Onregelmatige Ondersteuning

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De verlichting is gekoppeld aan de motor. Dus als de motorondersteuning wegvalt, dan vallen de lichten ook uit. Als de motor niet meer aangaat, krijgt deze de functie van dynamo en zullen de lichten weer aan gaan als je - zonder ondersteuning - door fietst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

ST1x-er schreef: 05 dec 2017, 12:37 @pclaerhout
Bij het wegvallen van de verlichting kreeg ik enkele seconden geen ondersteuning meer maar bij het verder fietsen "sloeg" de ondersteuning telkens weer aan om nadien, bij remmen, weer even uit te vallen. Was die bij jou ook het geval?

Vandaag gaan ze mijn controller, na die errorcode gelijk aan de jouwe, ook vervangen. Dan is zowat alles van de ST1x vervangen geweest (motor, sensor, verlichting, voorvork,...) Als het nu niet opgelost is, geef ik het op!
Jep, dat is bij mij hetzelfde.

Als ik geweten had van de kortingen die ze nu geven op de ST2 was ik waarschijnlijk resoluut voor de ST2 met de grootste batterij gegaan. Voor mijn ST1x betaalde ik ongeveer € 5000 (met 814Wh batterij) terwijl de ST2 met 983 Wh batterij nu voor € 5490 over de toonbank gaat. Dan had ik gelijk een fiets waar de kinderziektes uit waren.

Ik hoop stilletjes voor de mensen die nu een ST1x of ST5 kopen ze geen kinderziektes meer tegenkomen...

Het is een beetje frusterend dat voor een fiets van deze prijsklasse zo'n zaken voorkomen.
bartio
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2017, 18:46
Locatie: Amsterdam

Ik vind het ook bijzonder zuur dat je bij zo'n dure fiets zoveel problemen hebt. Je weet natuurlijk niet, zoals Stromeur terecht opmerkte , hoeveel er van deze ST1x-en er rondrijden met dit soort problemen.
Maar als ik voor me zelf mag spreken, dan heb ik een ondeugdelijk product gekocht en heb ik recht op geldteruggave of vervanging voor een nieuw product. Wel heb ik mijn dealer na de 4e reparatie binnen 2 maanden te kennen gegeven dat het de laatste kans was om het product te herstellen. Nu dus helaas na 3 dagen vochtproblemen. Einde de ST1x. Hoe graag ik deze ST1x ook wil behouden, mijn verstand zegt: niet doen :av . Ik heb de ervaring dat als een product vanaf het begin steeds problemen geeft, het nooit goed gaat komen. Het bekende maandagochtend-product. Hoe langer je mee gaat in zo'n proces, hoe groter de kans dat je benadeeld wordt aan het einde van de rit. Je hebt er dan, in dit geval, al weer heel wat kilometertjes op zitten en moet je daarvoor gaan betalen.
Ik hoop dat Stromer over de brug komt. Het liefst een ST2 met een beetje bijbetalen. Want inderdaad die aanbieding voor ST2 zit nu zo ongelofelijk dicht bij mijn aanschafbedrag van mijn ST1x dat ik gek zou zijn dit niet te doen (eigenlijk ook niet in de haak als je een maand daarvoor bijna het zelfde hebt betaald voor een ST1x). De ST2 lijkt in iedergeval een fiets te zijn met inmiddels weinig problemen.
Vergeet niet dat deze problemen voor Stromer zijn en niet mijn problemen mogen worden. Ik denk dat Stromer een coulante oplossing moet bedenken voor deze groep gedupeerde ST1x-rijders. Anders geld terug. Dat is wettelijk vastgelegd en je recht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartio
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2017, 18:46
Locatie: Amsterdam

@stomeur Helemaal juist.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou in eerste instantie proberen om er met je dealer uit te komen. Als je een goeie dealer hebt, dan zal die zeker begrip hebben voor de situatie. Kom je er met je dealer niet uit, dan proberen te escaleren via Stromer zelf. (En anders nog een stapje hoger, maar dat zou ik echt proberen te voorkomen, want je wil een oplossing, geen slepend conflict.)

Succes!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Stromeur schreef: 05 dec 2017, 18:40 ... te escaleren via Stromer zelf. (En anders nog een stapje hoger, maar dat zou ik echt proberen te voorkomen, want je wil een oplossing, geen slepend conflict.)
Er loopt (meer dan)iets fout met de Stromer ST1X. Ik zou in je formulering naar Stromer de slechte kwaliteitscontrole aankaarten. Zowel in België, in Nederland, in Duitsland en in Zwitserland duiken deze problemen met de ST1X op.
In naam van alle ST1X gebruikers dank voor je ondersteuning ;) !
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoals al eerder gezegd kennen wij de verhouding niet tussen het aantal ST1 X'en dat problemen vertoont, en het aantal ST1 X'en dat probleemloos rondrijdt. Die verhouding zal wel bekend zijn bij de dealers en bij Stromer zelf, en die zeggen dat het relatief wel mee valt (wat moeten ze ook anders, maar dat is het antwoord waar wij het mee gaan doen, want verder hebben we geen gegevens dus het tegendeel is NIET aan te tonen).

Enge verhalen op internet zal Stromer niet accepteren als onderbouwing van een klacht, vanwege voorgaande, én omdat mensen met problemen zich eerder online melden dan mensen zonder problemen. Dat laatste zal bijdragen aan een vertekend beeld.

Waar Bartio een goed punt heeft, is dat zijn ST1 X diverse problemen heeft vertoond in zeer korte tijd en na levering. Want dan rijst de vraag hoe vaak je moet accepteren dat je splinternieuwe en belangrijkste vervoermiddel zo vaak stil komt te staan en hersteld moet worden.

Bartio is niet verantwoordelijk voor de hele Stromer gemeenschap. Hij moet er gewoon voor zorgen dat-ie een oplossing krijgt waar hij tevreden mee is en ik vind persoonlijk de oplossing die hij voor ogen heeft alleszins redelijk. Verder is het tussen hem en de dealer, en als dat niet loopt: tussen hem en Stromer.

Ook andere Stromer-rijders kunnen zich bij problemen melden bij hun eigen dealer. Als het aantal problemen naar verhouding te groot wordt, dan komt Stromer echt z'n hok wel uit. Sterker nog: dat DOET Stromer al, want ze hebben bijvoorbeeld het probleem met de achterwiel-as en de tikkende voorvork erkend en opgelost. (Al lijkt de levering van de vorken nog op zich te laten wachten, maar ook Stromer kan géén ijzer met handen breken en het is nou niet bepaald een voorvork die ook op zes miljoen andere merken fietsen zit. Daarnaast is het tikkende geluid weliswaar irritant, maar het staat het functioneren van de ST1 X verder niet in de weg, dus de mensen met dit probleem staan gelukkig niet stil.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

dvdk schreef: 05 dec 2017, 20:00 Er loopt (meer dan)iets fout met de Stromer ST1X. Ik zou in je formulering naar Stromer de slechte kwaliteitscontrole aankaarten. Zowel in België, in Nederland, in Duitsland en in Zwitserland duiken deze problemen met de ST1X op.
In naam van alle ST1X gebruikers dank voor je ondersteuning ;) !
Wat ik met voorgaande wil zeggen, is dat er procedures zijn om je klachten kenbaar te maken, ook wettelijk. Die route begint bij de dealer, want dat is de partij waar je als Stromer rijder een overeenkomst mee hebt. Het is vervolgens aan de dealer om het probleem met de Stromer op te lossen, en om mogelijke structurele problemen aan Stromer kenbaar te maken. (In uitzonderlijke gevallen kan ik ook proberen om mijn contacten met Stromer in te zetten om een potentieel structureel probleem aan te kaarten, maar ik kan geen enkele garantie geven dat het lukt. Mijn vraag over storingen door regen staat nog uit bij Stromer, want het zit mij ook niet lekker.)

Bij problemen informatie delen op het forum, om advies vragen op het forum, op het forum laten weten hoe een klacht wordt afgehandeld: dat moedig ik aan, want zo kunnen we elkaar helpen. Het is natuurlijk altijd prettig als je weet dat je niet de enige bent met een probleem, maar zolang Stromer totaal niet moeilijk doet over het vervangen van defecte onderdelen onder garantie, dan hebben we verder weinig reden tot piepen, tenzij iemand individueel besluit dat het genoeg is geweest en een andere oplossing wil, en dat is hier het geval.

Iemand vragen om problemen met één ST1 X in te zetten om een soort volksopstand tegen Stromer te beginnen: sorry, maar daar is dit forum niet voor bedoeld en dat kun je ook niet van één persoon vragen, die feitelijk niks anders wil dan een oplossing voor zijn probleem.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartio
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2017, 18:46
Locatie: Amsterdam

Mijn problemen met de de St1x zijn niet op zichzelf staand. Maar in mijn geval heeft mijn nieuwe fiets nog maar een paar dagen in 2 maanden goed gefietst. Daarmee was voor mij de grens bereikt en ben ik over gegaan tot actie. Ik heb als consument de plicht de verkoper de kans te geven het product te herstellen. Dat heb ik gedaan, tot 4 keer toe. De verkoper is op zijn beurt verplicht het probleem op te lossen binnen een redelijk termijn. Nu dat niet gelukt is heb ik het recht op een nieuw exemplaar of geld terug. Er is over gelijkwaardige zaken veel jurisprudentie met een positieve afloop voor de consument. Het zal waarschijnlijk dan ook nooit tot een rechtszaak hoeven te komen, want de uitkomst is eigenlijk al bekent.
Het is een zaak tussen mij en de dealer die op zijn beurt het verhaalt op Stromer.
Nou schept Stromer hoge verwachtingen. Kijk maar naar hun mooie mediacampagnes. Ze zullen er dus ook op gebrand zijn dit probleem op te lossen en niet alleen dat van mij. Zij kunnen zich immers geen negatief nieuws veroorloven. Zelfs veel grotere merken als Mercedes hebben in het verleden zwaar weer gehad met 1 miskleun. Denk aan de Elandtest.
Ik bedenk me dat Stromer wel alle problemen probeert op te lossen. Het is alleen de vraag waar ligt de grens met het maar blijven vervangen van onderdelen. En dat mag ieder voor zichzelf bepalen. Maar in mijn geval was die grens dus bereikt.
Plaats reactie