Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Lomito

Het kabinet heeft besloten om de energiebelasting op gas niet drastisch te verhogen zoals het eerst van plan was. https://www.ad.nl/politiek/kabinet-alle ... ~afb08ed4/

Het oorspronkelijke plan, zoals ook hier eerder beschreven, van Diederik Samson was om de gasprijs versneld te verhogen en tegelijk de stroomprijs ongeveer evenredig te laten dalen zodat het aantrekkelijk wordt om over te stappen op een dure warmtepomp en zo het gebruik van goedkope gasketels te ontmoedigen.

Het argument om er van af te zien is dat deze maatregel vooral huishoudens aan de onderkant van de maatschappij hard zal raken... zoals ik ook betoogd heb. Maar er zit meer achter. Het hele Nederlandse klimaatbeleid wordt gefinancierd via de energierekening van burgers, alleen al het SER Energieakkoord van 2013 zorgt voor een verhoging van zo'n € 700 per jaar per huishouden. Dat is bovenop de bestaande energiebelasting (denk niet dat de overheid dat stukje inkomen gaat weggeven).

Door nu de gasprijs via energiebelasting drastisch te verhogen en tegelijk de stroomprijs drastisch te verlagen zaagt de overheid een belangrijke poot weg onder het eigen klimaatbeleid. Want we verbruiken met z'n allen meer stroom en minder gas: huizen worden energiezuiniger, gasketels worden vervangen door zuiniger exemplaren en tegelijk hebben we steeds meer elektrische apparaten in huis en stappen we ook vaker over op elektrisch vervoer.

Gevolg hiervan is dat ondanks de verhoging van de belasting op gas de totale opbrengst hiervan daalt, zie de Laffer-curve, zodat de financiering van het Klimaatbeleid uiteindelijk opgebracht zal moeten worden uit de energiebelasting op stroom maar die wilde men in het plan Samson juist drastisch verlagen... Onhoudbaar en onbetaalbaar.

Wat men nu wél gaat doen is de kool en de geit sparen. De gasprijs wordt niet drastisch verhoogd maar slechts geleidelijk. Zo hoeft de stroomprijs niet drastisch verlaagd te worden en kan deze zelfs geleidelijk opgevoerd worden. Dan kan de regering stellen dat de gasprijs jaarlijks met 5 eurocent per m³ aardgas verhoogd wordt en de stroomprijs slechts met 1 eurocent per kWh verhoogd wordt. Als je weet dat 1 m³ aardgas in energetische zin ongeveer gelijk is aan 9 kWh dan is de werkelijke prijsverhoging voor gas 0,55 eurocent per kWh en voor stroom bijna twee keer zo hoog met 1,00 eurocent per kWh...

Enfin... aan het einde van het artikel wordt nog vermeld dat snorfietsen met benzinemotor verboden gaan worden, daar worden we dan weer wel erg blij van. Kunnen we eindelijk zonder stank en herrie op ons geliefde fietspad rijden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor de update. Dankzij jou hoef ik de berichtgeving hierover niet via andere media te volgen. Als bewoner van een huurhuis met weinig tot geen invloed op wat er aan apparatuur in mijn huis wordt geïnstalleerd (+ een HR ketel op gas die pas 4 jaar oud is) is dit toch weer goed nieuws, zij het enkel financieel en niet klimaat-technisch, en op korte termijn dan :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 05 okt 2018, 10:18 Dank voor de update. Dankzij jou hoef ik de berichtgeving hierover niet via andere media te volgen. Als bewoner van een huurhuis met weinig tot geen invloed op wat er aan apparatuur in mijn huis wordt geïnstalleerd (+ een HR ketel op gas die pas 4 jaar oud is) is dit toch weer goed nieuws, zij het enkel financieel en niet klimaat-technisch, en op korte termijn dan :bu:
Nou... dan heb je de essentie niet goed begrepen denk ik.

Oorspronkelijk plan van Diederik Samson:
- gasprijs ineens VERHOOGD van 60 naar 80 eurocent per kuub en elk jaar er 2 eurocent bovenop EN
- stroomprijs ineens VERLAAGD van 22 naar 15 eurocent per kWh en elk jaar er 1 eurocent bovenop

Voor een gemiddeld huishouden met 1500m³ gasverbruik en 3500 kWh stroomverbruik komt dit over 5 jaar neer op een prijsverhoging van 1500x0,30 MINUS 3500x0,02 = 380 euro op de jaarlijkse energierekening.

Maar nu gaat dat plan niet door (vanwege de onmogelijkheid om dan het benodigde geld binnen te harken voor het klimaatbeleid) en dan ziet de energierekening er over 5 jaar als volgt uit:
- gasprijs VERHOOGD van 60 naar 80 eurocent per kuub (4 jaar lang 5 eurocent er bovenop) EN
- stroomprijs VERHOOGD van 22 naar 27 eurocent per kWh (5 jaar lang elk jaar 1 eurocent er bovenop)

Voor datzelfde huishouden komt de energierekening dan 1500x0,20 PLUS 3500x0,05 = 475 euro per jaar duurder uit. Zo zie je hoe je compleet op het verkeerde been gezet wordt en dat was precies de bedoeling van deze voorbereide actie!!!

