Geveerde voorvork

Papui
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:53

Allen,

Door een nieuw leaseplan dat het werk op poten heeft gezet ben ik aan het kijken naar een stromer ST1X. De kilometers per dag zijn ±60km dus was aan het kijken naar een 814Wh batterij om toch een hogere actieradius te bekomen.

Via het leaseplan hebben we verschillende keuzes voorgesteld gekregen en één daarvan was de specialized vado 6.0 met een geveerde voorvork. De ST1X heeft daarentegen een vaste voorvork en ik vroeg me af of jullie als trouwe gebruikers van de ST1X iets missen van vering bij deze snelheden?

De dealer gaf eventueel 2 extra opties om te bekijken. Ofwel een duurdere geveerde voorvork waarbij ik net boven de limiet zit die we hebben vanuit het werk, ofwel een geveerde zadelpen die toch nog genoeg kost maar toch nog een pak onder de geveerde voorvork ligt.

Zijn deze investeringen het waard of missen jullie dit niet?
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Papui,

namens vele vele Stromer bereiders durf ik direct de BodyFloat zadelvering onverkort aan te bevelen. Een topper en met 60 km iedere dag vind je lichaam deze investering echt waard.
Mocht er nog financiële ruimte zijn zou je ook eens kunnen kijken naar een geveerde stuurpen (Redshift Shockstop).

En de combinatie is echt door vele Stromers op dit moment in gebruik.
Niets ten nadele van de geveerde voorvork maar da's echt serieus geld.....

Over serieus gesproken: als jij 60 km per dag wil doen lukt dat alleen met opladen op het werk als je even lekker door wilt trappen. 60 km is prima te doen met een 814 accu maar dan heb je NIET een volle ondersteuning.
Stromer ze,
Reinout
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Geen ervaring met vering hier en momenteel ook niet echt nodig. Het is ook superafhankelijk van de wegkwaliteit op je route natuurlijk. Hoewel mijn (auto) ervaringen met belgisch wegdek zeggen dat het daar geen overbodige luxe is 😉.

Die 300 euro voor de bf vind ik toch ook wel serieus geld wat ik mij niet in eerste instantie kon/wilde veroorloven.

En voor mij geld nu dus ook gewoon: ignorance is bliss, dus ik stuiter nog maar ff door op mijn standaard zadelpen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Papui, de ST1x kan ik van harte aanbevelen. Zoals al gemeld zal het met de 814 accu onder niet al te ongunstige omstandigheden wel haalbaar zijn om 60 km op een volle accu te fietsen met maximale ondersteuning. Maar bij meer wind tegen, veel stoppen en optrekken of serieuze heuvels zal het (te) krap worden. Mijn ervaring is dat de accu dan (zeker met kouder weer) na ongeveer 50 km leeg geraakt. Opladen op het werk zal dan dus vaker nodig zijn.

Op mijn ST1x ben ik aanvankelijk begonnen zonder de geveerde zadelpen (bodyfloat) en zonder de geveerde stuurpen (Redshift Shockstop). De fiets reed zo prima maar het comfortgevoel laat zich het best omschrijven als ‘sportief en hard’.

Na enige tijd alsnog gekozen voor de bodyfloat en shockstop en die zou ik nu echt niet meer willen missen! Het rijcomfort en rijplezier zijn enorm toegenomen. Ik kan beide onderdelen van harte aanbevelen. Ik heb gekozen voor de 30 graden stuurpen van Redshift en dat heeft als bijkomend voordeel dat mijn stuur wat hoger is gekomen. Daardoor een iets meer rechtop zithouding, die ik ook prefereer.
Bijkomend voordeel is dat deze comfortverhogende onderdelen onderhoudsvrij zijn. Een geveerde voorvork vraagt regelmatig (en vaak prijzig) onderhoud.
Veel succes bij uw keuzeproces.
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Papui,
60 Km met de 814 Wh batterij zal misschien lukken met windstil weer of wind in de rug. Tenzij je niet in stand 3 wilt Stromeren. Zelf rij ik 25 Km enkele reis, stand 3, zwaarste verzet en gaan, en vandaag bij flinke tegenwind had ik nog 30% over op het werk, dus laden op het werk. Dus altijd mijn oplader mee.

Vanaf het begin de Bodyfloat en Shockstop erop en geen spijt van gehad. Wanneer je het geld ervoor over hebt zeg ik doen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Vraag een testrit aan bij de fietsenmaker, en leg de weg naar je werk af. Dan kan je voor jezelf uitmaken of je die vering nodig hebt.
Ik heb gisteren mijn fiets besteld, ik vond dat de testfiets erg comfortabel reed, maar ik rijd anders ook altijd op koersfietsen, en mijn vorige speedbike was ook een koersfiets op 28 mm bandjes zonder vering.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Papui schreef: 31 jan 2018, 17:32 Door een nieuw leaseplan dat het werk op poten heeft gezet ben ik aan het kijken naar een stromer ST1X. De kilometers per dag zijn ±60km dus was aan het kijken naar een 814Wh batterij om toch een hogere actieradius te bekomen.
Mooi leaseplan! Ik snap dat je daar gebruik van wil gaan maken. :ay

Ik sluit me m.b.t. de actieradius aan bij de vorige posters: houd rekening met bijladen op je werk wanneer je 60km op volledige ondersteuning wil gaan rijden. Met een 983Wh accu heb je al meer kans dat je 60km op één lading redt, al blijft dit natuurlijk wel afhankelijk van factoren zoals jouw eigen gewicht, gewicht van je bagage, snelheid, wind, hoogteverschillen, kwaliteit wegdek, frequentie remmen en optrekken, buitentemperatuur etc.
Papui schreef: 31 jan 2018, 17:32 De ST1X heeft daarentegen een vaste voorvork en ik vroeg me af of jullie als trouwe gebruikers van de ST1X iets missen van vering bij deze snelheden?
Hangt er vanaf hoeveel luxe je gewend bent. Ik denk dat bijna iedereen die gratis zou mogen kiezen tussen wel of geen voorvering op de Stromer zal kiezen voor wel, maar die keus kost een klap geld, want de Suntour voorvork die Stromer aanbiedt voor de ST1 X is met ca. 650 euro echt zéér overpriced! Maar lekker rijdt het wel! Zo lekker dat ik hem ook heb laten overzetten van de ST1 X naar de ST2 S die ik later heb aangeschaft.

Ik heb gekozen voor een geveerde voorvork op mijn ST1 X, omdat ik RSI aan beide polsen heb gehad en dat met 30km enkele reis (zelfde afstand als jij dus) niet echt lekker meer reed. Toen ik deze voorvork kocht, was ik nog niet op de hoogte van een zeer schappelijk geprijsd en inmiddels massaal toegepast alternatief, en dat is dus de Redshift Shockstop geveerde stuurpen. Dan ben je voor rond de 170 euro klaar.

Hieronder vind je het topic over de geveerde voorvork:
viewtopic.php?f=8&t=5

Hieronder vind je het topic over de Redshift Shockstop:
viewtopic.php?f=9&t=117
Papui schreef: 31 jan 2018, 17:32 De dealer gaf eventueel 2 extra opties om te bekijken. Ofwel een duurdere geveerde voorvork waarbij ik net boven de limiet zit die we hebben vanuit het werk, ofwel een geveerde zadelpen die toch nog genoeg kost maar toch nog een pak onder de geveerde voorvork ligt.
Ik verkeer in de luxe positie dat ik allebei heb: een geveerde voorvork (Suntour/Stromer) en een superdeluxe geveerde zadelpen (BodyFloat). Daarmee is mijn Stromer dus eigenlijk een "fully" geworden en omdat beide tot in de puntjes kunnen worden ingesteld rijdt mijn Stromer echt hemels.

Voorvering en achtervering kun je echter niet zomaar tegen elkaar uitruilen. Voorvering werkt vooral op je polsen, armen en schouders, achter/zadelpenvering werkt vooral op je achterwerk en (lage) rug.

De BodyFloat is zo'n beetje de duurste optie onder de zadelpen veringen. Er zijn ook goedkopere alternatieven, zoals zadelpennen van Cane Creek en Suntour. Dit is wel een leuk topic om even door te lezen:

viewtopic.php?f=9&t=110
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 31 jan 2018, 22:44 Er zijn ook goedkopere alternatieven, zoals zadelpennen van Cane Creek en Suntour.
Of de G1 by.Schulz. Ik ben daar heel tevreden mee.
Papui
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:53

Veel stof gekregen om over na te denken. Dank je wel voor de andere topics, deze heb ik met veel interesse gelezen. De geveerde voorvork is al geen optie meer. We gaan dus voor een geveerde zadelpen en stuurpen.

Voor de stuurpen is het al vrij snel duidelijk. dit gaat de Redshift Shockstop worden. De zadelpen is nog een moeilijke, ondanks ik heel veel lees dat de BodyFloat echt wel de top van de top is vind ik dit nog steeds veel geld. Maar langs de andere kant is dit amper merkbaar aan het maandelijks lease-bedrag.

Ik dank jullie allen ook voor de reacties over de batterij. Er al dus een goed set tassen bijgekocht moeten worden voor de lader in mee te nemen.
Aansluitend nog even een andere vraag, er is nog een zwaardere batterij in optie voor de STX dacht ik. Zit er buiten de af te leggen km nog een verschil in het rijden met een 600Wh of 900Wh batterij?
Kan het koppel misschien makkelijker bereikt worden met een zwaardere batterij, of kan het koppel misschien langer gehouden worden met een zwaardere batterij, ...?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Je gaat langer met meer ondersteuning kunnen rijden, dat is alles. Vanaf een bepaald % lading gaat de Stromer ook iets minder ondersteunen, dat punt stel je uit. Maar je gaat niet sneller rijden met een 980 dan een 630 Watt batterij, totdat die laatste (bijna leeg is)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie