Losgeraakte cassette kransjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Gisterochtend tijdens het fietsen trapte ik van het ene op het andere moment "vierkant". De ketting leek vast te lopen en door te slaan tegelijk. Het was nog pikkedonker en kon niet zien wat er aan de hand was.
Ik fietste op dat moment in de hoogste versnelling. Een versnelling lager gekozen en de ketting "liep" weer. Weliswaar met een licht schurend geluid. Ben in ieder geval op mijn werk aangekomen.

Ik kon niets vreemds ontdekken rond de ketting. Ik hield het dan maar op een versleten krans (de kleinste uiteraard). Ik heb er dan ook exact 5000 km op zitten, dus dat is dan een reële mogelijkheid. Ik had echter nog niet het doortrappen meegemaakt (eerste aankondiging van slijtage) en het schurend geluid past daar ook niet bij.

Die middag naar de fietsenmaker. Wat bleek: de "borg-ring" die de kransjes bij elkaar houdt was losgekomen. De kransjes zaten los rond de as. De kleinste krans was daardoor zover naar buiten gaan staan, dat het niet meer binnen het bereik van de derailleur viel.
Wel verbazingwekkend dat zo'n borgring los kan schieten en de kransjes dan dus los komen te zitten. De fietsenmaker heeft de zaak netjes weer aangedraaid en een kwartiertje later kon ik mijn rit weer voortzetten.

Wel even goed de tanden van de kleinste krans kunnen bekijken. Die waren toch wel een goed eind op. Ik ga er toch nog maar even mee doorfietsen, zodat de nieuwe kransen zo min mogelijk van de resterende winter mee hoeven te krijgen.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Pieter, dat heb ik wel gehad bij mijn vorige fiets (Flyer tour RS) maar gelukkig niet bij mijn Stromer.
Was trouwens wel.gelijk een mooi moment om dat ene 11-kransje te wisselen voor een verse.

Stromer ze, reinout
Lomito

ik heb die panne ook een keer gehad, bij mij liep de cassette vast door die losgetrilde moer. Op de BOOST-functie teruggereden en de volgende morgen bij de FM in 15 minuten gefixt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pieter schreef: 10 jan 2018, 08:44 Wel verbazingwekkend dat zo'n borgring los kan schieten en de kransjes dan dus los komen te zitten. De fietsenmaker heeft de zaak netjes weer aangedraaid en een kwartiertje later kon ik mijn rit weer voortzetten.
Lijkt me één van de zaken die door de dealer bij elke onderhoudsbeurt moeten worden nagelopen. Ik heb het inderdaad al vaker gehoord. Het komt niet mega-veel voor, maar daar heb je weinig aan als het jouw Stromer gebeurt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie