cassette blijft draaien

Plaats reactie
Y0g0
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2017, 11:31

Gisteren heb ik mijn winterbanden gelegd. Bij het afnemen van het achterwiel is de cassette losgekomen. Ik heb deze terug op de motor geschoven (tot de haakjes in de cassette op de motoras klikten), maar nu loopt mijn ketting steeds af.
Wanneer ik kracht op de pedalen zet en blijf trappen is er niets aan de hand, maar de cassette loopt niet meer vrij wanneer ik de pedalen stil hou (cassette blijft doordraaien, voorste tandwiel draait niet meer, ketting komt los en loopt van de tandwielen voor en achter). Wat heb ik verkeerd gedaan bij de hermontage?

Als ik de cassette manipuleer zonder ketting, merk ik dat hij wel kan freewheelen (maar geeft dan wel wat weerstand).
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Niet enkel je cassette is er af gekomen, maar de cassette en boddy.
Een cassette kan nooit van een fiets zonder gereedschap, maar een boddy
kan er soms op en af zonder gereedschap.
Eigenlijk kan er niet veel verkeerd zijn, maar om vanop afstand te zeggen wat er verkeerd is,
dat is zeer moeilijk.
Ik zou mijn wiel uit de fiets halen, en kijken of de boddy/cassette bij het naar rechts draaien
blokeerd, en bij het naar links draaien mooi rateld. Dan moet deze normaal gezien goed zitten.
Y0g0
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2017, 11:31

Bij het naar rechts draaien blokkeert hij, maar bij het naar links draaien loopt hij niet soepel (weerstand), waardoor op de fiets mijn ketting er af loopt.
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Weer uiteen nemen dus en kijken of er geen veer verkeerd of slecht zit.
Plaats reactie