wat een gave racer

Plaats reactie
ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

Vandaag voor het eerst op mijn nieuwe st1x naar mijn werk geweest. wat een prachtige belevenis.
over een afstand van ongeveer 20 km naar het centrum van Utrecht ben ik met de stromer een stuk sneller, 30 minuten, dan met sportfiets of met de auto en ik heb er nog meer plezier in ook. de grijns is niet meer van min gezicht te krijgen.
wel heb ik een vraag uit pure onwetendheid.
ik kan zeggen dat ik een ervaren fietser ben, fiets ongeveer 8.000 km per jaar op sport- en racefiets en rijdt per jaar verschillende grote cyclos.
ik had verwacht dat ik op de stromer de 45 km/u op langere stukken zou redelijk relaxed zou gaan halen maar dat valt me nog niet helemaal mee. herkennen jullie dit of heb ik wellicht nog iets in te stellen in het menu (snelheid, remkracht, vermogen oid)? Is er een optimale instelling van de verschillende variabelen in dit menu? ik ben benieuwd
Lomito

Hallo Peter, met een ST1x is het inderdaad harder werken om 45 km/uur langere tijd vol te houden, met een ST2 en ST2s (Es) haal je die topsnelheid veel gemakkelijker. Of zoals Reinout-ST1x het beschrijft: de ST1x is een werkpaard en de Es een luxe paard... Met de instellingen valt meestal nog wel wat te verbeteren, begin maar met de koppelsensor op maximaal te zetten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 19 dec 2017, 22:07begin maar met de koppelsensor op maximaal te zetten
Ik denk ook dat dit het 'm gaat doen. Instellen kan o.a. via het menu op je display op de fiets: trapsensor.
En rijden in stand 3 natuurlijk, op een zo vol mogelijke accu.

Stand 2 is volledig te tweaken, zie handleiding, maar alles op max in stand 2 = stand 3.
De ondersteuning neemt (zeer) geleidelijk af naarmate je accu verder leeg raakt, maar dat scheelt echt slechts een km of 2 a 3 per uur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

De 41-43 is relatief makkelijk (zeker als je zelf regelmatig fietst) vol te houden op de ST1x. Vandaag sowieso met dit rustige weer en dat was het ook rond Utrecht. Daarboven is het iets meer werken, maar zonder echt veel te zweten is het te doen. Ik fiets op standje 3 in de standaardinstellingen. Met je instellingen kun je wel wat puzzelen om meer ondersteuning te krijgen, maar dan neemt je actieradius wel af. Denk niet dat dat heel problematisch wordt met jouw afstand?

Zegt de 'ervaringsdeskundige'. Misschien dat je even moet wennen, ik vind zelf dat je net iets anders moet fietsen, de fiets iets meer zelf laten doen ipv zelf te lopen stoempen.
Ben blij dat ik niet in Centrum van Utrecht moet zijn. Heb er 1 keer dwars doorheen gereden en omdat ik de weg niet exact wist relatief rustig op het fietspad gepeddeld maar vond het veel te druk om met speed pedelec te rijden.

Geniet van je ritjes. Deze week heerlijk rustig weer om te fietsen.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Volgens mij helpt het om je verwachting bij te stellen.
De ST1x gaat minder relaxed van 42 naar 45 (dan een ST2 of Es) maar je kunt prima cruisen op 42. Aan het eind van de rit scheelt dit heel weinig. In de stad heb je het sowieso niet nodig behalve tussen de auto's. De meesten hier in het oosten passen zich aan 41-45 aan. Voorheen met 37 op mijn voormalige SP was ik echt te traag.
Veel Stromerplezier. Zo te lezen lukt het je om heerlijk te onthaasten en besparen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

ok. dank voor de reacties. bedankt voor de mooie reacties. ik herken inderdaad dat 42 een makkie is en heb het gevoel dat de ondersteuning daarna stopt. ik ga morgen maar eens proberen het vermogen te vergroten. ik heb de actieradius niet nodig. ik rijdt best een stukje door de stad. rijdt daar heel rustig dus dat spaart de batterij.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ppeter schreef: 20 dec 2017, 20:04 ik herken inderdaad dat 42 een makkie is en heb het gevoel dat de ondersteuning daarna stopt.
Probeer ook eens of het kalibreren van de trapsensor dit oplost. Tijdens kalibreren geen druk op de pedalen zetten (tijdens het opstarten van je Stromer ook nooit doen trouwens).

Je ST1 X hoort namelijk gewoon tot 45km/u te ondersteunen. Als voorgaande het niet oplost, en het probleem wordt ook niet beter met het tweaken van de andere instellingen, neem dan eens contact op met Stromer. Ik heb na een firmware update eens gehad dat de ondersteuning van mijn ST1 X er bij 38km/u mee ophield (voelde alsof ik ineens een olifant achterop had zitten), Stromer heeft dit toen opgelost door bepaalde instellingen opnieuw naar mijn ST1 X te sturen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

heb hem gekalibreerd . maar nog steeds gaat ie tot 42 en dan is het klaar met ondersteunen. zal de dealer maar even raadplegen en inderdaad een nieuwe firmware laten sturen.
Plaats reactie