyH schreef: 28 mei 2019, 19:25 Is van veel factoren afhankelijk, dus denk ik niet in een hard percentage te geven.
Ik snap dat dit lastig is; echter in zulke gevallen doe je de aanname dat de omstandigheden hetzelfde zijn. Waar spreken we dan over; marginaal, procenten of serieuze verbeteringen.

Wat is eigenlijk de ideale minimale remweg bij 45 km/h op een Stromer?

nu dwaal ik wel heel erg van het subject "Welkom" af. Sorry Sylvia :oops:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jjj schreef: 28 mei 2019, 19:31 nu dwaal ik wel heel erg van het subject "Welkom" af. Sorry Sylvia :oops:
Maakt niet uit. Ik heb de boel afgesplitst naar een eigen topic, want ik denk dat er heel veel motorrijders zijn die hier nuttige informatie uit kunnen halen voordat ze op een SP stappen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik kan ook zonder voorvering met het achterwiel los van de grond remmen. Dat zegt niet heel veel over het remvermogen, maar meer over je fietsvaardigheid en rem-controle. Optimale remweg is nog steeds met beide wielen aan de grond. Geeft je ook maximale controle. Probeer maar eens een noodstop te maken met A. voorrem, B. achterrem, C. beide remmen. Ik weet het antwoord ;)

Waar voor motorrijders de gemene valkuil zit bij een schrikreactie is de omgedraaide rem. Achter is voor.... zal bijna altijd goed gaan tot je in een reflexsituatie (logisch) in oude gewoonte vervalt
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 28 mei 2019, 19:25 Is van veel factoren afhankelijk, dus denk ik niet in een hard percentage te geven.

Als ik naar de rijvaardigheidstraining terugkijk dan had ik niet de indruk dat ik (met voorvering) en kortere remweg had dan de ST5's en ST3. Maar die Stromers hebben wel betere remmen dus wellicht dat hier wat tegen elkaar wegstreept.
Hoe beter de ondergrond hoe kleiner, tot zelfs geen, verschil. Hoe slechter de ondergrond, oneffenheden, zand, steentjes,... hoe exponentieel het verschil groter wordt in het voordeel van de vering. De vering en demping zorgen dat het voorwiel minder snel contact verliest en dus maximaal kan afremmen.
FreddyH schreef: 28 mei 2019, 19:25 Met voorvering is de kans dat je over de kop gaat wel kleiner, dus in een extreme situatie zou dat het verschil kunnen maken.
Vering kan het verschil opvangen om vol in de remmen door een put(je) te gaan, je gaat niet over de kop omdat je wiel niet blijft "steken" maar de energie wordt in de vork opgenomen ipv doorgegeven naar fiets en rijder die zijn zwaartepunt naar voor verplaatst en zo een draaimoment genereert om zijn voorwiel, het gevolg kennen we.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik heb mijn FM gevraagd vorige week de remleidingen om te draaien zodat ik rechts de voorrem bedien. Bij de ST3 kan dat niet omdat Stromer de leidingen zodanig kort heeft afgeknipt dat bij het omwisselen 1 leiding te kort is. Dat is knudde.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie