Breed stuur

Plaats reactie
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Hallo
Ik moet toch wel wennen aan het brede stuur!
Hoort dit bij een pedelec?
In korten of ander stuur kopen?

Groet
Jeroen
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Waarvan heb je precies last?
Onderzoek eens wat de brede armhouding en houding van delen van je armen, polsen handen voor je betekent tov. je bouw en wat je gewend was op eerdere fietsen.

Zelf kon ik niet wennen aan de rechte vorm door verdraaien van de polsen. Heb het stuur vervangen.
Je kunt hierover wat lezen bij sweptback stuur.
Bij de foto's van de nieuwe winkel in Herveld vind je een aangepast stuur op een ST1x.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jgense schreef: 22 dec 2017, 09:22 Hallo
Ik moet toch wel wennen aan het brede stuur!
Hoort dit bij een pedelec?
In korten of ander stuur kopen?
Nee hoor, dit hoort niet bij een speed pedelec. Het is gewoon de keus van Stromer om de bike een MTB-achtige look te geven. Je kunt het stuur inkorten, maar als je dit niet eerder hebt gedaan raad ik je dat niet aan. Je moet namelijk wel weten wat je doet.

Je kunt je stuur ook vervangen door een stuur dat beter past bij jouw zithouding. Dit wordt regelmatig door Stromeraars gedaan. Korter MTB stuur, MTB stuur met meer backsweep, standaard fietsstuur; er is veel mogelijk. Bij mijn dealer staat als voorbeeld een "normaal" fietsstuur met een in hoek verstelbare stuurpen voor meer comfort:

Ander stuur Stromer.jpg
Ander stuur Stromer.jpg (3.73 MiB) 4640 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

atb stuur is niet erg maar moet wel beetje gelijk zijn aan schouderbreedte....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan wordt het inkorten of een ander stuur kopen.

Het Stromer stuur is trouwens al relatief smal. De mijne is 60cm, ik heb een ST2 S maat S. Misschien dat de grotere frames een iets breder stuur hebben. (Ze hebben in ieder geval wel een langere stuurpen heb ik gezien.)

Stuur op schouderbreedte is trouwens zo jaren zeros. "Wider is better" is tegenwoordig het credo voor MTB sturen. Dat heeft te maken met de wendbaarheid. De meeste MTB sturen zijn tegenwoordig 850mm of nog breder. Smallere MTB sturen zijn daarom best moeilijk te vinden, je mag al blij zijn als je er eentje van 70mm breed tegen komt.

Niet dat dat ook maar iets uit maakt, het gaat erom dat jij lekker op je Stromer zit en offroad of downhillen zul je er toch niet mee gaan doen hoop ik. Meet je stuur eens op. Als het jouwe meer dan 60cm is, dan kun je je dealer misschien ook vragen om een 60mm Stromer stuur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Persoonlijk heb ik er geen last van, integendeel. Ik lees in je andere draad dat we even groot zijn, en ik heb ook de 20 inch.
Deze week ben ik door een navigatiefout mijnertwege een heel stuk moeten offroaden (was in 't militair domein verzeild) en toen was ik net blij met dat stuur.
In principe moet je stuur even breed zijn als je schouders zeggen ze, maar dat geldt vooral voor racefietsen. MTB's mogen gerust breder.
Ik lees dat je een trekkingfiets gewoon bent, die zitten inderdaad wel anders dan een Stromer. Is het niet zozeer de breedte waar je last van hebt maar eerder de vorm? Zit je normaal niet rechter op je trekkingfiets?
Je kan een ander stuur plaatsen zoals hier al is aangegeven, of het proberen gewoon te worden. Persoonlijk zou ik opteren voor het laatste.
Scheldelaan-Stromer
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

helemaal gewend aan stuur!
wel nog aan het denken aan een triathlon stuur maar wellicht onveilig?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het ligstuur / triathlonstuur is al eens aan bod gekomen op het forum. Ik denk dat je dit topic wel interessant vindt om even door te lezen, er staan ook foto's in:

viewtopic.php?f=9&t=114
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan S
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:26

Probeer eens de SpirGrips. (even googelen)
Dit vond ik de ideale oplossing voor de houding van je handen.
Schijnen nogal gewild te zijn want de levertijd was ongeveer een maand, bij Rose bikes.
Volgens mij komt deze oplossing ergens anders op dit forum ter sprake.
Plaats reactie