Proefritje 5km: wennen aan de zithouding

Plaats reactie
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Hallo

Net ff proefritje gemaakt met de Stromer ST1X, 5 km maar btw.
Fijn dat hele bekrachtiging erg eenvoudig werkt allemaal. 3 standen is genoeg.
Alles erg stabiel en merk meteen de bodyfloat (echt aanrader).
Wat ik wel vond is dat het stuur zo breed is, hoort dat?
Sowieso is het allemaal wennen qua ergonomie en zithouding etc.
Ik heb een trekkingfiets en het is de vraag of ik deze zo kan instelllen dat ik beetje hetzelfde zit als op de trekking fiets.
Veel verstelbaar is er niet....
Hebben andere mensen zich nog laten opmeten VOOR koop?
Ik ben 1.78 en heb de 20 inch gekozen, dit is ook prima maat btw!
Wat is ook mis is de cadansfrequentie in de display!

Groet
Jeroen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb geen bike-fitting gedaan voorafgaand aan de Stromer koop. Maar voor mij was de keus eenvoudig: ik ben een kleintje, dus ik heb de kleinste Stromer genomen.

Bike fitting heb ik eerder wel gedaan, toen ik een randonneur/vakantiefiets frame op maat heb laten maken. Als je je eigen maten niet goed kent, dan is dit inderdaad zeer aan te raden, hoewel je er uiteindelijk toch het beste achter komt tijdens de testritten of het werkelijke gebruik. En aangezien jij de juiste houding al hebt gevonden op je trekking-fiets, zou ik dit eens door je dealer laten opmeten en dan samen bekijken hoe je een vergelijkbare houding op de Stromer kunt aannemen.

Over het stuur heb ik je een reactie gegeven in je andere topic.

Wat je, naast het stuur, nog zou kunnen aanpassen is de positie van je zadel (meer naar voren of naar achteren en hoger of lager natuurlijk) en de lengte/hoek van de stuurpen. De standaard Stromer stuurpen is niet te verstellen, maar er zijn genoeg alternatieven op de markt.

Ik denk dat het met deze drie zaken - zadel, stuur, stuurpen- in combinatie met de juiste frame-maat wel moet lukken om de voor jou beste positie te bepalen. Misschien niet helemaal zoals je trekking-bike omdat de frame-geometrie van de Stromer waarschijnlijk anders is, maar er valt echt wel wat mee te vogelen.

Tip voor wat betreft de BodyFloat: de huidige BodyFloat heeft een setback. Er is een nieuw model in aantocht met geen/minder setback. Dus als je met de huidige BodyFloat het gevoel krijgt dat je te ver naar achteren zit, wacht dan met kopen tot het nieuwe model op de markt is.

De Stromer heeft geen cadansmeter aan boord. Vandaar dat je die (helaas) ook niet terugziet op de display.

Succes!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hallo jgense.
Na de testrit van enkele dagen op een ST1x kwam ik tot eenzelfde conclusie over het stuur van de Stromers. Op mijn vorige SP zat een tourstuur zonde MTB roots.
Voor bestelling heb ik gezocht naar geschikte sturen. Mijn dealer heeft hierbij ondersteund.
Ik ben 1.86 en heb een 22 Es. Bij aflevering is er direct een ander stuur met een lichte rise en 30 graden buiging op gezet. Bij de foto's van rockstop en eigen fietsen kun je zien hoe het er uitziet.

Bij de dealer in Herveld staat een Stromer met een mooi 40 graden stuur.
Mijn FM vertelde dat meer gebruikers een oplossing met een ander stuur hebben gezocht dus je reactie is niet vreemd. Op het forum staat nog niet veel geschreven over ervaring andere sturen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie