Mijn eerste (ervaringen met) St1X

Plaats reactie
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Hallo allemaal,

Gewoon omdat ik verhaal graag wil delen hier aangemeld en een post zonder vraag.
Afgelopen zaterdag mijn spiksplinternieuwe Oranje 22" St1X 814Wh opgehaald bij een dealer in A'dam.
Al enige jaren zat ik denken om te gaan fietsen voor mijn woon-werk tussen Gouda en Leiden (31 km). Eerst nagedacht over een ligfiets (lowracer), maar toch gezien prijs en toch echt wel aan de bak moeten is het dat niet geworden (wil toch binnen een uur zonder douchen en omkleden op het werk kunnen komen).

Dit jaar wat meer naar de speedpedelecs gaan kijken en eigenlijk toch vrij snel (via Bulls Green mover, Kalkhoff i9, Riese en Muller) bij Stromer uitgekomen (ook omdat een kennis al met een St1 dezelfde route doet.
St1 viel gelijk af omdat deze niet in 22" er is (ben zelf bijna 2 meter) dus toen nog de twijfels tussen St1X en St2. Uiteindelijk is de St2 toch afgevallen omdat ik de meerprijs hiervan toch niet, ook gezien mijn budget, vond opwegen tegen de extra's. Bovendien niet in zo supercool metallic Oranje verkrijgbaar :D .
Ortlieb tassen erbij, verstelbare stuurpen, zodat ik met mijn idioot hoog stand zadel iets rechter kan zitten, de handvatten van de St2 die toch wat comfortabeler zijn en omdat ik ook veel in het donker zal rijden een Lezyne 1500XXL lamp. Oja, en een Abus helm.
Kortom, helemaal klaar om dagelijks aan de bak te gaan.

Na het ophalen gelijk de eerste rit van de winkel naar huis gemaakt, 55km door mist en vorst, in ongeveer 2 uur. Heeeeerlijk!!!!! Wel flink koude voeten. Na 40 km begon ik zelf wel last van een beetje verzuring te krijgen en dat merkte ik in de wisselende ondersteuning die ik daarvoor terugkreeg doordat ik wat bonkiger ging trappen. Conditie wordt dus vanaf nu aan gewekt ;)

Vandaag eerste keer naar het werk. Inmiddels van een vriend ook zijn niet meer in gebruik zijnde rubberen overschoenen geleend tegen de koude voeten. Mijn doeltijd was <1 hr en ik ben dus uiterst tevreden met de 55 minuten waarin ik het heb gered. Morgen iets andere route met minder verkeerslichten pakken. Mijn gemiddelde snelheid op de rechte stukken lag ongeveer rond de 37/38 km/hr. Eerlijk gezegd viel me dat nog een beetje tegen, dus misschien wat spelen met ondersteuning? of gewoon conditie opbouwen.... En mijn gewicht van iets over de 100 kg zal ook niet meehelpen.
Uiteindelijk toch met een zeiknatte zweetrug aangekomen omdat ik met mijn 0 fietservaring (alleen stads) veel te warm gekleed was. Daar gaan we dus ook nog aan werken.

Zometeen iig door het donker terug, ben benieuwd hoe het lampje het doet :D . Wordt vervolgd.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoi Wiebe, welkom!
Wiebe schreef: 06 dec 2017, 21:55 Gewoon omdat ik verhaal graag wil delen hier aangemeld en een post zonder vraag.
Gebeurt hier op het forum aan de lopende band, en dat vinden wij alleen maar ontzettend leuk om allemaal te lezen :cool2:
Wiebe schreef: 06 dec 2017, 21:55 Mijn gemiddelde snelheid op de rechte stukken lag ongeveer rond de 37/38 km/hr. Eerlijk gezegd viel me dat nog een beetje tegen, dus misschien wat spelen met ondersteuning? of gewoon conditie opbouwen.... En mijn gewicht van iets over de 100 kg zal ook niet meehelpen.
Uiteindelijk toch met een zeiknatte zweetrug aangekomen omdat ik met mijn 0 fietservaring (alleen stads) veel te warm gekleed was. Daar gaan we dus ook nog aan werken.
Dat wordt een kwestie van conditie opbouwen, de juiste kleding zien te vinden en: lekker tweaken die Stromer! Via de OMNI App kun je stand 2 helemaal naar wens instellen, en daarnaast kun je op de display de gevoeligheid van de trapsensor instellen: hoe hoger je die zet, hoe minder druk je op de pedalen hoeft te zetten voor meer motorondersteuning.
Het nadeel van standje max is dat de ondersteuning inderdaad wat onregelmatig kan worden als jouw druk op de pedalen minder stabiel wordt (bijvoorbeeld door wind tegen of vermoeidheid), dus ik zou beginnen op rond de 50 a 70% en dan eens rustig gaan uitvinden wat voor jou de ideale cadans en kruissnelheid is.

Toen ik, met nul conditie, op mijn ST1 X begon, reed ik ook zo rond de 37km/u. Het wordt vanzelf meer.

Geniet van je mooie aankoop!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan S
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:26

Drie weken geleden de 1e valpartij met mijn Stromer gehad. Met 43 km/u op de rand van het (brom)fietspad landen is niet fijn. Gekneusde ribben en hand. Oorzaak: Wielrenner ingehaald die in eerste instantie op mijn belsignaal netjes naar rechts ging, maar uiteindelijk op het moment van passeren toch iets naar links kwam en mij genoeg aanraakte om uit balans te raken en in de zachte berm te belanden op de rand van het (brom)fietspad. Gevolg was een geblokkeerd voorwiel en over de kop geslagen en op het asfalt beland. Fiets niet beschadigt op een heel klein krasje na.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Oef, klinkt pijnlijk Jan. Gelukkig is de fiets heel ;). Nu maar hopen dat je niet al te lang last houdt van de ribben en hand. Kan je nog wel fietsen?

Verder heb ik in de eerste post nog een update beloofd, dus bij deze:

Inmiddels heb ik de 500 km grens gepasseerd. Is mijn rit van 31 a 32 km inmiddels binnen het uur (de 55 minuten in de eerste post was de omni-tijd die dus de stoplichten eruit filtert) te doen na wat wisselingen in route om de vermaledijde stoplichten te ontwijken en heb ik toch wel een enigszins vermoeid lijf wat hier nog niet aan gewend is.

Om mijzelf toch nog wat te sparen heb ik de sensor voluit gezet en rijdt ik eigenlijk altijd in standje 3. Ik haal nu afhankelijk van de wind gemiddelde snelheden van 39 - 43 km per uur op de lange stukken. Ivm de sneeuw/ijs/ijzel ben 2x met de auto gegaan. Vorige week op een haar na een egel ontweken en inmiddels 1x gevallen. Gelukkig was dat maar met een 5 km per uur in een heel glad bochtje. Mijn Ortliebs, knie en handvat uiteinde hebben ervoor gezorgd dat ik geen schade aan de fiets heb. En de knie kon het ook hebben.

Tot nu toe erg tevreden over mijn oranje monster. Ook op straat redelijk wat aanspraak en jaloerse blikken.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie