Eerste ervaringen met de Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sinds eind maart 2017 ben ik de blije eigenaar van een Stromer ST1 X.

Ik heb gekozen voor de ST1 x 17” Sport (het kleinste herenframe), in de kleur zwart, met de standaard 619Wh accu. Ik gebruik de fiets 2 a 3 keer per week voor woon-werkverkeer, een enkele reis van 30km.

Hieronder mijn ervaringen na de eerste 500 kilometer.

Motor
Wat zoeft-ie lekker en wat is de motor heerlijk stil! Het is even tweaken met de instellingen voor snelheid, koppel, sensorgevoeligheid etc. maar nu ik alles goed heb staan is het fietsen op dit zwarte beest echt een genot.
De ideale instellingen zullen voor iedereen anders zijn en hangen af van factoren zoals lichaamsgewicht, (tegen)wind, kwaliteit van het wegdek, stijgen en dalen, hoe vaak je op je route moet stoppen en weer optrekken etc.

Ik ben dik tevreden over de motor van mijn ST1x. Drie of vier rondjes aanzetten op de trappers en je rijdt al 35km/u. Nog wat harder doortrappen en in no time zit je aan de 45km/u. Een voor mij comfortabele cruise snelheid voor de 30 kilometer naar mijn werk blijkt zo'n 35km/u te zijn. Afhankelijk van de wind doe ik ongeveer een uur over de afstand.

Accu
Iedereen weet het inmiddels wel: het door Stromer opgegeven bereik van 120km op een 619Wh accu haalt niemand. Die afstand is gebaseerd op ideale testomstandigheden met de zuinigste motor-instellingen en heeft niks met onze dagelijkse praktijk te maken. Je koopt een beul van een speed pedelec zoals de Stromer ST1 X om er zo lang mogelijk zo hard mogelijk op te kunnen rijden, zonder er zelf helemaal stuk aan te gaan. De meeste mensen zullen net als ik op een hoog ondersteuningsniveau rijden, met een motor die zo ingesteld staat dat het accu verbruik nog hoger wordt. En met een beetje wind tegen holt het accu-verbruik nog verder omhoog (je merkt dit al goed vanaf windkracht 4). Die 120km haalt niemand, ik ook niet.

Wat haal ik dan wel? Met wind mee, de motor op stand 3, over fietspaden van middelmatig tot redelijke kwaliteit, met een lichaamsgewicht van 55kg en een tas met werkspullen van ca. 5kg, waarbij ik het grootste deel van de rit rechtuit doorblaas zonder al te veel mede weggebruikers of stops, rij ik de batterij tot 50% leeg over een afstand van 30 kilometer. Met de wind vól tegen (kracht 4 a 5 door langs weilanden en nul bebouwing), rij ik over diezelfde 30 kilometer de accu leeg tot 40%.
En dat is dus met de 619Wb accu in splinternieuwe conditie. Met het verstrijken van tijd, totaalafstand en laadbeurten zal het verbruik hoger worden omdat de accu-capaciteit zal afnemen. Hoe lang dat duurt? Geen idee, we gaan het meemaken. Stromer geeft de garantie dat de capaciteit na de eerste twee jaar nog minimaal 75% is, en dan haal ik mijn gewenste afstand er in ieder geval nog prima mee.

Omdat ik de heen-en terugreis (samen ruim 60 kilometer) met wind tegen nét niet op één accu haal, neem ik de lader mee naar mijn werk, zodat ik de accu voor de terugrit weer naar 100% kan brengen. Jammer dat de lader zo belachelijk duur is (350 euro), want het is een redelijk lomp ding om steeds mee heen en weer te slepen, dus ik had er liever eentje extra op mijn werk gelegd.

Gewicht
De Stromer ST1x is een loodzwaar beest van bijna 27 kilo. Het gewicht zit hem niet alleen in de accu, ook uit de verdere afwerking van de fiets blijkt dat Stromer niet echt bezig is met gewichtsbesparing: het frame, de wielen en banden, spatborden... alles is zwaar. Maar eerlijk is eerlijk: al fietsend merk je hier door de stoere motor helemaal niks van. Ik vind het ook wel lekker stabiel aanvoelen. Het gewicht is wel een nadeel als je, zoals ik, op je werk een fietsenkelder hebt met een steile afdaling waarbij je de trap af moet lopen met je Stromer aan de hand in een geul. Met de remmen helemaal dicht slipt de fiets door zijn gewicht over de stilstaande banden door. Ook het terug omhoog duwen van de fiets was geen pretje. Maar dat was mijn eigen schuld (handleiding niet goed genoeg doorgelezen), want je kunt bij het verplaatsen van de fiets de motor een handje laten meehelpen.

Remmen
Prima remmen, ze kunnen de snelheid en het gewicht van de Stromer ST1 X goed aan. Wel piepen ze bij nat weer en daar heb ik een ontzettende hekel aan. Ik heb al gelezen dat dit aan de kwaliteit van de remblokjes ligt. Zodra deze blokjes versleten zijn, vervang ik ze door blokjes van betere kwaliteit.

Versnellingen
De ST2 heeft twee voorbladen, de ST1x heeft er ééntje. Maar die 11 versnellingen zijn wat mij betreft voldoende. Het derailleur schakelt soepel en dankzij de motorondersteuning heb ik er niet meer tussenstappen nodig. Een achterblad met nog één tandje zwaarder was misschien wel fijner geweest, maar dit zal ontbreken omdat Stromer Zwitsers is en het in de meeste landen niet zo plat is als in Nederland. Als de cassette versleten is, vervang ik hem wel door eentje die beter bij het Nederlandse landschap past.

Touch Display
De Touch Display is net als bij de ST2 netjes in het frame weggewerkt. Veel mooier dan dat bakje op het stuur van de ST1 vind ik. Het grijs-zwart beeldscherm oogt wel een beetje stenen tijdperk, maar het is functioneel en daar gaat het om.

Omni App
De Omni App is leuk en handig, het geeft rit- en totaalgegevens weer, batterijstand en –conditie, je kunt er de motor mee tweaken, zien waar je fiets staat, diefstalbeveiliging instellen en nog wat van die handigheidjes. De enige nadelen tot nu toe: de Omni app slurpt de batterij van je smartphone in no time leeg en het lukt niet altijd meteen om verbinding met de Stromer te maken. Dit gaat via GPRS en dat hapert nog wel eens, maar dat is niet onoverkomelijk. Gewoon een paar keer proberen en dan plopt je Stromer vanzelf een keer in beeld op je telefoon. Fiets aanzetten, Omni App volledig afsluiten en App opnieuw opstarten wil ook wel eens helpen.

Zithouding
Ik ben 1,64m, met naar verhouding lange benen en een kort bovenlichaam. Het 17” model past uitstekend. Ik heb er een lekkere zithouding op, met het zadel op gemiddelde hoogte en nog keurig in het midden van de rails, dus ik had er beide kanten nog mee op gekund als dat nodig was geweest.

Handgrepen
Over de meegeleverde handgrepen op het stuur ben ik niet te spreken; ze zijn wat slap waardoor de “vleugels” niet de juiste ondersteuning bieden: ze zakken door. Ik ga ze daarom vervangen door de Ergon GP2. Kost maar een paar tientjes en die zijn wel goed (Stromer heeft ook grepen van Ergon op de ST2 gezet). De bar-ends van de Ergon GP2 geven me bovendien de mogelijkheid om op de langere stukken even van houding te veranderen.

Spiegel
De Stromer ST1x wordt geleverd inclusief achteruitkijkspiegel die je kunt monteren in het uiteinde van het stuur. Dat heb ik gedaan, want ik vind het fijn om te kunnen zien of er niet een auto achter me aan komt, die zonder benul van mijn snelheid denkt nog wel even voor mij langs rechtsaf te kunnen slaan. Op hoge snelheid voel je wel de wind tegen de, niet bepaald kleine, spiegel duwen. Ik las ergens dat iemand klaagde dat-ie daardoor niet met losse handen kon rijden. (Maar welke gek wil dát nou met 45km/u?!) Ik vind die spiegel een prettig ding en als ik hem beu ben haal ik hem er net zo makkelijk weer af. Liever mee dan om verlegen, is mijn mening.

De spiegel is inklapbaar, handig in smalle brandgangetjes of als je niet wil dat er tegenaan gestoten wordt als je je Stromer ergens breeduit parkeert. Maar: hoe ik het ook doe: elke keer bij in- en uitklappen verliest de spiegel zijn oorspronkelijke afstelling. Aan het begin van iedere rit moet ik hem weer opnieuw stellen en dat vind ik niet prettig. Ik wil opstappen en wegscheuren, simpel als dat. Mogelijk vervang ik de spiegel nog eens.

Verlichting
Ik las dat mensen het jammer vinden dat de ST1x geen dagrijdverlichting heeft zoals de ST2: ik hou mijn verlichting overdag gewoon aan en hoepla: dagrijdverlichting! :-) De koplamp op de ST1x geeft een aardige bak licht en het zorgt ervoor dat automobilisten extra goed kijken naar wat daar nou precies aan komt, wat de kans dat ze de snelheid van mijn Stromer onderschatten toch weer wat verkleint. (Al blijft defensief rijden echt het credo, de speed pedelec is nog veel te onbekend onder het grote publiek.) Het achterlicht vind ik wat mager, en jammer dat deze geen remfunctie heeft. Verder doet-ie wel gewoon zijn werk: licht geven.

Zadel
Het meegeleverde zadel op de ST1x is eigenlijk helemaal prima, en dat had ik niet eens verwacht. Ik denk dat het een Ergon zadel is met Stromer belettering (?). Het zadel is niet té zacht, niet te smal, niet te breed, het zit gewoon wel lekker. Op een andere fiets heb ik een Fizik Bull zadel, misschien dat ik die er nog eens op zet, maar vooralsnog heb ik geen behoefte om het meegeleverde zadel eraf te halen.

Zadelpen
Het verbaast me niet dat veel Stromer dealers optioneel een geveerde zadelpen aanbieden. Zodra het fietspad van mindere kwaliteit wordt en ik rij er met een snelheid van 35 a 45km/u overheen, dan is het stuiteren geblazen. Dat doet niet alleen zeer aan mijn achterwerk en rug, ik voel ook dat ik meteen minder stabiel op mijn fiets zit, en dat is best eng op dit 27 kilo zware gevaarte. Ik wil daarom absoluut een geveerde zadelpen. Mijn keuze is gevallen op de Cane Creek Thudbuster ST en deze heb ik inmiddels gemonteerd. (Liefst had ik de Cirrus BodyFloat gekocht, maar dat werd me echt te duur.)

Voorvork
De ST1 X wordt standaard geleverd met een aluminium voorvork. Als de kwaliteit van het wegdek goed is, dan is dat helemaal prima. Maar dat geldt helaas niet voor de kwaliteit van de fietspaden in Friesland. Het is nogal een gehobbeldebobbel en dat geeft veel druk op mijn polsen. Het wijzigen van de bandendruk verbeterde dit wel iets, maar niet genoeg met zere polsen tot gevolg. (Daar zal niet iedereen last van hebben, maar ik als ex-RSI patiënt helaas wel.)

De geveerde (Suntour) voorvork die door Stromer wordt aangeboden voor de ST2 past ook op de ST1x, maar wat jammer dat Stromer daar zo'n krankzinnig hoge prijs aan heeft gehangen! De originele Suntour voorvork is veel goedkoper, dus je betaalt een idioot hoge prijs voor Stromer belettering en een spatbord. Maar toch heb ik het gedaan en ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze. Wat wel hielp is dat ik de geveerde vork online bij een goedkopere winkel heb kunnen aanschaffen, aangezien ik deze zelf kan monteren. De combinatie van geveerde vork en zadelpen maakt dat ik nu superstrak, stabiel en comfortabel op mijn fiets zit en veel lekkerder door kan rijden, omdat ik nu niet steeds mijn gewicht van zadel en/of stuur hoef te halen bij flinke hobbels.

Helm
Sinds januari 2017 is een helm op de speed-pedelec verplicht en ik heb gekozen voor een Kask Urban Lifestyle helm. Die vond ik mooi, hij ventileert lekker en de helm heeft een vizier waar ik mijn bril onder kan dragen. Dat vizier vind ik nu al onmisbaar: enkele ritten met wind, regen en vliegjes tegen waren daarvoor genoeg! De helm heeft helaas niet het door de overheid vereiste keurmerk.

Tot zover mijn eerste indrukken. Na 500km ben ik serieus superblij met mijn Stromer ST1 X.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hier mijn Stromer ST1 X op de dag van levering (27 maart 2017):

Stromer ST1 X.jpg
Stromer ST1 X.jpg (88.29 KiB) 13851 keer bekeken

Het ringslot op de afbeelding wordt niet standaard meegeleverd, dat was service van mijn dealer.
Wel wordt standaard een achteruitkijkspiegel meegeleverd, die je zelf aan het uiteinde van het stuur kunt monteren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hier mijn Stromer ST1 X twee maanden later, gemodificeerd naar eigen voorkeur:

Stromer XT1 X mods.jpg
Stromer XT1 X mods.jpg (145.39 KiB) 13848 keer bekeken

De volgende onderdelen heb ik aangepast/toegevoegd: bel, slot, geveerde zadelpen, geveerde voorvork, handgrepen, pedalen.

Meer informatie over deze en andere modificaties vind je terug in de fora Accessoires en Gadgets en Stromer Technologie en Fietstechniek.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Eigenlijk valt de grootte van de thudbuster nog wel mee, ik zag foto's waar ie er enorm groot uitzag. Ben ook aan het twijfelen tussen een bodyfloat en deze..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja de lompheid valt best mee. Dit is de ST (Short Travel) versie. De LT (Long Travel) is een stukje groter, maar bij die variant is het mechanisme "open" (andere elastomeren), waardoor het toch weer anders oogt.

Ik heb zowel de Thudbuster ST als de Bodyfloat getest, ik vond ze allebei helemaal prima. Maar als mijn budget het had toegelaten, had ik misschien wel de Bodyfloat genomen, want ik vind 'm gewoon mooier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Welke maat moet je hebben voor de ST1X?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST heeft een veerweg van 33mm, de LT heeft een veerweg van 76mm.

Voor gebruik op de weg kun je het beste de ST nemen.
Maat voor het frame van de Stromer ST2 / ST1 X is 31,6 (diameter) x 350mm (lengte).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Heb zojuist de suntour sp12-ncx besteld in duitsland voor 60 euro, die leek me wel voldoende. Ik probeer de portemonnee nu voorlopig ff te sparen :)

Volgende stap zal nieuwe handgrepen zijn, en als de spiegel dan net zoals bij jou komt te vervallen dan wordt het een garmin radar systeem voor achterop komend verkeer :)

Overigens schrijf je dat de verbinding via GPS gaat maar dat moet GPRS zijn. De positie komt van een GPS, die wordt vervolgens doorgestuurd via GPRS.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NickV schreef: 24 mei 2017, 11:44 Heb zojuist de suntour sp12-ncx besteld in duitsland voor 60 euro, die leek me wel voldoende. Ik probeer de portemonnee nu voorlopig ff te sparen :)
Die stond ook mijn keuze lijstje. Beide systemen hebben erg veel aanhang en ik heb ook lang getwijfeld tussen de Suntour en de Thudbuster. Ik ben benieuwd hoe deze jou bevalt.

NickV schreef: 24 mei 2017, 11:44 Volgende stap zal nieuwe handgrepen zijn, en als de spiegel dan net zoals bij jou komt te vervallen dan wordt het een garmin radar systeem voor achterop komend verkeer :)
Nice! Ik moest het opzoeken, want ik wist niet dat er zo'n systeem bestond voor de fiets. Naar jouw ervaringen met zo'n systeem ben ik dus helemáál nieuwsgierig want een volwaardig alternatief voor de meegeleverde Busch & Müller spiegel heb ik nog niet kunnen vinden. (Wel een goedkopere, de Zéfal Spy voor 10 euro maar die bevalt niet.)

NickV schreef: 24 mei 2017, 11:44 Overigens schrijf je dat de verbinding via GPS gaat maar dat moet GPRS zijn. De positie komt van een GPS, die wordt vervolgens doorgestuurd via GPRS.
Dank, aangepast.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Hoe zit de spiegel eigenlijk vast aan de handgrepen? Ik zou wel een set ergon gp5 erop willen zetten maar dan heb ik dus geen mogelijkheid meer om de oorspronkelijke spiegel eraan te monteren?
Plaats reactie