Het probleem is dat onze overheid niet langer voor en door de bevolking is maar een zelfstandig lichaam geworden is dat de burgers bedriegt en financieel uitknijpt.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Voor datzelfde huishouden komt de energierekening dan 1500x0,20 PLUS 3500x0,05 = 475 euro per jaar duurder uit. Zo zie je hoe je compleet op het verkeerde been gezet wordt en dat was precies de bedoeling van deze voorbereide actie!!!
475 => Na 5 jaar …

na 1 jaar 110
na 2 jaar 220
na 3 jaar 330
na 4 jaar 440


Wat niets afdoet aan de strekking van het verhaal dat we de komende jaren veel meer aan onze energie rekening kwijt gaan zijn.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito schreef: 05 okt 2018, 13:58 Het probleem is dat onze overheid niet langer voor en door de bevolking is maar een zelfstandig lichaam geworden is dat de burgers bedriegt en financieel uitknijpt.
Ondanks alle tekortkomingen van het huidige kabinet (heb je een uurtje.....) houden ze het huishoudboekje tenminste nog een klein beetje op orde. Als je sommige plannen van de PvdA of GL zag kon je direct al zien dat dan het begrotingstekort nóg groter zou worden.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Kwestie van zorgen dus dat je je energieverbruik omlaag brengt en voila, niets aan de hand ;-)

Op zich heb ik er ook helemaal niets tegen om flink belasting te betalen, mits daar een een goed systeem tegenover staat.
Dus het niet instorten van bruggen waar ik overheen rijd, de vergoeding van eventuele medische behandelingen waar ik (of gezin) tegenaan ga lopen, een sociaal vangnet, etc....
Gelukkig is dat in Nederland nog steeds heel behoorlijk geregeld. Daarentegen is de regering de laatste 10 jaar al flink bezig om de multinationals niets in de weg te leggen om steeds meer macht en geld uit een samenleving naar zich toe te trekken, zonder dat daar iets tegenover staat (behalve een op een biervieltje doorgerekende werkgelegenheid en geldstroom).
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Louis_ST2 schreef: 05 okt 2018, 14:25 na 1 jaar 110
na 2 jaar 220
na 3 jaar 330
na 4 jaar 440
Wat niets afdoet aan de strekking van het verhaal dat we de komende jaren veel meer aan onze energie rekening kwijt gaan zijn.
1e jaar 1500x0,00 + 3500x0,01 = 35 euro (gas was pas over een jaar duurder gemaakt)
2e jaar 1500x0,05 + 3500x0,02 = 145 euro
3e jaar 1500x0,10 + 3500x0,03 = 255 euro
4e jaar 1500x0,15 + 3500x0,04 = 365 euro
5e jaar 1500x0,20 + 3500x0,05 = 475 euro

Dat we meer gaan betalen voor energie is nauwelijks een verrassing te noemen, wel kwalijk is dat er een toneelstukje wordt opgevoerd om de valse suggestie te wekken dat je eerst wel maar dan toch niet méér gaat betalen. De reactie van Stromeur toont aan dat het werkt.
Wiebe schreef: 06 okt 2018, 10:25 Kwestie van zorgen dus dat je je energieverbruik omlaag brengt en voila, niets aan de hand ;-)
Dat is waar en dat is ook wat ik hier promoot, het is zelfs mogelijk om met relatief goedkope maatregelen het energieverbruik flink te verlagen.

Dat er niets aan de hand is ben ik niet met je eens. Er wordt een enorme geldstroom op gang gebracht via de energierekening van burgers via het machtsmonopolie van de overheid naar grote bedrijven/banken die investeren in duurzame energie. Helaas is die energie niet duurzaam en is het maatschappelijk nut niet bestaand: een niet-bestaand probleem niet oplossen. Die maatschappelijke middelen kunnen ook ingezet worden om onderzoek te doen naar nieuwe generatie kerncentrales in plaats van dat publieke geld letterlijk te verbranden in kolencentrales.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

In Arcen vandaag voor de 84e keer dit jaar de 25 graden gehaald. Hoor ik iemand nog klagen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 06 okt 2018, 14:07 De reactie van Stromeur toont aan dat het werkt.
:oops:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Daniel1975 schreef: 06 okt 2018, 20:01 In Arcen vandaag voor de 84e keer dit jaar de 25 graden gehaald. Hoor ik iemand nog klagen? :mrgreen:
Volgens de weermannen is het niet bijzonder, dergelijk warm weer komt in de herfst wel vaker voor. Klagen over dit weer doen we uiteraard helemaal niet. Van mij mag het 6 maanden per jaar dit weer zijn.
Plaats reactie