Motor versus Stromer: overeenkomsten en verschillen

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Gewoon even nieuwe leiding plaatsen.
Zal uurtje werk zijn denk ik en kosten voor een nieuwe leiding + paar ml remolie. Is geen ingewikkelde klus voor een ervaren FM.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Daniel1975 schreef: 28 mei 2019, 21:34 Ik kan ook zonder voorvering met het achterwiel los van de grond remmen. Dat zegt niet heel veel over het remvermogen, maar meer over je fietsvaardigheid en rem-controle. Optimale remweg is nog steeds met beide wielen aan de grond. Geeft je ook maximale controle. Probeer maar eens een noodstop te maken met A. voorrem, B. achterrem, C. beide remmen. Ik weet het antwoord ;)
Zonder vering is het zelfs makkelijker. Het achterwiel kan geen kant op omdat alle energie, die anders voor een groot deel in de vering kruipt, de achterkant optilt (draaimoment). De voorvering houd niet enkel het voorwiel beter tegen de grond maar ook het achterwiel = meer remvermogen EN controle (vooral als de condities slechter worden wordt het verschil groter).
Iedereen vind het normaal dat een motor of auto vooraan duikt bij hard remmen en de achterkant omhoog komt, zo is dat ook bij een fiets = energie en die moet ergens heen.
Daniel1975 schreef: 28 mei 2019, 21:34 Waar voor motorrijders de gemene valkuil zit bij een schrikreactie is de omgedraaide rem. Achter is voor.... zal bijna altijd goed gaan tot je in een reflexsituatie (logisch) in oude gewoonte vervalt
Motor : achter is rechter voet, rechterhand voorrem en linkerhand koppeling, ik vergis me hierin nooit. Rij met fietsen waarbij voorrem links is en op de andere rechts, nooit een probleem mee gehad, ook niet in een nood situatie. Eenmaal ik opstap is de knop omgedraaid. Dat dit niet voor iedereen zo is kan ik niet uitmaken.
Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en een verschillende remtechniek is ok, pas je rijstijl aan aan je techniek en vermogen om de techniek toe te passen en we leven samen nog lang en gelukkig.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

jjj schreef: 28 mei 2019, 19:31...Wat is eigenlijk de ideale minimale remweg bij 45 km/h op een Stromer?...
Ik ben ook benieuwd naar de resulaten uit de noodstop remtest, gedaan in de workshop speed pedelec beheersing. Hoeveel meter heeft een speed pedelec nodig in geval van een noodstop? Uiteraard is dat zelf binnen 5 minuten vanaf nu vast te stellen (ga naar buiten, pak je fiets, etc. etc.), maar als die resultaten er al zijn....

Even los van de tijd die een Stromer nodig heeft om van 45 km/uur tot stilstand te komen, je hebt voordat je in je remmen knijpt nog te maken met je reactietijd. Je reactietijd ligt ergens tussen de 0,2 sec en de 1,0 sec.

Als je 45 km/uur fietst, dan komt dat overeen met 45.000/3.600 m/sec = 12,5 m/sec. Stel je hebt een reactietijd van 0,3 sec, dan leg je in die 0,3 sec dus een afstand af van 0,3 x 12,5 = 3,75 meter. Die 3,75 meter moet je eigenlijk optellen bij de afstand uit remtest van de workshop speed pedelec beheersing.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Motor : achter is rechter voet, rechterhand voorrem en linkerhand koppeling, ik vergis me hierin nooit. Rij met fietsen waarbij voorrem links is en op de andere rechts, nooit een probleem mee gehad, ook niet in een nood situatie. Eenmaal ik opstap is de knop omgedraaid. Dat dit niet voor iedereen zo is kan ik niet uitmaken.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit niet bij iedereen zo simpel werkt. Ik moet er niet aan denken om verschillende fietsen te rijden met verschillende remmontage links/rechts.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 30 mei 2019, 05:25 Ik ben ook benieuwd naar de resulaten uit de noodstop remtest, gedaan in de workshop speed pedelec beheersing. Hoeveel meter heeft een speed pedelec nodig in geval van een noodstop?

We hebben geen echte noodstop gedaan maar gecontroleerd, flink hard geremd. We hebben ook geen remweg gemeten.
Henry schreef: 30 mei 2019, 05:25Even los van de tijd die een Stromer nodig heeft om van 45 km/uur tot stilstand te komen, je hebt voordat je in je remmen knijpt nog te maken met je reactietijd. Je reactietijd ligt ergens tussen de 0,2 sec en de 1,0 sec.

Volgens de cursus leider heeft Jos Verstappen een reactietijd van 0,78s, ik gok niet dat wij het beter zullen doen. Let op: die reactie tijd moet je niet meten als je relaxed bent en weet dat er zometeen een reactie niet volgen! Je moet die meteen als je in druk verkeer rondrijdt, vanaf het moment dat iets engs gebeurt tot het moment dat je in de remmen aan het knijpen bent.
Henry schreef: 30 mei 2019, 05:25 Als je 45 km/uur fietst, dan komt dat overeen met 45.000/3.600 m/sec = 12,5 m/sec. Stel je hebt een reactietijd van 0,3 sec, dan leg je in die 0,3 sec dus een afstand af van 0,3 x 12,5 = 3,75 meter. Die 3,75 meter moet je eigenlijk optellen bij de afstand uit remtest van de workshop speed pedelec beheersing.
Ga er maar gerust vanuit dat je zo'n 12,5-20m tent afgelegd voordat je aan het remmen bent. Die afstand moet je niet eigenlijk bij de rem afstand optellen maar die moet er absoluut bij!

Ander dingetje: auto's en zelfs vrachtauto's hebben een veel kortere remweg dan wij, dus als je op een paar meter afstand rijdt en de bestuurder laat een peuk of kopje koffie in zijn schoot vallen (of een andere reden waarom ineens vol in de ankers gegaan wordt) dan ben je de sjaak.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik heb op een rustige weg (ondergrond beton) een rem test gedaan (enkel voorrem), 1 enkele keer wegens tijdgebrek dus geen min of max afstanden (heb je ook niet in een noodsituatie) en reactietijd/afstand niet inbegrepen. Bruto gewicht ongeveer 125 kg waarvan 30 kg fiets. Een minder zware rijder kan hier nog wel wat afknabbelen, een zwaardere rijder zal wat moeten toegeven. Snelheid op het display 47km/h, remweg 9,8 meter en rem tijd ongeveer 2 sec. Laat ons zeggen dat 10 meter in droge omstandigheden en een goede ondergrond (met mijn gewicht) haalbaar is. Het zal wel lukken op 9,5 m maar ook een keer 10,5 m zijn. Lijkt niet veel maar is wel 10% verschil. Ik wil het wel eens herhalen icm achterrem en ook met een andere fiets en op een andere ondergrond (asfalt) als "Mr. tijd" nog eens langskomt.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Dank! Das best een serieus lange afstand!
Goed om rekening mee re houden.

Ps mr tijd komt nooit langs; je kan beter wachten op miss prioriteit. Maakt het leven een stuk simpeler 😇
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

mboelis schreef: 28 mei 2019, 22:40 Ik heb mijn FM gevraagd vorige week de remleidingen om te draaien zodat ik rechts de voorrem bedien. Bij de ST3 kan dat niet omdat Stromer de leidingen zodanig kort heeft afgeknipt dat bij het omwisselen 1 leiding te kort is. Dat is knudde.
Mijn fiets werd gisteren geleverd. Kort toertje gedaan, vond het remgedrag vreemd maar niet verder bij stilgestaan. Vandaag wilde ik mijn remmen 'inremmen'. Ik rem af volle kracht op voorrem (linker hendel) en achterwiel begint te slippen.
Mijn stromer had dus omgekeerde remmen. Ik ben onmiddellijk teruggegaan en mijn FM heeft dit in 10 min voor mij verwisseld. Maar het is een ST3 en het kan dus duidelijk wel omgedraaid worden voor de motorrijders. Mij leek het levensgevaarlijk met voorrem rechts, maar bij jullie is dat dus net jullie gewoonte.
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bram Roose schreef: 08 jun 2019, 19:11 Mijn fiets werd gisteren geleverd. Kort toertje gedaan, vond het remgedrag vreemd maar niet verder bij stilgestaan. Vandaag wilde ik mijn remmen 'inremmen'. Ik rem af volle kracht op voorrem (linker hendel) en achterwiel begint te slippen.
Mijn stromer had dus omgekeerde remmen. Ik ben onmiddellijk teruggegaan en mijn FM heeft dit in 10 min voor mij verwisseld. Maar het is een ST3 en het kan dus duidelijk wel omgedraaid worden voor de motorrijders. Mij leek het levensgevaarlijk met voorrem rechts, maar bij jullie is dat dus net jullie gewoonte.
Mag je bij zijn dat je de achterrem niet wilde in remmen...
Ik maak er een gewoonte van als ik een andere (onbekende) fiets neem ik 1st check welke rem waar zit. Na de check de knop omdraaien en de rest gaat automatisch.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb sinds anderhalve week een andere (gewone) fiets om de kinderen naar school te brengen, bij deze fiets valt me op dat de voorrem rechts zit. Omdat ik dit niet gewend ben heb ik vanochtend even bij de plaatselijke FM nagevraagd wat nu eigenlijk standaard is voor fietsen.
Zijn antwoord is dat dit ivm Europese wetgeving veranderd is en dat de voorrem tegenwoordig rechts zit. Dit verklaard waarschijnlijk ook waarom de remmen van Bram Roose ook zo zitten.

Voor motorrijders is dit goed nieuws: het lijkt erop dat deze problemen over een paar jaar niet meer bestaan :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie