Werkplek laadplek

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

jjj schreef: 18 mei 2019, 12:02 Niet eens; je kunt in Nederland de fase en nul niet op de juiste plaats aansluiten omdat de stekker omkeerbaar is. Ik heb voldoende apparaten meegemaakt waarbij je de "kon voelen" dat er op de behuizing stroom stond. Denk aan bijvoorbeeld broodroosters met een metalen buitenkant. Draaide je de stekker om dan was het probleem opgelost.
Tegen een fout aangesloten apparaat helpt niks, maar daar moet je de stekker niet de schuld van geven. Blijkbaar maakt in zo'n apparaat de fase of nul aansluiting contact met de metalen buitenkant, dat mag beide niet voorkomen. Los daarvan moeten aparaten met een metalen buitenkant een randaarde hebben, zodat *als* fase of nul met de buitenkant kortgesloten raakt die spanning gelijk naar aarde afvloeit (en in geval van aardlekschakelaar dat ding eruit klapt).
jjj schreef: 18 mei 2019, 12:02 Mooi systeem van de Engelsen; Wat betreft het insteken zijn ze even veiling;
Nee: de aarde pin is langer en daarmee gaan de fase en nul gaten open. Je kunt er dus geen breinaald in steken en daarmee stroom krijgen.
jjj schreef: 18 mei 2019, 12:02 maar omdat je de Belgische stekker niet kan omdraaien kun je fase en de nul ook niet omdraaien. Dat dat voor de dubbel geïsoleerde apparaten niet meer van belang is prettig; voor lampen (mochten ze een geaarde stekker hebben) is het wel weer fijn; je kan de fase immers op de het diepliggende contact leggen en de nul (met aardpotentiaal) op de buitenste rand. Helaas zijn er weinig lampen met een geaarde stekker :ck: :-(
Ik heb de indruk dat je fase en nul als + en - ziet, maar dan heb je het concept van wisselspanning nog niet helemaal begrepen :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

FreddyH schreef: 18 mei 2019, 13:08 Ik heb de indruk dat je fase en nul als + en - ziet, maar dan heb je het concept van wisselspanning nog niet helemaal begrepen :bn:
ik schiet in de lach. Heb voordat ik informatica ging studeren eerst 4 jaar elektronica gestudeerd waarbij elektrotechniek een onderdeel van is. Laatste reactie van mij hier over dit onderwerp (immers Stromer forum) want er word of mijn deskundigheid getwijfeld; dus laat me even uit mijn tent lokken. De nul heeft aardpotentiaal de fase niet. Allen bij dubbel geïsoleerde apparaten maakt het aansluiten niet uit.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Welk type stekker je ook gebruikt, er wordt bij het insteken van de stekker altijd eerst contact gemaakt met de aarde, dan pas met de fase en nul, dat is het hele idee naar veiligheid. Welk van die 2 de fase of nul is maakt niet uit. Is er verlies (fout in het apparaat) zal de diff zijn werk doen of als de nul aan aarde hangt en de diff valt niet uit zal het apparaat niet werken omdat de kring, door de interne fout, onderbroken is. Of je die stekker nu omdraait of niet maakt niet uit. Je krijgt 1 van de 2 eerder vermelde situaties, of de diff schakelt je hele kring uit, en daarbij alle verbruikers in die kring, of dat bepaald apparaat werkt niet.
Postman
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mei 2019, 19:48
Locatie: Beilen

Zo kan het ook :mrgreen:
D510793B-B9F1-4EBD-AA91-D7BCFAFD188F.jpeg
D510793B-B9F1-4EBD-AA91-D7BCFAFD188F.jpeg (2.87 MiB) 3495 keer bekeken
:D St3 met bodyfloat en 900+wh accu :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kijk aan, daar mogen veel werkgevers een voorbeeld aan nemen. Keurig! (En mag nu alweer worden uitgebreid zie ik.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Staat wel erg krap op elkaar.
Bij ons is de fietsenstalling ook uitgebreid en nu ook met vakken voor e-bikes (al gauw oplopend tot een stuk of 30). Dit mede omdat wij gebruik maken van 10-20 fietsen van e-bike-to-go op station Utrecht. Voor iedereen een stopcontact, voldoende ruimte. Zal eens een foto maken.
Erg blij mee want in de oude stalling stonden gewone fietsen voor de stopcontacten en was er gewoon te weinig ruimte.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

De bedoelingen zijn zeker in de goede richting al vind ik het niet handig dat laders op de grond moeten liggen of op een plank zonder richel waar de snel af kunnen vallen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Heel wat mensen zouden nét blij zijn met zo'n infrastructuur en faciliteiten : de luxe van de fiets binnen te kunnen / mogen zetten én bovendien de mogelijkheid om hem op het werk te laden ... lijkt misschien evident, maar dat stelt niet elke werkgever ter beschikking hoor.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Postman
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mei 2019, 19:48
Locatie: Beilen

Tsja, het kan altijd beter, maar deze staan in een verwarmde kelder :ay en de stroom komt uit het plafond... en voor heen en terug kan ik zonder lader 😉. Nu moest ik nog ergens heen, en dan vind ik een volle accu wel fijn🙄

Btw voor mij is de lader op de grond prima. Dat ligt ie thuis ook. Kan ie ook niet vallen...
:D St3 met bodyfloat en 900+wh accu :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 12 jul 2019, 19:30 Heel wat mensen zouden nét blij zijn met zo'n infrastructuur en faciliteiten
Exact.

Het is mensen helaas eigen om meteen te gaan zeuren over meer en beter. E-bikes/SP's zijn hard in opkomst. Elke werkgever die laat zien hier rekening mee te willen houden door dit te faciliteren, of het nu houtje-touwtje is of totaal perfect ingericht (dat is niet gratis mensen!), verdient van mij een pluim voor intentie en effort.

We lezen hier ook berichten van mensen wier werkgever het glashard verbiedt om überhaupt een e-bike accu op het werk op te laden. Zo kan het dus ook...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie